1. Nieuws

    Versnippering aanbod maakt tv-kijken consument moeilijker en duurder

    Het aanbod van tv- en videocontent in Nederland raakt verder versnipperd. Dit is slecht voor de consument. Die moet meerdere abonnementen afsluiten om naar content te kijken.
    Jarco Kriek
    17 november 2016
    comments 4
    Versnippering aanbod maakt tv-kijken consument moeilijker en duurder
    Foto ANP

    De versnippering van het aanbod werd enkele jaren geleden in Nederland ingezet. Toen moesten onder meer voetballiefhebbers abonnementen bij betaalzenders Sport1 – het huidige Ziggo Sport – en FOX Sports afsluiten om naar een totaalaanbod van nationaal en internationaal voetbal te kunnen blijven kijken. Wat toen alleen voor sport gold, gaat in de toekomst in nog grotere mate voor films en series gelden.

     

    Exclusieve content

    Exclusieve content heeft namelijk de weg naar Nederland gevonden. Om bepaalde films en series te kunnen kijken, moeten er meer abonnementen afgesloten worden. Dit wordt mede veroorzaakt door sterke opkomst en groei van online kijken. In Nederland actief zijnde online videodiensten als Netflix en Videoland sluiten niet alleen overeenkomsten met filmhuizen waardoor content – bestaande uit films en series – exclusief via het eigen online platform aangeboden kan worden. Ze laten ook in grotere mate zelf series produceren. Vooral Netflix is hiermee op grote schaal bezig. Daarbij krijgt Nederland er binnen enkele weken in de vorm van Amazon Prime een derde grote speler op de online videomarkt bij. Deze aanbieder zet groot in op The Grand Tour, de opvolger van Top Gear.

     

    Aanbieders in gevecht

    Om alle films en series te volgen, zijn dus minimaal drie abonnementen bij online videodiensten nodig. Of dit nog niet genoeg is, krijgt de consument in 2017 nog meer voor de kiezen. De onderlinge abonneestrijd tussen Ziggo en KPN zorgt voor een nieuwe dimensie en toevoeging aan het fenomeen exclusieve content. Zijn abonnementen op online videodiensten voor abonnees van elke Nederlandse internetaanbieder beschikbaar, is dat bij de strijd die Ziggo en KPN voeren voor het door hen geleverde exclusieve content anders. Zo maakt KPN steeds meer eigen series die alleen door KPN-abonnees te zien zijn. Ziggo heeft op zijn beurt de uitzendrechten van films en series van HBO gekocht. Wie bijvoorbeeld Game of Thrones volgend jaar wil kijken en geen klant bij Ziggo is, moet de huidige aanbieder de rug toekeren en naar Ziggo overstappen. Tenminste, als men op een legale manier naar deze en andere HBO series wil blijven kijken.

    ZiggoLiberty GlobalKPNZiggo SportFOX SportsNetflixAmazonAmaxon PrimeVideolandonlineonline contenttvtelevisiefilmsseriesOTTover the topexclusieve contentuitzendrechten

    Reacties

  1. TV-TIP Pyeongchang live

    Pyeongchang live
    NPO 1 om 09:30 uur
    Suzanne Schulting is in korte tijd de beste shorttrackster van het land geworden. Haar specialiteit? Super hard doorrijden waardoor iedereen moet lossen. Na een valpartij in de series van de 500 meter en de verrassende bronzen plak met de relayploeg, ruikt ze vandaag haar kans op de 1.000 meter.

    Doe mee en win!

    • *

      5X2 BIOSCOOPKAARTJES PLUS SOUNDTRACK CD I TONYA

      Kunstschaatsster Tonya Harding (Margot Robbie) is een natuurtalent en niets lijkt haar selectie voor de Olympische spelen in de weg te staan. Maar omringd door idioten, met goede én slechte bedoelingen, beraamt Tonya een plan om wraak te nemen op haar grootste concurrente: de engelachtige Nancy Kerrigan. Eén van de grootste Amerikaanse schandalen is plots in de maak. I, TONYA draait vanaf 22 februari in de bioscopen: Totaal TV mag vijf keer twee kaartjes plus een soundtrack cd weggeven.

    TV-TIP Poh & Co

    Poh & Co
    24Kitchen om 19:30 uur
    Poh Ling Yeow mag dan ?slechts? tweede zijn geworden in het eerste seizoen van het razendpopulaire MasterChef Australia, deze enthousiaste stuiterbal is veruit de meest succesvolle kandidaat van de kookwedstrijd. In Poh & Co kookt ze vanuit haar eigen keuken, met ingrediënten uit eigen tuin.