1. Nieuws

    Versnippering aanbod maakt tv-kijken consument moeilijker en duurder

    Het aanbod van tv- en videocontent in Nederland raakt verder versnipperd. Dit is slecht voor de consument. Die moet meerdere abonnementen afsluiten om naar content te kijken.
    Jarco Kriek
    17 november 2016
    comments 4
    Versnippering aanbod maakt tv-kijken consument moeilijker en duurder
    Foto ANP

    De versnippering van het aanbod werd enkele jaren geleden in Nederland ingezet. Toen moesten onder meer voetballiefhebbers abonnementen bij betaalzenders Sport1 – het huidige Ziggo Sport – en FOX Sports afsluiten om naar een totaalaanbod van nationaal en internationaal voetbal te kunnen blijven kijken. Wat toen alleen voor sport gold, gaat in de toekomst in nog grotere mate voor films en series gelden.

     

    Exclusieve content

    Exclusieve content heeft namelijk de weg naar Nederland gevonden. Om bepaalde films en series te kunnen kijken, moeten er meer abonnementen afgesloten worden. Dit wordt mede veroorzaakt door sterke opkomst en groei van online kijken. In Nederland actief zijnde online videodiensten als Netflix en Videoland sluiten niet alleen overeenkomsten met filmhuizen waardoor content – bestaande uit films en series – exclusief via het eigen online platform aangeboden kan worden. Ze laten ook in grotere mate zelf series produceren. Vooral Netflix is hiermee op grote schaal bezig. Daarbij krijgt Nederland er binnen enkele weken in de vorm van Amazon Prime een derde grote speler op de online videomarkt bij. Deze aanbieder zet groot in op The Grand Tour, de opvolger van Top Gear.

     

    Aanbieders in gevecht

    Om alle films en series te volgen, zijn dus minimaal drie abonnementen bij online videodiensten nodig. Of dit nog niet genoeg is, krijgt de consument in 2017 nog meer voor de kiezen. De onderlinge abonneestrijd tussen Ziggo en KPN zorgt voor een nieuwe dimensie en toevoeging aan het fenomeen exclusieve content. Zijn abonnementen op online videodiensten voor abonnees van elke Nederlandse internetaanbieder beschikbaar, is dat bij de strijd die Ziggo en KPN voeren voor het door hen geleverde exclusieve content anders. Zo maakt KPN steeds meer eigen series die alleen door KPN-abonnees te zien zijn. Ziggo heeft op zijn beurt de uitzendrechten van films en series van HBO gekocht. Wie bijvoorbeeld Game of Thrones volgend jaar wil kijken en geen klant bij Ziggo is, moet de huidige aanbieder de rug toekeren en naar Ziggo overstappen. Tenminste, als men op een legale manier naar deze en andere HBO series wil blijven kijken.

    ZiggoLiberty GlobalKPNZiggo SportFOX SportsNetflixAmazonAmaxon PrimeVideolandonlineonline contenttvtelevisiefilmsseriesOTTover the topexclusieve contentuitzendrechten

    Reacties

  1. TV-TIP 3 op reis

    3 op reis
    NPO 3 om 19:50 uur
    Evi reist verder door Denemarken en bezoekt de imposante krijtrotsen van het eiland Møn. Chris reist rond door het westen van de USA en bezoekt Denver.

    Doe mee en win!

    • *

      5X DVD GIRLS S5

      Girls geeft een ongepolijste blik op het leven van een bont gezelschap vrouwelijke twintigers in New York. Van talloze vernederingen tot zeldzame overwinningen: de vrouwen weten nog altijd niet wat ze willen - van de mannen, van elkaar, of van zichzelf. Totaal TV mag het vijfde seizoen vijf keer op dvd weggeven.

    TV-TIP Planet Earth II

    Planet Earth II
    NPO 1 om 20:20 uur
    We bezoeken de woestijnen van de wereld, een landschap van uitersten waar het leven zwaar op de proef wordt gesteld.

    Zappen.blog.nl