1. Nieuws

    Vodafone brengt diversiteit op de glasvezel

    Op 1 juli dreigt het zenderaanbod op de Nederlandse glasvezel één grote eenheidsworst te worden. Uitzondering is het aanbod van Vodafone.
    Jarco Kriek
    21 mei 2015
    comments 19
    Vodafone brengt diversiteit op de glasvezel

    Op 1 juli dreigt het zenderaanbod op de Nederlandse glasvezel één grote eenheidsworst te worden. Uitzondering is het aanbod van Vodafone. Deze aanbieder wil juist zorgen voor grotere diversiteit en concurrentie op glasvezelnetwerken.

    De meeste aanbieders op de glasvezelnetwerken van Reggefiber kopen hun diensten in bij KPN Wholesale. Voorheen was er nog veel verschil tussen het aanbod van enerzijds KPN en XS4ALL, en anderzijds aanbieders die hun diensten inkochten bij Glashart Media. Nu Glashart Media - net als Reggefiber - eigendom van KPN is geworden, is dit bedrijf in KPN Wholesale opgenomen. De volgende stap zet KPN op 1 juli: dan wordt het zenderaanbod van de tv-dienst en de pakketstructuur van KPN en KPN Wholesale gelijkgetrokken. Veruit de meeste tv-aanbieders op de glasvezel leveren vanaf dat moment hetzelfde tv-aanbod.

    Toegangsvoorwaarden en de ACM
    Vodafone gebruikt voor de diensten via glasvezel het netwerk van Reggefiber. KPN moet concurrerende bedrijven van de Autoriteit Consument & Markt (ACM) toegang geven tot het Reggefiber-glasvezelnetwerk. Het gaat hier om tv-, internet- en telefoondiensten, en de ACM heeft bepaald onder welke voorwaarden dat moet gebeuren. Een nieuw marktbesluit voor de vaste markt vormt daarbij voor de komende jaren de leidraad. Door de fusie van UPC en Ziggo is de marktsituatie in Nederland echter flink veranderd. Hoewel de ACM hierdoor de condities waaronder KPN concurrerende bedrijven toegang moet bieden tot het koperdraad- en glasvezelnetwerk heeft versoepeld, trekt de Europese Commissie de regulering in twijfel. De ACM moet de komende maanden daarom een nieuw voorstel indienen. Voor aanbieders als Vodafone is het belangrijk wat de nieuwe regels worden voor toegang tot het glasvezelnetwerk van Reggefiber.

    Vodafone bij de top drie
    Vodafone biedt op de glasvezel een eigen zenderaanbod en levert het aanvoersignaal zelf. Daardoor kan Vodafone ook zelf het uiteindelijke zenderaanbod en de geleverde diensten bepalen. De aanbieder kan hierdoor een geheel eigen en afwijkend dienstenaanbod leveren aan zijn klanten. Ook de beeldkwaliteit van de tv-zenders kan zelf bepaald worden. Dat houdt in dat bij Vodafone veel HD-zenders met hogere bandbreedte en dus betere beeldkwaliteit op het televisiescherm te zien zijn. Dit is tevens de basis voor het uiteindelijke doel van Vodafone: het bedrijf wil naast Ziggo en KPN deel uitmaken van de top drie op de Nederlandse vaste markt. Om concurrerende, maar vooral ook onderscheidende diensten te leveren, gaat Vodafone in de komende vijf jaar honderden miljoen euro's investeren in het product Vodafone Thuis.

    Aantrekkelijke keuze
    In Nederland zijn per kwartaal rond de kwart miljoen klantverschuivingen op de vaste markt. Vodafone wil een aantrekkelijke keuze zijn voor deze overstappers, en probeert zich daarom van andere aanbieders te onderscheiden met flexibiliteit en kwaliteit. Zo zijn abonnementen op televisie en vaste telefoondiensten maandelijks aan te passen of op te zeggen. Makkelijk voor wie bijvoorbeeld voor langere tijd op vakantie gaat. Ook bij het samenstellen van het dienstenpakket biedt Vodafone zijn klanten volledige vrijheid en flexibiliteit. Alleen een internetabonnement is verplicht. De klant kan daarbij zelf bepalen welke internetsnelheid hij afneemt. Bij glasvezel houdt Vodafone vast aan symmetrische snelheden, waarbij de upload- en downloadsnelheid gelijk is. Vodafone ziet dit als het unique selling point van de glasvezel: iets wat concurrenten via de kabel of DSL niet kunnen leveren. Afgezien van het verplichte internetabonnement kan de klant bij Vodafone zelf zijn eigen abonnement in alle vrijheid samenstellen.

    VodafoneReggefiberZiggoUPCKPNWholesaleHD

    Reacties

  1. TV-TIP 2Doc: Pilotenmasker

    2Doc: Pilotenmasker
    NPO 2 om 20:20 uur
    Simonka de Jong volgt het ziekenhuisleven van een groep jonge kinderen met kanker. De periode in het Prinses Máxima Centrum in Utrecht is een emotionele achtbaan. Hoe ondergaan zij de soms pijnlijke ingrepen, hoe reageren ze op tegenvallende uitslagen en hoe gaan ze met hun ziekte om?

    Doe mee en win!

    • *

      5X2 BIOSCOOPKAARTEN BAD MOMS 2

      In Bad Moms 2 moeten de drie ondergewaardeerde en overbelaste moeders de uitdagingen van kerstmis tot een goed einde brengen. Deze keer verwelkomen ze de ultieme vijand: hun eigen moeders. Mila Kunis, Kristen Bell en Kathryn Hahn schitteren in het hilarische vervolg van Bad Moms. Totaal TV mag vijf keer twee bioscoopkaartjes weggeven.

    TV-TIP Komt een man bij de dokter

    Komt een man bij de dokter
    SBS6 om 20:30 uur
    Een man gaat met zijn hond naar de dierenarts. „Dokter, mijn hond gaat steeds in de hoek zitten als de bel gaat." De dokter kijkt even goed naar de hond en zegt: „Tja, dat doen boxers nou eenmaal." Voor nog wat betere moppen, maar dan in sketchvorm, kijk je dit programma.