1. Nieuws

    Vodafone erkent fouten bij verkoop glasvezelabonnementen

    Telecombedrijf Vodafone heeft openlijk toegegeven dat men bij huis-aan-huisverkoop van glasvezelabonnementen fouten heeft gemaakt.
    Jarco Kriek
    23 maart 2013
    comments 0
    Vodafone erkent fouten bij verkoop glasvezelabonnementen
    Foto: ANP

    Telecombedrijf Vodafone heeft openlijk toegegeven dat men bij huis-aan-huisverkoop van glasvezelabonnementen fouten heeft gemaakt. Vodafone zegt dit te gaan verbeteren.

    Onder de naam Vodafone Thuis verkoopt het telecombedrijf sinds 2011 Alles-In-1-diensten – bestaande uit tv, internet en telefonie – via glasvezelnetwerken van glasvezelexploitant Reggefiber. In het VARA-consumentenprogramma Kassa werd onlangs duidelijk dat Vodafone zich bij de huis-aan-huisverkoop niet aan de colportagewet voldoet. Het is niet de eerste keer dat serviceproviders die via huis-aan-huisverkoop glasvezelabonnementen aan de man of vrouw willen brengen negatief in het nieuws komen.

    Dertig procent

    Glasvezelexploitant Reggefiber gaat pas met de aanleg van een nieuw glasvezelnetwerk beginnen als meer dan dertig procent van het aantal aangesloten huishoudens na de aanleg het glasvezelnetwerk actief gaan gebruiken. Serviceproviders – waaronder Vodafone – moeten hierdoor voor de aanleg van glasvezel abonnees zien te werven. Omdat er nog geen glasvezeldiensten in het betreffende gebied worden aangebonden, moet men hier huis aan huisverkoop voor gebruiken. Wie een glasvezelabonnement op deze manier afsluit, moet in sommige gevallen nog meer dan één jaar wachten tot het afgenomen abonnement actief wordt.

    Persoonlijke benadering

    Vodafone gaat alle klanten die op deze manier een abonnement hebben afgesloten en nog geen gebruik van de glasvezelaansluiting kunnen maken persoonlijk benaderen. Zij krijgen een nieuwe mogelijkheid om hun contract te heroverwegen. Daarnaast voert Vodafone per direct een aantal veranderingen door in het verkoopproces van zijn glasvezeldiensten. De telecomaanbieder erkent na gesprekken met de Consumentenbond en VARA Kassa dat het inschrijfproces transparanter had gekund. Hiermee komt Vodafone tegemoet aan de wens van de Consumentenbond dat consumenten alsnog onder hun contract uit kunnen. Vodafone biedt deze klanten de mogelijkheid binnen acht dagen hun contract te ontbinden.

    Verbetering nieuwe klanten

    In de huis aan huisverkoop van glasvezelabonnementen aan nieuwe klanten voert Vodafone drie verbeteringen door. Ten eerste komen er extra kwaliteitscontroles. De komende maanden belt Vodafone alle nieuwe contracten na om te vragen of de verwachtingen van koper en verkoper overeenkomen. Ten tweede vermeldt Vodafone de wettelijke bedenktermijn en de mogelijkheid om te annuleren nu ook op het inschrijfformulier dat klanten aan de deur tekenen. Ten derde gaat Vodafone zijn verkopers intensiever trainen en controleren. Door deze verbeteringen moet eventuele onduidelijkheid over datgene waarvoor de klant heeft getekend verdwijnen.

    VodafoneglasvezelReggefiberabonnementAlles-in-1tvtelevisietelefonieinternetVARAKassaConsumentenbondmisleiding

    Reacties

  1. TV-TIP Zomergasten

    Zomergasten
    NPO 2 om 20:15 uur
    Rosanne Hertzberger (1984) is schrijver, columnist en microbioloog. In haar wekelijkse columns in NRC Handelsblad houdt ze moderne opvattingen en trends tegen het licht. Hertzberger trekt met frisse zin ten strijde om feit en fictie van elkaar te scheiden.

    Doe mee en win!

    • *

      5X DVD GIRLS S6 

      Girls, over het hectische leven van vier vrouwelijke twintigers is terug voor het zesde seizoen. Vriendinnen Hannah, Marnie, Jessa en Shoshanna proberen nog altijd achter de zin van het leven te komen. Totaal TV mag de dvd van dit laatste seizoen vijf keer weggeven.

    TV-TIP Housesitter

    Housesitter
    Net5 om 21:45 uur
    Gwen gaat in het leegstaande huis van Newton wonen zonder dat hij ervan weet. Ze doet zich voor als zijn nieuwe vrouw. Iedereen in de stad vindt dat ze een droompaar vormen, maar Newton denkt daar anders over.