1. Nieuws

    Vodafone in de fout bij werven glasvezelklanten

    Het blijft verkeerd gaan bij de werving van abonnees voor diensten via nieuw aan te leggen glasvezelnetwerken. Dit keer heeft Vodafone zich niet aan de de colportagewet gehouden.
    Jarco Kriek
    18 maart 2013
    comments 0
    Vodafone in de fout bij werven glasvezelklanten
    Foto: ANP

    Het blijft verkeerd gaan bij de werving van abonnees voor diensten via nieuw aan te leggen glasvezelnetwerken. Dit keer heeft Vodafone zich niet aan de richtlijnen in de colportagewet gehouden.

    Al eerder berichtte Totaal TV over misstanden van serviceproviders die via mogelijk nieuwe glasvezelnetwerken van glasvezelexploitant Reggefiber worden aangeboden. Het gaat in alle gevallen om verkoop van glasvezelabonnementen aan huis. Medewerkers van de serviceproviders gaan hierbij in het betrokken gebied langs elke huisdeur om deze abonnementen te verkopen. De verkoop van abonnementen is belangrijk omdat Reggefiber alleen begint met de daadwerkelijke aanleg van het glasvezelnetwerk als meer dan dertig procent van de aangesloten woningen een actief abonnement op glasvezeldiensten afneemt.

    Geen intentieverklaring

    Omdat in sommige gevallen er geen goede uitleg is, denken consumenten dat men aan de deur alleen een intentieverklaring voor het afnemen van glasvezeldiensten tekent. Het gaat echter om een volwaardig abonnement bij een serviceprovider die daadwerkelijk ingaat op het moment dat het glasvezelnetwerk in gebruik wordt genomen.

    Vodafone in de fout

    Tijdens een uitzending van het VARA-consumentenprogramma Kassa bleek dat serviceprovider Vodafone steken bij de werving van glasvezelklanten heeft laten vallen. Verschillende klanten hebben een contract voor een abonnement getekend waar in praktijk niet vanaf te komen is. Men had het contract binnen acht dagen moeten annuleren, maar dat stond nergens in het contract vermeld. Ook werden toezeggingen niet nagekomen die bij het aangaan van de overeenkomst waren gedaan. Het gaat hier onder meer om nummerbehoud, overstapservice en volledige installatie.

    Consumentenbond

    De Consumentenbond stelt verder dat veel contracten van Vodafone-glasvezeldiensten nietig zijn omdat deze niet correct zijn opgesteld. Het gaat onder meer om het beschikbaar stellen van een papieren overeenkomst aan nieuwe klanten. Vodafone stelt deze informatie digitaal via een bevestigingsmail aan de klant beschikbaar. Dat is volgens de Consumentenbond in strijd met de colportagewet. Hierdoor zijn deze contracten nietig. De Consumentenbond gaat benadeelde Vodafone-klanten helpen gesloten contracten die niet aan de colportagewet voldoen nietig te verklaren.

    VodafoneglasvezelReggefiberabonnementAlles-in-1tvtelevisietelefonieinternetVARAKassaConsumentenbondmisleiding

    Reacties

  1. TV-TIP Chantal blijft slapen

    Chantal blijft slapen
    RTL 4 om 20:30 uur
    Chantal heeft vanavond dikke pret met Fred van Leer. Midden in Rotterdam houdt Chantal samen met hem een echte hakkenrace. Bij Jan Versteegh blijkt dat kat Rob naar de dierenarts moet. En daarnaast moet Rob ook wennen aan de baby die gaat komen. Chantal ontpopt zich tot een ware kattentherapeut.

    Doe mee en win!

    • *

      5X2 BIOSCOOPKAARTEN BAD MOMS 2

      In Bad Moms 2 moeten de drie ondergewaardeerde en overbelaste moeders de uitdagingen van kerstmis tot een goed einde brengen. Deze keer verwelkomen ze de ultieme vijand: hun eigen moeders. Mila Kunis, Kristen Bell en Kathryn Hahn schitteren in het hilarische vervolg van Bad Moms. Totaal TV mag vijf keer twee bioscoopkaartjes weggeven.

    TV-TIP Nanny McPhee and the Big Bang

    Nanny McPhee and the Big Bang
    Net5 om 20:30 uur
    In dit vervolg leert de toverende kinderjuf als legeroppas met toverkrachten vijf belangrijke levenslessen aan het kroost van de jonge moeder Isabel Green. Erg amusant en door de aanwezige sterrencast zullen ook de volwassenen zich niet vervelen bij dit magische en soms zelfs ontroerende sprookje.