1. Nieuws

    Vodafone in de fout bij werven glasvezelklanten

    Het blijft verkeerd gaan bij de werving van abonnees voor diensten via nieuw aan te leggen glasvezelnetwerken. Dit keer heeft Vodafone zich niet aan de de colportagewet gehouden.
    Jarco Kriek
    18 maart 2013
    comments 0
    Vodafone in de fout bij werven glasvezelklanten
    Foto: ANP

    Het blijft verkeerd gaan bij de werving van abonnees voor diensten via nieuw aan te leggen glasvezelnetwerken. Dit keer heeft Vodafone zich niet aan de richtlijnen in de colportagewet gehouden.

    Al eerder berichtte Totaal TV over misstanden van serviceproviders die via mogelijk nieuwe glasvezelnetwerken van glasvezelexploitant Reggefiber worden aangeboden. Het gaat in alle gevallen om verkoop van glasvezelabonnementen aan huis. Medewerkers van de serviceproviders gaan hierbij in het betrokken gebied langs elke huisdeur om deze abonnementen te verkopen. De verkoop van abonnementen is belangrijk omdat Reggefiber alleen begint met de daadwerkelijke aanleg van het glasvezelnetwerk als meer dan dertig procent van de aangesloten woningen een actief abonnement op glasvezeldiensten afneemt.

    Geen intentieverklaring

    Omdat in sommige gevallen er geen goede uitleg is, denken consumenten dat men aan de deur alleen een intentieverklaring voor het afnemen van glasvezeldiensten tekent. Het gaat echter om een volwaardig abonnement bij een serviceprovider die daadwerkelijk ingaat op het moment dat het glasvezelnetwerk in gebruik wordt genomen.

    Vodafone in de fout

    Tijdens een uitzending van het VARA-consumentenprogramma Kassa bleek dat serviceprovider Vodafone steken bij de werving van glasvezelklanten heeft laten vallen. Verschillende klanten hebben een contract voor een abonnement getekend waar in praktijk niet vanaf te komen is. Men had het contract binnen acht dagen moeten annuleren, maar dat stond nergens in het contract vermeld. Ook werden toezeggingen niet nagekomen die bij het aangaan van de overeenkomst waren gedaan. Het gaat hier onder meer om nummerbehoud, overstapservice en volledige installatie.

    Consumentenbond

    De Consumentenbond stelt verder dat veel contracten van Vodafone-glasvezeldiensten nietig zijn omdat deze niet correct zijn opgesteld. Het gaat onder meer om het beschikbaar stellen van een papieren overeenkomst aan nieuwe klanten. Vodafone stelt deze informatie digitaal via een bevestigingsmail aan de klant beschikbaar. Dat is volgens de Consumentenbond in strijd met de colportagewet. Hierdoor zijn deze contracten nietig. De Consumentenbond gaat benadeelde Vodafone-klanten helpen gesloten contracten die niet aan de colportagewet voldoen nietig te verklaren.

    VodafoneglasvezelReggefiberabonnementAlles-in-1tvtelevisietelefonieinternetVARAKassaConsumentenbondmisleiding

    Reacties

  1. TV-TIP Popster, de leukste poppenacts van de wereld

    Popster, de leukste poppenacts van de wereld
    SBS6 om 20:30 uur
    In Popster, de leukste poppenacts van de wereld gaat het erom wie de leukste, opvallendste en meest originele poppenact laat zien. Alle soorten poppen komen voorbij; handpoppen, vingerpoppen, poppen op een stokje tot marionetten.

    Doe mee en win!

    • *

      5X DVD GIRLS S6 

      Girls, over het hectische leven van vier vrouwelijke twintigers is terug voor het zesde seizoen. Vriendinnen Hannah, Marnie, Jessa en Shoshanna proberen nog altijd achter de zin van het leven te komen. Totaal TV mag de dvd van dit laatste seizoen vijf keer weggeven.

    TV-TIP Inside Man

    Inside Man
    Veronica om 20:30 uur
    Rechercheur Keith Miller en zijn partner gaan naar de bank waar een overval in volle gang is en er een gijzelingssituatie is ontstaan. Miller moet het opnemen tegen een superintelligente crimineel die de perfecte roof heeft bedacht. De onderhandelingen verlopen moeizaam en worden verder gecompliceerd door de aanwezigheid van een advocaat met belangrijke connecties. Niets is wat het lijkt…