1. Nieuws

    Vraag naar sneller internet stijgt explosief

    Nederlanders maken vaker gebruik van internet. Dat zorgt er volgens brancheorganisatie van kabelbedrijven NLkabel voor dat het dataverbruik stijgt.
    Jarco Kriek
    16 oktober 2016
    comments 2
    Vraag naar sneller internet stijgt explosief

    Uit een studie van Dialogic en TU Eindhoven blijkt dat er binnen zes jaar ruim zeven keer zoveel data als nu verbruikt gaat worden. Dat heeft onder meer te maken met de groei van het online bekijken van videocontent doormiddel van diensten als Netflix, Videoland, NLziet en YouTube. Ook wordt het traditioneel lineair kijken van tv-zenders minder en wordt vaker online naar live tv-zenders gekeken. Dat kan op dit moment onder meer door de diensten Horizon GO (Ziggo) en Interactieve TV Online (KPN) alsmede via online tv-diensten als Play van KPN  en KNIPPR (T-Mobile).

     

    Meer behoefte aan snel internet

    Door de toename van het dataverbruik – mede omdat er binnen een huishouden gelijktijdig van meerdere online diensten gebruik wordt gemaakt, is het leveren van sneller internet door internetaanbieders in de komende jaren belangrijk. Opvallend is dat de vraag naar uploadsnelheid de komende jaren iets hoger ligt dan downloadsnelheid. In Nederland worden op dit moment alleen via glasvezel symmetrische internetsnelheden aangeboden. De onderzoekers verwachten dat in 2022 het gemiddelde benodigde internetsnelheid per huishouden rond de 350Mbps ligt. Zowel via glasvezel als via de kabel kunnen in veel gevallen deze snelheden al geleverd worden. Kabelaanbieders als Ziggo verwachten in 2022 kabelinternet met een downloadsnelheid van 1Gbps aan te kunnen bieden.

    NLkabelinternetkabelglasvezelDSLVDSLADSLKPNZiggoonlineinternetHorizon GOInteractieve TV OnlineNetflixVideolandNLzietPlay van KPNKNIPPRT-MobileTU EindhovenDialogic

    Reacties

  1. TV-TIP De Grote Geschiedenisquiz

    De Grote Geschiedenisquiz
    NPO 2 om 20:25 uur
    Voor de 16e keer organiseert de NTR, in samenwerking met Historisch Nieuwsblad en NRC Handelsblad, De grote geschiedenisquiz. Vijf teams, bestaande uit twee bekende en één onbekende geschiedenisliefhebber, spelen tegen elkaar onder leiding van Joost Karhof.

    Doe mee en win!

    • *

      4X VIP-PAKKET THE MUMMY

      Tom Cruise speelt de hoofdrol in de spectaculaire nieuwe film van de wereldwijde legende: The Mummy. Terwijl men dacht dat ze overleden was, wordt een prehistorische prinses wakker in haar graftombe. Totaal TV geeft vier VIP-pakketten van deze 3D-film weg met daarin een T-shirt, een dvd van Jurassic World en twee bioscoopkaartjes voor The Mummy.

    TV-TIP DWDD University presenteert: Spionage

    DWDD University presenteert: Spionage
    NPO 1 om 20:30 uur
    Hoogleraar Internationale Betrekkingen aan de Universiteit Utrecht Beatrice de Graaf geeft een nieuw college. Ze belicht wat inlichtingen- en veiligheidsdiensten allemaal kunnen, moeten en mogen doen.

    Zappen.blog.nl