1. Nieuws

    Waarschuwing Telenet en Proximus voor schenden privacy

    De plannen van Telenet om gepersonaliseerde reclames via de digiboxen te introduceren, hebben tot een waarschuwing van de privacycommissie geleid. Ook Proximus ontving een waarschuwing.
    Jan-Hein Visser
    14 september 2016
    comments 0
    Waarschuwing Telenet en Proximus voor schenden privacy
    De plannen van Telenet om gepersonaliseerde reclames via de digiboxen te introduceren, hebben tot een waarschuwing van de privacycommissie geleid. Ook Proximus ontving een waarschuwing.

    De Belgische Privacycommissie reageert met haar waarschuwing op de bekendmaking van de plannen van Ziggo-zusterbedrijf Telenet, die inhouden dat klanten gepersonaliseerde reclame krijgen voorgeschoteld op basis van kijkgedrag. De commissie stelt dat hiervoor een opt-in is vereist voor bestaande klanten. Telenet stelt zelf dat het zich aan de Belgische wetgeving houdt. Maar het bedrijf houdt zich niet aan Europese wet door standaard een optie in te stellen die het kijkgedrag in kaart brengt. Klanten moeten dit uitsluitend vrijwillig kunnen instellen.

    Ook Proximus in de fout

    De Privacycommissie is al langer in gesprek met de kabelaar en is daarom verrast dat Telenet zijn plannen dinsdag heeft aangekondigd. Dat klanten een opt-out krijgen bij de provider is niet genoeg want Telenet moet zich aan de Europese regelgeving houden. Volgens de privacycommissie betekent dit dat in elk geval voor bestaande klanten een opt-in bestaat waarbij de standaardinstelling is dat klanten dergelijke reclame niet te zien krijgen. Bij nieuwe klanten is het geen probleem omdat zij meteen wel of niet akkoord kunnen gaan met de voorwaarden en werking van de decoder. Telenet merkte bij haar plannen direct al op dat volgens eigen onderzoek klanten best bereid zijn om gegevens met de kabelaar te delen. Concurrent Proximus ligt in België voor een vergelijkbaar systeem onder vuur en kreeg daar al een waarschuwing voor. Ook in Nederland is al langer een discussie gaande rondom de privacy van klanten van telecombedrijven en tot welke gegevens toegang mag worden verkregen.
    TelenetProximusreclamedigicorderdecoderVijf TVVier TV

    Reacties

  1. TV-TIP Van DNA tot Z

    Van DNA tot Z
    NPO 2 om 19:30 uur
    Gentech en de designerbaby: komen er in de toekomst baby's op bestelling? Ajouads zoektocht voert hem langs wetenschappers die uitleggen wat de huidige voortplantingstechnieken mogelijk maken, hij legt contact met een schimmige ivf-kliniek en een wetenschapper die waarschuwt dat we niet de dikbilkoe achterna moeten gaan.

    Doe mee en win!

    • *

      4X VIP-PAKKET AMERICAN MADE

      American Made is gebaseerd op de bizarre belevenissen van Barry Seale (Tom Cruise), een ritselaar en piloot die door de CIA gerekruteerd wordt. Totaal TV geeft vier keer een VIP-pakket voor deze thriller weg, met daarin een reistas én twee bioscoopkaartjes.

    TV-TIP The Living Daylights

    The Living Daylights
    RTL 7 om 20:00 uur
    De Britse geheim agent James Bond krijgt de opdracht om de Russische generaal Koskov te beschermen, die besloten heeft om over te lopen naar het Westen. Hij voorkomt dat de mooie celliste Kara Koskov doodschiet. Koskov wordt overgebracht naar Engeland, maar daar wordt hij uit zijn schuilplaats ontvoerd. Bond spoort Kara op en komt erachter dat zij met losse flodders op Koskov had geschoten. Het tweetal komt een complexe wapensmokkel op het spoor en belandt in een bloedstollend kat-en-muisspel.