1. Nieuws

    Zappelin/Zapp24 in 2013 meest bekeken kinderzender

    Zappelin/Zapp, was in 2013 het best bekeken kanaal onder kinderen van 3 tot 12 jaar. De publieke themazender verslaat daarmee voor het eerst in twaalf jaar de commerciële concurrentie.
    Jan-Hein Visser
    31 december 2013
    comments 8
    Zappelin/Zapp24 in 2013 meest bekeken kinderzender
    Zappelin/Zapp, was in 2013 het best bekeken kanaal onder kinderen van 3 tot 12 jaar. De publieke themazender verslaat daarmee voor het eerst in twaalf jaar de commerciële concurrentie.

    Dit alles wordt duidelijk uit de cijfers die Stichting Kijkonderzoek (SKO) over het marktaandeel heeft gepubliceerd. Het is een belangrijke mijlpaal voor de publieke omroep en vooral voor de kinderzender die zich in haar bestaan nog meer ziet gerechtvaardigd. Zelfs Nickelodeon is voor het eerst verslagen.

    Vooral Disney XD veel marktaandeel verloren

    De markt voor kinderzenders is voortdurend in beweging en dat heeft deels te maken met veranderende wensen bij de jonge kijkers. Kindernet bestaat intussen niet meer en Disney XD heeft van haar ooit gigantische marktaandeel van vijfentwintig procent (toen als Jetix) weinig meer over. Deels is dit te wijten aan de komst van Disney Channel zelf, maar ook door de nieuwe zender RTL Telekids die het niet slecht doet. Zappelin/Zapp behaalde over 2013 een marktaandeel van 20,6 procent, terwijl Nickelodeon bleef steken op 19,1 procent en Disney XD op tien procent.

    Ook Nickelodeon legt het af tegen Zapp/Zappelin

    Bij de NPO en Zapp/Zappelin zelf verklaart men het grote succes van de digitale themazender (te zien via digitale aanbieders op de kabel, satelliet en iptv) doordat kinderen juist echte, authentieke programma's willen zien. De laatste keer dat Zappelin/Zapp de best bekeken kinderzender was, was in 2001, maar toen was er wel sprake van een totaal ander televisielandschap. Ondanks de opkomst van en volgens de NPO juist door de overvloed van de commerciële kindertelevisie spreekt de publieke mix van kinderfilms, documentaires, tekenfilms (Woezel & Pip, Nijntje) en de Vlaamse shows uit de Studio-100-catalogus (Maja de Bij, K3) de doelgroep steeds meer aan.
    Zapp/ZappelinNPOkijkcijfersSKODisneyRTL TelekidsDisney XDNickelodeonNPO

    Reacties

  1. TV-TIP Octopussy

    Octopussy
    RTL 7 om 20:30 uur
    De Britse geheim agent James Bond doet onderzoek naar de moord op een collega-agent die dood werd aangetroffen met een zeer kostbaar Fabergé-ei in zijn bezit. Tijdens een veiling van Fabergé-eieren komt Bond op het spoor van een Afghaanse prins, die betrokken blijkt te zijn bij een geheime smokkeloperatie. Door de prins te volgen, ontdekt Bond uiteindelijk een geheim complot om een nucleaire bom te laten ontploffen in een Amerikaanse luchtmachtbasis. Om de aanslag te voorkomen, schakelt Bond de hulp in van een rondreizend circusgezelschap dat wordt geleid door Octopussy.

    Doe mee en win!

    • *

      4X VIP-PAKKET AMERICAN MADE

      American Made is gebaseerd op de bizarre belevenissen van Barry Seale (Tom Cruise), een ritselaar en piloot die door de CIA gerekruteerd wordt. Totaal TV geeft vier keer een VIP-pakket voor deze thriller weg, met daarin een reistas én twee bioscoopkaartjes.

    TV-TIP The Sum of All Fears

    The Sum of All Fears
    RTL 8 om 20:31 uur
    Een terreurgroep is van plan om een oorlog te ontketenen tussen Amerika en Rusland. De enige persoon die dit kan voorkomen is CIA-analist Jack Ryan, maar niemand lijkt te willen luisteren naar hem, waardoor een kernoorlog steeds dichterbij komt.