1. Nieuws

    Zappelin/Zapp24 in 2013 meest bekeken kinderzender

    Zappelin/Zapp, was in 2013 het best bekeken kanaal onder kinderen van 3 tot 12 jaar. De publieke themazender verslaat daarmee voor het eerst in twaalf jaar de commerciële concurrentie.
    Jan-Hein Visser
    31 december 2013
    comments 8
    Zappelin/Zapp24 in 2013 meest bekeken kinderzender
    Zappelin/Zapp, was in 2013 het best bekeken kanaal onder kinderen van 3 tot 12 jaar. De publieke themazender verslaat daarmee voor het eerst in twaalf jaar de commerciële concurrentie.

    Dit alles wordt duidelijk uit de cijfers die Stichting Kijkonderzoek (SKO) over het marktaandeel heeft gepubliceerd. Het is een belangrijke mijlpaal voor de publieke omroep en vooral voor de kinderzender die zich in haar bestaan nog meer ziet gerechtvaardigd. Zelfs Nickelodeon is voor het eerst verslagen.

    Vooral Disney XD veel marktaandeel verloren

    De markt voor kinderzenders is voortdurend in beweging en dat heeft deels te maken met veranderende wensen bij de jonge kijkers. Kindernet bestaat intussen niet meer en Disney XD heeft van haar ooit gigantische marktaandeel van vijfentwintig procent (toen als Jetix) weinig meer over. Deels is dit te wijten aan de komst van Disney Channel zelf, maar ook door de nieuwe zender RTL Telekids die het niet slecht doet. Zappelin/Zapp behaalde over 2013 een marktaandeel van 20,6 procent, terwijl Nickelodeon bleef steken op 19,1 procent en Disney XD op tien procent.

    Ook Nickelodeon legt het af tegen Zapp/Zappelin

    Bij de NPO en Zapp/Zappelin zelf verklaart men het grote succes van de digitale themazender (te zien via digitale aanbieders op de kabel, satelliet en iptv) doordat kinderen juist echte, authentieke programma's willen zien. De laatste keer dat Zappelin/Zapp de best bekeken kinderzender was, was in 2001, maar toen was er wel sprake van een totaal ander televisielandschap. Ondanks de opkomst van en volgens de NPO juist door de overvloed van de commerciële kindertelevisie spreekt de publieke mix van kinderfilms, documentaires, tekenfilms (Woezel & Pip, Nijntje) en de Vlaamse shows uit de Studio-100-catalogus (Maja de Bij, K3) de doelgroep steeds meer aan.
    Zapp/ZappelinNPOkijkcijfersSKODisneyRTL TelekidsDisney XDNickelodeonNPO

    Reacties

  1. TV-TIP De storm

    De storm
    NPO 3 om 20:25 uur
    Tijdens de watersnoodramp van 1953 raakt Julia (Sylvia Hoeks) haar baby kwijt. Terwijl de Zeeuwen het water ontvluchten, gaat Julia terug naar het rampgebied. Regisseur Ben Sombogaart leverde met deze film zijn derde kaskraker op rij. Vooral het mooie, dienende spel van Barry Atsma valt op.

    Doe mee en win!

    • *

      1x Philips Blender + old scool milkshakeglas

      Travel Channel zendt vanaf 27 januari Man V. Food uit, waarin acteur, foodie en veteraan uit de restaurantindustrie Casey Webb uitdagingen aangaat. Zoals de Belt Buster Challenge, waarvoor hij in slechts 20 minuten een hamburger van 1 kg, 1,4 kg nachos, aardappelkroketjes en een milkshake van 340 ml moet wegwerken. Totaal TV mag een Philips Blender + old scool milkshakeglas weggeven.

    TV-TIP Safe House

    Safe House
    Veronica om 20:30 uur
    Deze actiethriller had zo van Tony Scott kunnen zijn. Dat komt ook door de rol van Denzel Washington, die weer eens de ervaren crack speelt die opgezadeld zit met een groentje (Ryan Reynolds), die twijfelt of zijn CIA-gevangene wel een verrader is. Acteerwerk en actie zijn goed in deze vrij inhoudsloze film.