1. Nieuws

    Ziggo denkt dat consumenten niet zo veel invloed willen

    Recent kwam Kabelraden.nl, het overkoepelend orgaan voor de programmaraden, met nieuwe voorstellen voor consumenteninvloed. Ziggo relativeert de uitlatingen van Kabelraden.nl.
    Jan-Hein Visser
    29 juni 2012
    comments 0
    Ziggo denkt dat consumenten niet zo veel invloed willen
    Recent kwam Kabelraden.nl, het overkoepelend orgaan voor de programmaraden, met nieuwe voorstellen voor consumenteninvloed. Ziggo relativeert de uitlatingen van Kabelraden.nl.

    Volgens onderzoek dat Kabelraden.nl liet uitvoeren wil driekwart van de kijkers invloed op het pakket en wil een groot aantal kijkers helemaal zelf het pakket samenstellen. Bij monde van woordvoerder Gradus Vos relativeert Ziggo dit. Volgens het kabelbedrijf roepen veel kijkers dit soort dingen maar zal het in de praktijk heel anders uitpakken. Ziggo ligt al langere tijd overhoop met de programmaraden over de samenstelling van de analoge zenderpakketten en het bedrijf ziet dus ook niet veel in verregaande in consumenteninvloed op het digitale pakket. Ziggo kreeg recent nog het verwijt dat het schrappen van Duitse zenders uit het analoge aanbod het toerisme in Noord-Holland zelfs schade zou berokkenen, maar Ziggo liet eerder al weten dat van een enorme klachtenstroom daarover nooit sprake is geweest. Momenteel liggen onder meer de Programmaraad Gooi (onder meer BBC zenders) en Noord-Holland (over Duitse zenders en France 2 in analoog) wederom overhoop met Ziggo.

    Vraag invloed is open deur

    Volgens Ziggo is het nogal een open deur dat driekwart van de respondenten met ja antwoord op de vraag of ze invloed op het aanbod willen. Want of het nu gaat over het aantal treinen dat op een bepaald traject moet rijden, de openingstijden van winkels, de tarieven voor mobiel bellen, Nederlanders willen overal wel invloed op kunnen uitoefenen. En daarbij wordt dan niet gekeken naar wat de consequenties voor anderen en voor het bedrijf zijn. Ziggo denkt ook dat roepen dat je invloed wil hebben nog niet wil zeggen dat mensen vervolgens ook van die mogelijkheid gebruik gaan maken en baseert zich daarbij op eigen onderzoeken. Het geheel zelf samenstellen van pakketten leidt ook nog eens tot keuzestress omdat het veel gedoe oplevert als ieder in een gezin dan weer andere zenders wil. Afgezien daarvan gaan dan de kosten fors oplopen omdat men voor aparte themazenders dan telkens maar weer meer moet bijleggen.

    Zelf pakket samenstellen kostbare zaak

    Het geheel zelf samenstellen van een pakket is volgens Ziggo technisch niet zo ontzettend lastig te realiseren echter zou het inhouden dat het gemiddelde gezin dan fors duurder uit is. Bijna alle zenders hebben een businessmodel dat gebaseerd is op reclame en de prijs die daarvoor kan worden gevraagd is afhankelijk van het bereik en de kijkcijfers. Als zenders minder bereik krijgen dan kunnen ze minder vragen voor hun reclame en zal de prijs die Ziggo moet betalen voor doorgifte omhoog gaan. Alles buiten de Nederlandse publieke en commerciële zenders zal niche worden want zenders als CNN, Discovery, Nat Geo, ARD en BBC worden in vergelijking met Ned1, RTL4 en SBS maar mondjesmaat bekeken (enkele honderdduizenden tegen vele miljoenen voor de grote zenders). Nederlanders zijn volgens Ziggo ook niet gewend aan een model waarbij zij plotseling voor Discovery, Nat Geo of BBC2 bijvoorbeeld 5 euro per maand moeten gaan betalen.
    ZiggoUPCconsumenteninvloedkabelradenProgrammaraadthemazenders

    Reacties

  1. TV-TIP The Mysteries of Laura

    The Mysteries of Laura
    Net5 om 20:00 uur
    Een beetje coole rechercheur heeft geen loep of pijp meer, maar iets eigens. Zo paradeert Laura met d'r gestuntel en onhandigheid. Pure afleiding natuurlijk, zodat ze kan doen waarvoor ze is geboren: rechercheren.

    Doe mee en win!

    • *

      5X DVD LUCIFER S1

      Lucifer vertelt het verhaal van de duivel die verveeld is geraakt en besluit een nieuw leven in Los Angeles op te bouwen. De charismatische Lucifer vermaakt zich met zijn drie grote passies: wijn, vrouwen en muziek. Totaal TV mag het eerste seizoen vijf keer op dvd weggeven.

    TV-TIP La La Land

    La La Land
    Film1 Premiere om 20:30 uur
    Een film die iedereen leuk vindt: zoiets bestaat niet. Toch komt La La Land verrekte dicht in de buurt. En dat is zeker voor een musical een prestatie, want personages die uitbarsten in zang en dans trekt lang niet iedereen. De film won uiteindelijk zes Oscars, waaronder die voor beste vrouwelijke hoofdrol (Emma Stone).