1. Nieuws

    Ziggo denkt dat consumenten niet zo veel invloed willen

    Recent kwam Kabelraden.nl, het overkoepelend orgaan voor de programmaraden, met nieuwe voorstellen voor consumenteninvloed. Ziggo relativeert de uitlatingen van Kabelraden.nl.
    Jan-Hein Visser
    29 juni 2012
    comments 0
    Ziggo denkt dat consumenten niet zo veel invloed willen
    Recent kwam Kabelraden.nl, het overkoepelend orgaan voor de programmaraden, met nieuwe voorstellen voor consumenteninvloed. Ziggo relativeert de uitlatingen van Kabelraden.nl.

    Volgens onderzoek dat Kabelraden.nl liet uitvoeren wil driekwart van de kijkers invloed op het pakket en wil een groot aantal kijkers helemaal zelf het pakket samenstellen. Bij monde van woordvoerder Gradus Vos relativeert Ziggo dit. Volgens het kabelbedrijf roepen veel kijkers dit soort dingen maar zal het in de praktijk heel anders uitpakken. Ziggo ligt al langere tijd overhoop met de programmaraden over de samenstelling van de analoge zenderpakketten en het bedrijf ziet dus ook niet veel in verregaande in consumenteninvloed op het digitale pakket. Ziggo kreeg recent nog het verwijt dat het schrappen van Duitse zenders uit het analoge aanbod het toerisme in Noord-Holland zelfs schade zou berokkenen, maar Ziggo liet eerder al weten dat van een enorme klachtenstroom daarover nooit sprake is geweest. Momenteel liggen onder meer de Programmaraad Gooi (onder meer BBC zenders) en Noord-Holland (over Duitse zenders en France 2 in analoog) wederom overhoop met Ziggo.

    Vraag invloed is open deur

    Volgens Ziggo is het nogal een open deur dat driekwart van de respondenten met ja antwoord op de vraag of ze invloed op het aanbod willen. Want of het nu gaat over het aantal treinen dat op een bepaald traject moet rijden, de openingstijden van winkels, de tarieven voor mobiel bellen, Nederlanders willen overal wel invloed op kunnen uitoefenen. En daarbij wordt dan niet gekeken naar wat de consequenties voor anderen en voor het bedrijf zijn. Ziggo denkt ook dat roepen dat je invloed wil hebben nog niet wil zeggen dat mensen vervolgens ook van die mogelijkheid gebruik gaan maken en baseert zich daarbij op eigen onderzoeken. Het geheel zelf samenstellen van pakketten leidt ook nog eens tot keuzestress omdat het veel gedoe oplevert als ieder in een gezin dan weer andere zenders wil. Afgezien daarvan gaan dan de kosten fors oplopen omdat men voor aparte themazenders dan telkens maar weer meer moet bijleggen.

    Zelf pakket samenstellen kostbare zaak

    Het geheel zelf samenstellen van een pakket is volgens Ziggo technisch niet zo ontzettend lastig te realiseren echter zou het inhouden dat het gemiddelde gezin dan fors duurder uit is. Bijna alle zenders hebben een businessmodel dat gebaseerd is op reclame en de prijs die daarvoor kan worden gevraagd is afhankelijk van het bereik en de kijkcijfers. Als zenders minder bereik krijgen dan kunnen ze minder vragen voor hun reclame en zal de prijs die Ziggo moet betalen voor doorgifte omhoog gaan. Alles buiten de Nederlandse publieke en commerciële zenders zal niche worden want zenders als CNN, Discovery, Nat Geo, ARD en BBC worden in vergelijking met Ned1, RTL4 en SBS maar mondjesmaat bekeken (enkele honderdduizenden tegen vele miljoenen voor de grote zenders). Nederlanders zijn volgens Ziggo ook niet gewend aan een model waarbij zij plotseling voor Discovery, Nat Geo of BBC2 bijvoorbeeld 5 euro per maand moeten gaan betalen.
    ZiggoUPCconsumenteninvloedkabelradenProgrammaraadthemazenders

    Reacties

  1. TV-TIP I Could Never Be Your Woman

    I Could Never Be Your Woman
    RTL 8 om 20:30 uur
    Jeannie (Sarah Alexander), de assistente van haar tv-show, maakt Rosie het leven zuur en haar seksistische baas (Fred Willard) wil de show het liefst vervangen voor een reality show. Thuis zit Rosie?s dochter Izzie (Saoirse Ronan) midden in de puberteit en ruilt haar barbiepoppen in voor Dylan, een jongen van school. Wanneer de getalenteerde jonge acteur Adam Perl (Paul Rudd) binnenloopt bij de casting voor Rosie?s show is zij meteen verkocht. Ondanks het gevecht tegen haar gevoelens steelt Adam de show en lacht hij Rosie het bed in. Overtuigd dat de relatie gedoemd is te mislukken door het leeftijdsverschil en met de gedachte dat Adam haar gebruikt heeft voor zijn eigen carri?re zet Rosie een punt achter de relatie. Adam denkt daar echter heel anders over.

    Doe mee en win!

    • *

      5X2 BIOSCOOPKAARTEN KING ARTHUR: LEGEND OF THE SWORD 

      Regisseur Guy Ritchie brengt met z’n dynamische stijl King Arthur: Legend of the Sword naar het grote scherm. De film is een revolutionaire versie van de klassieker over de Excalibur-mythe en volgt Arthur’s reis van de straat naar de troon. Wanneer Arthur’s vader wordt vermoord, grijpt zijn oom Vortigern de troon. Totaal TV geeft vijf keer twee bioscoopkaartjes voor dit epische actie-avontuur weg.

    TV-TIP Fast & Furious

    Fast & Furious
    Veronica om 20:30 uur
    De voortvluchtige ex-bajes-klant Dom Toretto (Vin Diesel) wordt opnieuw geconfronteerd met agent Brian O’Conner (Paul Walker). Ze gaan terug naar de straten waar het allemaal is begonnen. In dit deel worden Dom en Brian gedwongen om samen te werken: ze krijgen te maken met een gezamenlijke vijand. Ze moeten een gevaarlijke deal sluiten om deze te slim af te zijn. Wat leidt tot spectacularie achtervolgingen en gevaarlijke stunts. Uiteindelijk vinden die twee vroegere tegenstanders de enige juiste manier om wraak te nemen.

    Zappen.blog.nl