1. Nieuws

    Ziggo: Meer winst en digitale kijkers

    Het aantal Ziggo-abonnees dat digitaal naar televisie kijkt, blijft stijgen. Aan de stijging hangt een daling van het aantal analoge kijkers. Dat blijkt uit de kwartaalcijfers van Ziggo.
    Jarco Kriek
    20 juli 2012
    comments 0
    Ziggo: Meer winst en digitale kijkers

    Het aantal Ziggo-abonnees dat digitaal naar televisie kijkt, blijft stijgen. Aan de stijging hangt een daling van het aantal analoge kijkers. Dat blijkt uit de kwartaalcijfers van het beursgenoteerd bedrijf.

    Ziggo heeft een financiële wind in de rug. In het tweede kwartaal steeg de nettowinst naar 64,4 miljoen euro. Vorig kwartaal leed Ziggo nog een verlies van 14,5 miljoen euro, maar dit verlies kwam voort uit de kosten voor de beursgang dat het mediabedrijf heeft moeten maken. Ziggo heeft de schuldenlast – mede door de beursgang – van 3,2 naar 3 miljard kunnen terugdringen. Hierdoor zijn rentekosten met 25 procent gedaald.

    76 procent kijkt digitaal

    De omzet van Ziggo steeg op jaarbasis met 6 procent tot 386,5 miljoen euro. Het aantal abonnees in het tweede kwartaal daalde wel. Ziggo had op 30 juni 2.959.000 abonnees. Dat zijn er 22.000 minder dan aan het einde van het eerste kwartaal. Het huishoudenbereik steeg met zesduizend door naar 4.218.000. In totaal kijken 2.242.000 abonnees op het primaire toestel naar digitale televisie. Een stijging van 44.000. Het aantal analoge kijkers daalde met 22.000 naar 716.000. De penetratie digitale televisie komt hiermee op 76 procent.

    Minder abonnees, meer inkomsten

    Door de stijging van het aantal digitale kijkers en de betere verkoop van Alles-In-1 abonnementen – ook wel triple play genoemd – stegen de inkomsten en de nettowinst van Ziggo. Het aantal abonnees dat een aanvullend digitaal televisieabonnement afnam, daalde in het tweede kwartaal wel met zesduizend naar 951.000. Bij Ziggo besteedt een abonnee gemiddeld €40.43 per maand aan afgenomen diensten. Dat is €0.73 meer dan drie maanden ervoor.

    Ziggodigitale televisieanaloogdigitaalAlles-In-1triple playtelevisieinternettelefoniewinstkwartaalcijfers

    Reacties

  1. TV-TIP Ajax - Feyenoord

    Ajax - Feyenoord
    Fox Sports Eredivisie 1 om 14:30 uur
    Zal Ajax punten verspelen tegen Feyenoord, dat na een stroef begin dit seizoen aardig in vorm leek gekomen? Koploper PSV zal het hopen. Maar in eigen huis is Ajax sterk met Klaas-Jan Huntelaar in de spits, altijd goed in grote wedstrijden. De vraag is ook of de hand van trainer Erik ten Hag in zijn eerste klassieker al zichtbaar is.

    Doe mee en win!

    • *

      1x Philips Blender + old scool milkshakeglas

      Travel Channel zendt vanaf 27 januari Man V. Food uit, waarin acteur, foodie en veteraan uit de restaurantindustrie Casey Webb uitdagingen aangaat. Zoals de Belt Buster Challenge, waarvoor hij in slechts 20 minuten een hamburger van 1 kg, 1,4 kg nachos, aardappelkroketjes en een milkshake van 340 ml moet wegwerken. Totaal TV mag een Philips Blender + old scool milkshakeglas weggeven.

    TV-TIP Blackhat

    Blackhat
    Net5 om 20:00 uur
    Wanneer de VS en China worden getroffen door twee cyberaanvallen, slaan de landen de handen ineen. Regisseur Michael Mann verkiest zoals altijd vorm boven inhoud: de zoektocht naar de boef is van minder belang dan de sfeervolle plaatjes. Dat maakt een te lijzige, te voorspelbare film vol beeldschermen en toetsenborden.