1. Nieuws

    Ziggo moet inhaalslag interactieve tv nog maken

    Ziggo loopt op dit moment maandelijks inkomsten mis doordat nog slechts een klein deel van de digitale abonnees in het bezit is van een interactieve decoder.
    Jarco Kriek
    23 april 2012
    comments 0
    Ziggo moet inhaalslag interactieve tv nog maken

    Ziggo loopt op dit moment maandelijks inkomsten mis doordat nog slechts een klein deel van de digitale abonnees in het bezit is van een interactieve decoder. Dat blijkt uit de kwartaalcijfers van het mediabedrijf.

    Alleen als de tv-kijker een interactieve tv-decoder gebruikt kan men gebruik maken van Video on Demand-diensten als uitgesteld kijken – ook wel catch-up genoemd – en de online videotheek. In deze videotheek zitten bij Ziggo niet alleen tv-series en films die men gratis kan bekijken maar ook een grote collectie films waarvoor de kijker dient te betalen.

    Belangrijke digitale tv-dienst

    Het te betalen Video on Demand-content is in het huidige verdienmodel van tv-aanbieders een belangrijke pijler. Nu door de komst van een grotere concurrentie op de tv-markt er meer met aanbiedingen gestunt moet worden om abonnees te behouden en nieuwe abonnees te werven wordt er door de tv-aanbieder minder geld met lineaire televisieproducten verdiend. Inkomsten uit nieuwe digitale tv-diensten zijn voor tv-aanbieders dus veel belangrijker geworden.

    Eén op de acht abonnees is interactief

    Doordat Ziggo abonnees een vrije hardware keus voor de gebruikte digitale tv-decoder geeft is het aantal Ziggo-abonnees dat gebruik van een interactieve decoder maakt nog gering. Ziggo dient dus een inhaalslag met interactieve tv te gaan maken om in de toekomst meer inkomsten uit lucratieve Video on Demand-diensten te kunnen genereren. Van de 2,2 miljoen abonnees die bij Ziggo digitaal naar televisie kijken maakt 260.000 huishoudens gebruik van een interactieve tv-decoder. Dat is slechts 12,6 procent van het totale aantal digitale kijkers.

    UPC, KPN en Tele2 op grote voorsprong

    Televisieaanbieders die abonnees verplichten de door hen gekozen hardware te gebruiken hebben bij Video on Demand een grote voorsprong op Ziggo. Zo heeft iedere abonnee die digitaal bij UPC naar televisie kijkt toegang tot het complete Video on Demand-platform. UPC heeft al enige jaren in haar verdienmodel Video on Demand grote prioriteit gegeven. Hierdoor is men de pionier op dit gebied in Nederland. Maar ook tv-aanbieders als KPN en Tele2 die het tv-product via DSL of glasvezel aan de klanten aanbieden maken gebruik van tv-decoders die in alle gevallen toegang tot het eigen Video on Demand-platform geven.

    Ziggo wil inhaalslag maken

    Het is duidelijk dat Ziggo alles op alles zet om de Video on Demand-inhaalslag te maken. Daarbij wil de tv-aanbieder echter niet tornen aan de vrije hardware keus voor haar abonnees. Echter in reclame- en tv-campagnes doet Ziggo wel hoofdzakelijk aanbiedingen waarbij een interactieve tv-decoder een belangrijke rol speelt. In veel gevallen kan men bij deze acties al voor minder dan 100 euro eigenaar van een interactieve decoder worden. Onder meer hierdoor is het aantal gebruikte decoders van 86.000 in het begin van 2011 naar 260.000 aan het einde van vorige maand gestegen.

    Ziggodigitaaltelevisieinteractieve tvVideo on Demanduitgesteld kijkencatch-up dienstenUitzending GemistProgramma GemistRTL XLSBS Gemistonline videotheekCiscoSamsungHumaxUPCKPNTele2

    Reacties

  1. TV-TIP De Grote Geschiedenisquiz

    De Grote Geschiedenisquiz
    NPO 2 om 20:25 uur
    Voor de 16e keer organiseert de NTR, in samenwerking met Historisch Nieuwsblad en NRC Handelsblad, De grote geschiedenisquiz. Vijf teams, bestaande uit twee bekende en één onbekende geschiedenisliefhebber, spelen tegen elkaar onder leiding van Joost Karhof.

    Doe mee en win!

    • *

      4X VIP-PAKKET THE MUMMY

      Tom Cruise speelt de hoofdrol in de spectaculaire nieuwe film van de wereldwijde legende: The Mummy. Terwijl men dacht dat ze overleden was, wordt een prehistorische prinses wakker in haar graftombe. Totaal TV geeft vier VIP-pakketten van deze 3D-film weg met daarin een T-shirt, een dvd van Jurassic World en twee bioscoopkaartjes voor The Mummy.

    TV-TIP DWDD University presenteert: Spionage

    DWDD University presenteert: Spionage
    NPO 1 om 20:30 uur
    Hoogleraar Internationale Betrekkingen aan de Universiteit Utrecht Beatrice de Graaf geeft een nieuw college. Ze belicht wat inlichtingen- en veiligheidsdiensten allemaal kunnen, moeten en mogen doen.

    Zappen.blog.nl