1. Nieuws

    Ziggo moet inhaalslag interactieve tv nog maken

    Ziggo loopt op dit moment maandelijks inkomsten mis doordat nog slechts een klein deel van de digitale abonnees in het bezit is van een interactieve decoder.
    Jarco Kriek
    23 april 2012
    comments 0
    Ziggo moet inhaalslag interactieve tv nog maken

    Ziggo loopt op dit moment maandelijks inkomsten mis doordat nog slechts een klein deel van de digitale abonnees in het bezit is van een interactieve decoder. Dat blijkt uit de kwartaalcijfers van het mediabedrijf.

    Alleen als de tv-kijker een interactieve tv-decoder gebruikt kan men gebruik maken van Video on Demand-diensten als uitgesteld kijken – ook wel catch-up genoemd – en de online videotheek. In deze videotheek zitten bij Ziggo niet alleen tv-series en films die men gratis kan bekijken maar ook een grote collectie films waarvoor de kijker dient te betalen.

    Belangrijke digitale tv-dienst

    Het te betalen Video on Demand-content is in het huidige verdienmodel van tv-aanbieders een belangrijke pijler. Nu door de komst van een grotere concurrentie op de tv-markt er meer met aanbiedingen gestunt moet worden om abonnees te behouden en nieuwe abonnees te werven wordt er door de tv-aanbieder minder geld met lineaire televisieproducten verdiend. Inkomsten uit nieuwe digitale tv-diensten zijn voor tv-aanbieders dus veel belangrijker geworden.

    Eén op de acht abonnees is interactief

    Doordat Ziggo abonnees een vrije hardware keus voor de gebruikte digitale tv-decoder geeft is het aantal Ziggo-abonnees dat gebruik van een interactieve decoder maakt nog gering. Ziggo dient dus een inhaalslag met interactieve tv te gaan maken om in de toekomst meer inkomsten uit lucratieve Video on Demand-diensten te kunnen genereren. Van de 2,2 miljoen abonnees die bij Ziggo digitaal naar televisie kijken maakt 260.000 huishoudens gebruik van een interactieve tv-decoder. Dat is slechts 12,6 procent van het totale aantal digitale kijkers.

    UPC, KPN en Tele2 op grote voorsprong

    Televisieaanbieders die abonnees verplichten de door hen gekozen hardware te gebruiken hebben bij Video on Demand een grote voorsprong op Ziggo. Zo heeft iedere abonnee die digitaal bij UPC naar televisie kijkt toegang tot het complete Video on Demand-platform. UPC heeft al enige jaren in haar verdienmodel Video on Demand grote prioriteit gegeven. Hierdoor is men de pionier op dit gebied in Nederland. Maar ook tv-aanbieders als KPN en Tele2 die het tv-product via DSL of glasvezel aan de klanten aanbieden maken gebruik van tv-decoders die in alle gevallen toegang tot het eigen Video on Demand-platform geven.

    Ziggo wil inhaalslag maken

    Het is duidelijk dat Ziggo alles op alles zet om de Video on Demand-inhaalslag te maken. Daarbij wil de tv-aanbieder echter niet tornen aan de vrije hardware keus voor haar abonnees. Echter in reclame- en tv-campagnes doet Ziggo wel hoofdzakelijk aanbiedingen waarbij een interactieve tv-decoder een belangrijke rol speelt. In veel gevallen kan men bij deze acties al voor minder dan 100 euro eigenaar van een interactieve decoder worden. Onder meer hierdoor is het aantal gebruikte decoders van 86.000 in het begin van 2011 naar 260.000 aan het einde van vorige maand gestegen.

    Ziggodigitaaltelevisieinteractieve tvVideo on Demanduitgesteld kijkencatch-up dienstenUitzending GemistProgramma GemistRTL XLSBS Gemistonline videotheekCiscoSamsungHumaxUPCKPNTele2

    Reacties

  1. TV-TIP I Could Never Be Your Woman

    I Could Never Be Your Woman
    RTL 8 om 20:30 uur
    Jeannie (Sarah Alexander), de assistente van haar tv-show, maakt Rosie het leven zuur en haar seksistische baas (Fred Willard) wil de show het liefst vervangen voor een reality show. Thuis zit Rosie?s dochter Izzie (Saoirse Ronan) midden in de puberteit en ruilt haar barbiepoppen in voor Dylan, een jongen van school. Wanneer de getalenteerde jonge acteur Adam Perl (Paul Rudd) binnenloopt bij de casting voor Rosie?s show is zij meteen verkocht. Ondanks het gevecht tegen haar gevoelens steelt Adam de show en lacht hij Rosie het bed in. Overtuigd dat de relatie gedoemd is te mislukken door het leeftijdsverschil en met de gedachte dat Adam haar gebruikt heeft voor zijn eigen carri?re zet Rosie een punt achter de relatie. Adam denkt daar echter heel anders over.

    Doe mee en win!

    • *

      5X2 BIOSCOOPKAARTEN KING ARTHUR: LEGEND OF THE SWORD 

      Regisseur Guy Ritchie brengt met z’n dynamische stijl King Arthur: Legend of the Sword naar het grote scherm. De film is een revolutionaire versie van de klassieker over de Excalibur-mythe en volgt Arthur’s reis van de straat naar de troon. Wanneer Arthur’s vader wordt vermoord, grijpt zijn oom Vortigern de troon. Totaal TV geeft vijf keer twee bioscoopkaartjes voor dit epische actie-avontuur weg.

    TV-TIP Fast & Furious

    Fast & Furious
    Veronica om 20:30 uur
    De voortvluchtige ex-bajes-klant Dom Toretto (Vin Diesel) wordt opnieuw geconfronteerd met agent Brian O’Conner (Paul Walker). Ze gaan terug naar de straten waar het allemaal is begonnen. In dit deel worden Dom en Brian gedwongen om samen te werken: ze krijgen te maken met een gezamenlijke vijand. Ze moeten een gevaarlijke deal sluiten om deze te slim af te zijn. Wat leidt tot spectacularie achtervolgingen en gevaarlijke stunts. Uiteindelijk vinden die twee vroegere tegenstanders de enige juiste manier om wraak te nemen.

    Zappen.blog.nl