1. Nieuws

    Ziggo registreert kijkgedrag voortaan alleen nog anoniem

    Ziggo heeft het registreren van het kijkgedrag van klanten die gebruikmaken van digitale televisie aangepast zodat dit nu enkel nog anoniem gebeurt. Ziggo overtrad de privacywetgeving.
    Jan-Hein Visser
    9 juni 2015
    comments 5
    Ziggo registreert kijkgedrag voortaan alleen nog anoniem
    Foto: ANP
    Ziggo heeft het registreren van het kijkgedrag van klanten die gebruikmaken van digitale televisie aangepast zodat dit nu enkel nog anoniem gebeurt. Ziggo overtrad de privacywetgeving.

    In 2014 deed het het College Bescherming Persoonsgegevens (CBP) onderzoek naar overtredingen van de privacywetgeving. Volgens het CBP gebruikte Ziggo de gegevens om kijkcijferanalyses te maken. Dat gebeurde zonder dat klanten dit wisten en zonder dat zij om toestemming waren gevraagd. Dit gebeurde dus voorafgaand aan de fusie met Ziggo, maar UPC heeft in het verleden ook middels interactieve tv dergelijke gegevens vergaard.

    Privacy abonnees in het gedrang

    Het CBP concludeerde in haar rapport dat digitale televisie (via de kabel) tweerichtingsverkeer is en dat Ziggo het kijkgedrag naar zenders, maar ook het afnemen van Video on Demand-diensten van elke abonnee exact kan monitoren. Daarnaast gebruikte Ziggo gegevens over films die werden gehuurd om persoonlijke aanbiedingen te doen. Klanten hadden niet de mogelijkheid om aan te geven dat ze aanbiedingen niet wilden ontvangen. Ziggo heeft het systeem intussen aangepast en betreurt dat de privacy onderbelicht is gebleven. Het kabelbedrijf voegt daaraan toe juist belang te hechten aan privacy van klanten en zorgvuldig met de gegevens te willen omgaan.
    ZiggoCBPKijkgedragDigitale tvInteractieve tvkabel

    Reacties

  1. TV-TIP Weet ik veel

    Weet ik veel
    RTL 4 om 20:39 uur
    Het format kunnen we inmiddels dromen: driehonderd studenten en drie BN'ers krijgen vijftig kennisvragen op zich af gevuurd. De BN'er met het beste rapport gaat door naar de finale, om samen met de slimste student een zo hoog mogelijk bedrag bij elkaar te sprokkelen. In een kamertje op een tochtig industrieterrein houdt Jamai intussen onze app-scores bij.

    Doe mee en win!

    • *

      1x Philips Blender + old scool milkshakeglas

      Travel Channel zendt vanaf 27 januari Man V. Food uit, waarin acteur, foodie en veteraan uit de restaurantindustrie Casey Webb uitdagingen aangaat. Zoals de Belt Buster Challenge, waarvoor hij in slechts 20 minuten een hamburger van 1 kg, 1,4 kg nachos, aardappelkroketjes en een milkshake van 340 ml moet wegwerken. Totaal TV mag een Philips Blender + old scool milkshakeglas weggeven.

    TV-TIP Mission: Impossible - Rogue Nation

    Mission: Impossible - Rogue Nation
    Een om 21:25 uur
    Van alle Mission: Impossible-films heeft dit vijfde deel de eenvoudigste plot, maar dankzij de duizelingwekkende actie zit dat het kijkplezier geen moment in de weg. Compleet van de pot gerukte scènes, maar ze zorgen wél voor koude rillingen.