Ziggo stemt aanbod op KPN af
Ziggo en UPC gaan in april samen onder de merknaam Ziggo
verder. De diensten van beide kabelbedrijven worden meer gelijkgetrokken. Het
aanbod van het nieuwe Ziggo lijkt verdacht veel op KPN.
Om het zenderaanbod voor een groot deel vanaf 1 april gelijk
te trekken voeren UPC en Ziggo wijzigingen door. Hieruit blijkt dat het
zenderaanbod op het gebied van buitenlandse zenders vrijwel gelijk als
belangrijkste concurrent KPN te zijn. Zo is de Marokkaanse zender 2M al
enige tijd onderdeel van het KPN-aanbod. Ook de komst van de Antilliaanse
zender RTV-7 – die overigens al enige tijd voor UPC-klanten beschikbaar is – en Mediaset
Italia lijkt op een afstemming op het KPN-aanbod. Voor 2M en
Mediaset Italia sneuvelen bij Ziggo de zenders France 2 en RAI Uno. Beide
zenders worden in Nederland hierdoor niet meer door landelijk beschikbare aanbieders
doorgegeven.
Landelijke aanbieders houden elkaar in de gaten
De twee grootste landelijke aanbieders KPN en Ziggo houden
elkaar wat betreft het zenderaanbod goed in de gaten. Grote delen van het
zenderaanbod zijn gelijk. Ook worden tv-kanalen vaak in hetzelfde zenderpakket
aangeboden. Zo bieden beide aanbieders een soft erotisch tv-kanaal in het
basispakket. En is er een veelal gelijk buitenlands zenderaanbod. Daarbij wordt
ook gekeken naar de samenstelling van de Nederlandse bevolking. Het is dan ook
niet verwonderlijk dat Turkse, Marokkaanse en Antilliaanse zenders in het
zenderaanbod opgenomen worden.
Concurrentie leidraad afschaffen programmaraden
Bij het afschaffen van de programmaraden werd door de
politiek uitgegaan van concurrentie tussen aanbieders om diversiteit in het
zenderaanbod te behouden. Na een jaar blijkt dat de twee belangrijkste
aanbieders van Nederland juist het zenderaanbod meer op elkaar afstemmen.
Programmaraden konden in het verleden overigens geen invloed op het digitale
zenderaanbod uitoefenen. Bij analoge tv kon men acht zenders aan aanbieders
voor verplichte doorgifte adviseren. Alleen bij zeer zwaarwegende redenen kon
een aanbieder dit advies naast zich neerleggen. Samen met de zogenaamde
must-carry zenders kwam hierdoor het verplichte analoge zenderaanbod op
vijftien zenders uit. Dit aantal is in de huidige Mediawet nog steeds het
minimaal aantal zenders dat een kabelbedrijf analoog moet aanbieden als
men analoge tv in het dienstenaanbod heeft opgenomen.