Ziggo technisch klaar voor 3D-TV
Mediabedrijf
Ziggo is technisch klaar om 3D-TV via het eigen netwerk aan te bieden. Ook zijn
de interactieve HD-kabeldecoders van Ziggo voor 3D-TV te gebruiken. Probleem is
echter dat de 3D-televisie de weg naar de huiskamer nog niet gevonden heeft en
er nauwelijks beschikbaar 3D-content aanwezig is.
Belangrijke
eerste stap is dat de 3D-televisie de weg naar de consument weet te vinden. Dat
is op zich al een moeilijke stap. Vele Nederlanders hebben onlangs, ten behoeve
van HDTV, al een nieuw televisietoestel aangeschaft. De gemiddelde duur van
gebruik van dit soort hardware ligt op dit moment rond de 6 jaar. Samsung,
Sony, Panasonic en LG zijn onlangs begonnen met het uitleveren van de eerste
3D-televisies. Samsung heeft op dit moment in Nederland 1000 3D-televisies
uitgeleverd. Het elektronicaconcern verwacht dat dit aantal voor de Nederlandse
markt verder wordt vergroot en dat daardoor voldoende 3D-televisies beschikbaar
zijn. “We verwachten geen wachtlijst voor de aanschaf van een 3D-televisie”
aldus een woordvoerder van Samsung. Het instapmodel 3D-televisie van Samsung is
een 40 inch exemplaar dat een verkoopprijs van rond de 1800 euro heeft. Daarbij moet dan ook nog eens 80 tot 120 euro per stuk voor de speciale 3D-shutterbril bijgeteld worden. Dit
televisietoestel is ook voor gewone analoge en digitale televisie te gebruiken,
alsmede ook voor SD en HD. Samsung levert op dit moment als enige een 3D-televisie die 2D-content kan conventeren naar 3D. Verder heeft het ook de beschikking over internet-
en netwerktoepassingen. De nieuwe 3D-televisies van Samsung zijn echter op dit
moment nog niet CI+ goedgekeurd door Ziggo. Dit lijkt slechts een kwestie van
tijd. “Als men op dit moment een CI+ module in de nieuwe 3D-televisies van
Samsung plaats werkt deze gewoon op het Ziggo netwerk. Op dit moment zitten
deze televisietoestellen echter nog in het certificeringstraject. Daar
verwachten wij geen problemen mee. Wellicht dat alleen de firmware geüpdate
moet worden” laat Marcel Nijhoff CCO van Ziggo weten.
Ziggo
en Samsung toonden op de vandaag gegeven persconferentie een 3D-demo
rechtstreeks vanaf de Video on Demand omgeving van het Ziggo-netwerk. Ziggo
denkt op dit moment na over een 3D-demokanaal dat voor alle abonnees van Ziggo
beschikbaar moet komen. De verwachting is dat het eerste daadwerkelijk
3D-content bij Ziggo ook On Demand beschikbaar gaat komen. De verwachting is
dat dit hoofdzakelijk uit films, sport en erotiek gaat bestaan. Ziggo wil het
WK voetbal 2010 ook in 3D gaan aanbieden. Echter is men daar op dit moment nog
in gesprek over met de rechtenhebbende, voor het WK voetbal is dat de NOS, over
3D-uitzendingen. Daarbij wordt ook gekeken naar 3D-uitzendingen in openbare
ruimten, zoals feesttenten en horecagelegenheden. Ook wat betreft ander
3D-content is men nog met rechtenhebbenden in gesprek en is er met nog geen enkele
partij overeenstemming. Wanneer 3D-TV dan ook daadwerkelijk voor de Ziggo
abonnee in het eigen huis beschikbaar gaat komen is onduidelijk. Maar Ziggo
benadrukt dat het eigen netwerk en de Ziggo Interactieve HD-decoder klaar is
voor 3D-TV.
UPC gaat de komende week de media een voorproefje van 3D-TV geven tijdens een persevent waarbij men in 3D live naar golf kan kijken. Ziggo zegt dat er nauwe contacten met UPC op 3D-gebied zijn en dat het voor de hand ligt dat men "samen gaat optrekken" bij deze materie.