1. Nieuws

    Ziggo zorgt voor daling tv-aansluitingen

    De Nederlandse tv-markt is in het tweede kwartaal licht gekrompen. Het aantal aansluitingen daalde met 0,2 procent. Klantverlies bij Ziggo is hiervan de belangrijkste oorzaak.
    Jarco Kriek
    28 augustus 2015
    comments 2
    Ziggo zorgt voor daling tv-aansluitingen

    De Nederlandse tv-markt is in het tweede kwartaal licht gekrompen. Het aantal aansluitingen daalde met 0,2 procent. Klantverlies bij Ziggo is hiervan de belangrijkste oorzaak. Dat stelt Telecompaper in een onderzoek.


    De daling van het aantal actieve tv-aansluitingen is met zeventienduizend slechts minimaal. Er worden in Nederland 7,85 miljoen abonnementen afgenomen. Klantverlies bij Ziggo is de belangrijkste reden van de krimping op de Nederlandse tv-markt. Verder is er een blijvende verschuiving zichtbaar. Het marktaandeel van kabelbedrijven daalt. IPTV-aanbieders die diensten via DSL- en glasvezel leveren, zien het aantal afgenomen abonnementen stijgen. Kabel blijft met bijna 53 procent wel het meest gebruikte platform om naar lineaire tv te kijken. DSL (18 procent) en glasvezel (12 procent) volgen.

    Minder analoge tv

    Het aantal analoge aansluitingen daalde met 4,4 procent. Daar stond echter een minimale stijging van 0,4 procent van het aantal digitale aansluitingen tegenover. Meer dan 88 procent van de Nederlandse huishoudens kijkt digitaal. Dat komt met name omdat Ziggo nog altijd een analoog tv-aanbod levert. Het kabelbedrijf heeft op korte termijn geen plannen om analoge tv te stoppen of af te bouwen. Ziggo heeft bij de optelsom van analoog en digitaal een marktaandeel van 53 procent. Kijken we alleen naar digitale aansluitingen dan is het marktaandeel van het kabelbedrijf 48 procent. KPN volgt met een combinatie van Digitenne en Interactieve TV met een marktaandeel van 31 procent.

    OTT wordt steeds belangrijker

    Telecompaper verwacht dat het aantal tv-aansluitingen tot en met 2019 jaarlijks met 0,3 procent daalt. Bijna elk huishouden in Nederland heeft al een tv-aansluiting. Daarnaast worden er minder abonnementen voor een tweede tv afgesloten. Ook wordt er een stijging van het gebruik van OTT-diensten verwacht. Hierdoor gaan meer Nederlanders direct via internet op tv, pc, laptop, tablet of smartphone naar lineaire tv en video on demand kijken.

    ZiggoKPNkabelglasvezelDSLVDSLkoperkoperdraadtvtelevisieaansluitingabonnementaansluitingenabonnementenTelecompaperanaloogdigitaalover the topOTTinternetonlinevideolineairvideo on demanduitgesteld kijkenNetflixVideoland UnlimitedNLziet

    Reacties

  1. TV-TIP The Mysteries of Laura

    The Mysteries of Laura
    Net5 om 20:00 uur
    Een beetje coole rechercheur heeft geen loep of pijp meer, maar iets eigens. Zo paradeert Laura met d'r gestuntel en onhandigheid. Pure afleiding natuurlijk, zodat ze kan doen waarvoor ze is geboren: rechercheren.

    Doe mee en win!

    • *

      5X DVD LUCIFER S1

      Lucifer vertelt het verhaal van de duivel die verveeld is geraakt en besluit een nieuw leven in Los Angeles op te bouwen. De charismatische Lucifer vermaakt zich met zijn drie grote passies: wijn, vrouwen en muziek. Totaal TV mag het eerste seizoen vijf keer op dvd weggeven.

    TV-TIP La La Land

    La La Land
    Film1 Premiere om 20:30 uur
    Een film die iedereen leuk vindt: zoiets bestaat niet. Toch komt La La Land verrekte dicht in de buurt. En dat is zeker voor een musical een prestatie, want personages die uitbarsten in zang en dans trekt lang niet iedereen. De film won uiteindelijk zes Oscars, waaronder die voor beste vrouwelijke hoofdrol (Emma Stone).