1. Nieuws

    Ziggo zorgt voor daling tv-aansluitingen

    De Nederlandse tv-markt is in het tweede kwartaal licht gekrompen. Het aantal aansluitingen daalde met 0,2 procent. Klantverlies bij Ziggo is hiervan de belangrijkste oorzaak.
    Jarco Kriek
    28 augustus 2015
    comments 2
    Ziggo zorgt voor daling tv-aansluitingen

    De Nederlandse tv-markt is in het tweede kwartaal licht gekrompen. Het aantal aansluitingen daalde met 0,2 procent. Klantverlies bij Ziggo is hiervan de belangrijkste oorzaak. Dat stelt Telecompaper in een onderzoek.


    De daling van het aantal actieve tv-aansluitingen is met zeventienduizend slechts minimaal. Er worden in Nederland 7,85 miljoen abonnementen afgenomen. Klantverlies bij Ziggo is de belangrijkste reden van de krimping op de Nederlandse tv-markt. Verder is er een blijvende verschuiving zichtbaar. Het marktaandeel van kabelbedrijven daalt. IPTV-aanbieders die diensten via DSL- en glasvezel leveren, zien het aantal afgenomen abonnementen stijgen. Kabel blijft met bijna 53 procent wel het meest gebruikte platform om naar lineaire tv te kijken. DSL (18 procent) en glasvezel (12 procent) volgen.

    Minder analoge tv

    Het aantal analoge aansluitingen daalde met 4,4 procent. Daar stond echter een minimale stijging van 0,4 procent van het aantal digitale aansluitingen tegenover. Meer dan 88 procent van de Nederlandse huishoudens kijkt digitaal. Dat komt met name omdat Ziggo nog altijd een analoog tv-aanbod levert. Het kabelbedrijf heeft op korte termijn geen plannen om analoge tv te stoppen of af te bouwen. Ziggo heeft bij de optelsom van analoog en digitaal een marktaandeel van 53 procent. Kijken we alleen naar digitale aansluitingen dan is het marktaandeel van het kabelbedrijf 48 procent. KPN volgt met een combinatie van Digitenne en Interactieve TV met een marktaandeel van 31 procent.

    OTT wordt steeds belangrijker

    Telecompaper verwacht dat het aantal tv-aansluitingen tot en met 2019 jaarlijks met 0,3 procent daalt. Bijna elk huishouden in Nederland heeft al een tv-aansluiting. Daarnaast worden er minder abonnementen voor een tweede tv afgesloten. Ook wordt er een stijging van het gebruik van OTT-diensten verwacht. Hierdoor gaan meer Nederlanders direct via internet op tv, pc, laptop, tablet of smartphone naar lineaire tv en video on demand kijken.

    ZiggoKPNkabelglasvezelDSLVDSLkoperkoperdraadtvtelevisieaansluitingabonnementaansluitingenabonnementenTelecompaperanaloogdigitaalover the topOTTinternetonlinevideolineairvideo on demanduitgesteld kijkenNetflixVideoland UnlimitedNLziet

    Reacties

  1. TV-TIP De aardappeleters

    De aardappeleters
    NPO 2 om 19:20 uur
    Joris Vermeer ontdekt in Mexico de burrito, enchilada en taco en ontmoet in Tequila de allereerste Mexicaanse restauranteigenaar van Nederland.

    Doe mee en win!

    • *

      4X VIP-PAKKET AMERICAN MADE

      American Made is gebaseerd op de bizarre belevenissen van Barry Seale (Tom Cruise), een ritselaar en piloot die door de CIA gerekruteerd wordt. Totaal TV geeft vier keer een VIP-pakket voor deze thriller weg, met daarin een reistas én twee bioscoopkaartjes.

    TV-TIP Tomorrow Never Dies

    Tomorrow Never Dies
    RTL 7 om 20:30 uur
    Eliot Carver (Jonathan Pryce) is de naam van de machtswellusteling in kwestie. Zijn doel: het ontketenen van de Derde Wereldoorlog door China en Groot Brittannië tegen elkaar op te stoken. Dat lukt Carver vrij aardig mede dankzij zijn invloedrijke krant en televisie-zenders. Maar natuurlijk staat James Bond (Pierce Brosnan) klaar om Carvers plannen op slinkse wijze te saboteren, hierbij wordt hij geholpen door de oosterse schone Wai Lin (Michelle Yeoh).