1. Nieuws

    Ziggo zorgt voor daling tv-aansluitingen

    De Nederlandse tv-markt is in het tweede kwartaal licht gekrompen. Het aantal aansluitingen daalde met 0,2 procent. Klantverlies bij Ziggo is hiervan de belangrijkste oorzaak.
    Jarco Kriek
    28 augustus 2015
    comments 2
    Ziggo zorgt voor daling tv-aansluitingen

    De Nederlandse tv-markt is in het tweede kwartaal licht gekrompen. Het aantal aansluitingen daalde met 0,2 procent. Klantverlies bij Ziggo is hiervan de belangrijkste oorzaak. Dat stelt Telecompaper in een onderzoek.


    De daling van het aantal actieve tv-aansluitingen is met zeventienduizend slechts minimaal. Er worden in Nederland 7,85 miljoen abonnementen afgenomen. Klantverlies bij Ziggo is de belangrijkste reden van de krimping op de Nederlandse tv-markt. Verder is er een blijvende verschuiving zichtbaar. Het marktaandeel van kabelbedrijven daalt. IPTV-aanbieders die diensten via DSL- en glasvezel leveren, zien het aantal afgenomen abonnementen stijgen. Kabel blijft met bijna 53 procent wel het meest gebruikte platform om naar lineaire tv te kijken. DSL (18 procent) en glasvezel (12 procent) volgen.

    Minder analoge tv

    Het aantal analoge aansluitingen daalde met 4,4 procent. Daar stond echter een minimale stijging van 0,4 procent van het aantal digitale aansluitingen tegenover. Meer dan 88 procent van de Nederlandse huishoudens kijkt digitaal. Dat komt met name omdat Ziggo nog altijd een analoog tv-aanbod levert. Het kabelbedrijf heeft op korte termijn geen plannen om analoge tv te stoppen of af te bouwen. Ziggo heeft bij de optelsom van analoog en digitaal een marktaandeel van 53 procent. Kijken we alleen naar digitale aansluitingen dan is het marktaandeel van het kabelbedrijf 48 procent. KPN volgt met een combinatie van Digitenne en Interactieve TV met een marktaandeel van 31 procent.

    OTT wordt steeds belangrijker

    Telecompaper verwacht dat het aantal tv-aansluitingen tot en met 2019 jaarlijks met 0,3 procent daalt. Bijna elk huishouden in Nederland heeft al een tv-aansluiting. Daarnaast worden er minder abonnementen voor een tweede tv afgesloten. Ook wordt er een stijging van het gebruik van OTT-diensten verwacht. Hierdoor gaan meer Nederlanders direct via internet op tv, pc, laptop, tablet of smartphone naar lineaire tv en video on demand kijken.

    ZiggoKPNkabelglasvezelDSLVDSLkoperkoperdraadtvtelevisieaansluitingabonnementaansluitingenabonnementenTelecompaperanaloogdigitaalover the topOTTinternetonlinevideolineairvideo on demanduitgesteld kijkenNetflixVideoland UnlimitedNLziet

    Reacties

  1. TV-TIP Sportjournaal

    Sportjournaal
    NPO 1 om 18:45 uur
    In het Sportjournaal wordt uitgebreid aandacht gegeven aan het actuele sportnieuws. Met vandaag: * Zwemmen: WK in Boedapest * Voetbal: vooruitblik EK vrouwen: Nederland-Zweden

    Doe mee en win!

    • *

      5X DVD GIRLS S6 

      Girls, over het hectische leven van vier vrouwelijke twintigers is terug voor het zesde seizoen. Vriendinnen Hannah, Marnie, Jessa en Shoshanna proberen nog altijd achter de zin van het leven te komen. Totaal TV mag de dvd van dit laatste seizoen vijf keer weggeven.

    TV-TIP Hemel op Aarde

    Hemel op Aarde
    NPO 3 om 20:30 uur
    De 13-jarige, diepgelovige Bart wordt tot over zijn oren verliefd op de oudere, stadse en uiterst verleidelijke Moniek, die net bij hem in het dorp is komen wonen. Zijn ouders zijn er echter niet blij mee en vanaf hun eerste ontmoeting gaat er van alles mis in het gezin. Bart denkt dat dit komt doordat hij meer met Moniek bezig is dan met de normen en waarden van zijn opvoeding. Kiest hij voor zijn eerste echte liefde of kiest hij voor zijn vertrouwde leventje en wordt alles weer normaal. De keuze wordt nog moeilijker als Moniek ernstig ziek blijkt te zijn….