Streamingdiensten breiden reclameblokken verder uit: tv-pakket providers verder onder druk

De kans dat in de toekomst meer zenders uit de traditionele lineaire tv-pakketten gaan verdwijnen, is zonder twijfel aanwezig. Deze trend is voorzichtig al enige tijd ingezet, maar verdere uitbreiding ligt op de loer. Dit heeft te maken met een samenkomst van omstandigheden en kan er uiteindelijk voor zorgen dat lineaire kijkers het zenderaanbod zien verschralen.
Onderhandelingen
Als eerste stellen providers – Ziggo en KPN voorop – zich harder op bij onderhandelingen over nieuwe distributieovereenkomsten. Voorheen betaalden providers zendereigenaren relatief veel geld om de zenders te mogen doorgeven. Mede door de komst van interactieve bruikleendecoders kan een provider op anonieme basis exact monitoren hoeveel abonnees naar een zender kijken en hoeveel minuten een zender de kijkers vasthoudt. Aan de hand hiervan kan de waardering bepaald worden. Mede aan de hand van deze metingen bepaalt de provider wat een zendereigenaar in een nieuwe overeenkomst voor distributievergoeding krijgt uitgekeerd. Voor veel zenders is dit lager dan voorheen. Het kan zelfs zo zijn dat zenders helemaal niet meer worden betaald, maar juist moeten betalen om bij een provider in het aanbod te komen.
Eigen hand
Voor zendereigenaren is doorgifte via zenderpakketten van providers belangrijk. Hogere kijkcijfers leiden tot een hoger bedrag waarmee iedere reclameseconde kan worden verkocht. Nu providers de huid bij onderhandelingen duurder verkopen, hebben zendereigenaren met een eigen streamingdienst de mogelijkheid om zenders in eigen beheer online te gaan aanbieden. Zij ontwijken hiermee moeilijke onderhandelingen met providers. Om deze mogelijkheid te laten slagen, moet de instapprijs van de streamingdienst laag zijn. Hiervoor zijn bij de grotere streamingdiensten inmiddels abonnementen beschikbaar met een gunstigere prijs maar inclusief reclame.
TV à la carte
Eigenlijk is dit precies waar sommige kijkers in het verleden om hebben gevraagd. Namelijk een vorm van zelf samenstellen van het zenderpakket. Toen wezen provider er op dat dit à la carte tv-kijken uiteindelijk gaat leiden tot een veel kleiner zenderaanbod waarvoor veel meer geld moet worden betaald. Enkele voorbeelden: via een app naar Eurosport kijken kan alleen na het nemen van een HBO Max abonnement. Met reclame kijken naar zenders van Discovery en Eurosport kost minimaal 11 euro per maand. Maar ook zenders als 192TV zijn via internet los van een provider te bekijken. Kosten: 7 euro per maand. Online kijken van de belangrijkste Nederlandse zenders kan via NLZIET voor minimaal 8 euro per maand. Natuurlijk bieden streamingdiensten en OTT-diensten als NLZIET meer dan alleen live naar tv-zenders kijken. Maar wie alleen live naar tv-zenders wil kijken, moet wel een abonnement voor het complete aanbod nemen.
Reclame
Streamingdiensten hanteren met hun abonnementen inclusief reclame dezelfde strategie als bij het binnendringen in de huiskamer. Eerst de weg bij de consument naar binnen vinden, om daarna als een Paard van Troje de slag te kunnen staan. Het aantal reclameseconden was bij de introductie laag. Zodra meer kijkers een reclame-abonnement hebben aangeschaft, wordt het aantal reclameseconden per uur flink uitgebreid. Dit is bijvoorbeeld bij SkyShowtime en Viaplay het geval.










