Kies nú voor een abonnement met korting Word abonnee
Abonneer nú met korting Word abonnee
  1. Nieuws

    ACM onderzoekt KPN tegenwerking concurrenten op glasvezel

    KPN en Trouw blijven met elkaar in de clinch leggen. Dit keer beticht het dagblad KPN in een uitgebreid artikel van het tegenwerken van concurrenten.
    Jarco Kriek
    11 februari 2020
    comments 0
    ACM onderzoekt KPN tegenwerking concurrenten op glasvezel
    Foto ProShots

    Trouw schetst in het artikel op basis van een interne marktanalyse van KPN het beeld dat het telecombedrijf glasvezelconcurrenten tegenwerkt. Het dagblad is aan de marktanalyse gekomen nadat het een onbeveiligde laptop van een KPN-monteur in handen kreeg. Trouw kreeg hierdoor onder meer toegang tot het intranet-platform TeamKPN van het telecombedrijf. Het is de derde publicatie van Trouw aangaande KPN naar aanleiding van de gegevens die via deze laptop is verkregen. Door sommigen op internet worden deze publicaties al KPNleak genoemd. Eveneens op internet is een discussie ontstaan of gebruik van gegevens uit de door de KPN-monteur vergeten laptop wel ethisch is. Mogelijk dat Trouw zelfs computervredebreuk pleegt omdat het geen eigenaar van de computer is.

     

    Glasvezel

    In de marktanalyse wordt voorgesteld om met scherpe tegenacties de aanleg van glasvezel door concurrenten te frustreren. Dit zou kunnen leiden tot concurrentiebederf. Toezichthouder Autoriteit Consument & Markt gaat naar aanleiding van het artikel in Trouw een nieuw onderzoek tegen concurrentiebederf door KPN instellen. De toezichthouder onderzocht eerder de glasvezelmarkt. Toen signaleerde ACM dat KPN de belangrijkste reden is dat overige glasvezelaanbieders te weinig marktaandeel verwerven om uit de kosten te komen.

     

    KPN

    KPN laat aan Bright weten dat het beleid van het telecombedrijf juist is om samen te werken met andere partijen. "De interne marktanalyse waar Trouw naar verwijst, gaat niet over de uitrol van glasvezel", reageert de KPN-woordvoerder dinsdag. "Dat wordt door de afdeling KPN Netwerk NL gedaan. De presentatie waarover de krant beschikt, is van de afdeling consumentenmarkt, die de verkoop en marketing verzorgt. Daarin worden suggesties gedaan voor commerciële acties binnen bestaande netwerken. De concurrentie in die markt is hevig en KPN heeft het recht haar positie te verdedigen", aldus een KPN-woordvoerder.

    KPNglasvezelconcurrentieconcurrentiestrijdAutoriteit Consument & MarktACM

    Reacties