Canal+ maakt Canal Digitaal krachtiger
In de afgelopen vijftien jaar is de tv-markt flink veranderd. En aan die veranderingen komt voorlopig nog geen einde. De komende jaren neemt online kijken een vlucht en dit gaat ten koste van het traditioneel kijken. En ondanks dat de traditionele satellietkijker vaak klaagt over de strategie die nu bij Canal Digitaal zichtbaar is, kan niets anders vastgesteld worden dat M7 Group met de keuze van hybride – satelliet met IPTV – de juiste weg is ingeslagen om in de toekomst satelliettelevisie aan Nederlanders aan te kunnen blijven aanbieden. Marktonderzoeker Telecompaper becijferde onlangs dat M7 Group in Nederland met een marktaandeel van 5,1 procent rond de 355.000 abonnees heeft. Meer dan 200.000 hebben een satellietabonnement.
Satelliet en online
Een groot lineair aanbod alleen via de satelliet is op langere termijn niet werkbaar. De afzetmarkt is te klein tegen de hoge kosten die satellietdistributie met zich meebrengt. Daarnaast is satelliet in Nederland een nichemarkt geworden die eigenlijk hoofdzakelijk nog interessant voor recreanten, expats en vakantiegangers is. Om de Nederlandse huiskamers als belangrijkste markt meer te bereiken is de combinatie van satelliet en IPTV – of zelfs alleen IPTV – gewoon nodig.
Canal+
Dat M7 Group – en dus ook de Nederlandse aanbieders Canal Digitaal en Online.nl – in de verkoop stond, was geen verrassing. Durfinvesteerder Astorg was duidelijk bezig om M7 Group voor eventuele kopers aantrekkelijk te maken. Zo werd onlangs nog de activiteiten van UPC in centraal Europa van Liberty Global gekocht. Dat Vivendi-poot Canal+ de nieuwe eigenaar van M7 Group gaat worden is wellicht meer verrassend. Canal+ keert na vijftien jaar weer terug op ‘Nederlandse bodem’ nadat op 1 september 2004 de Nederlandse activiteiten werden afgestoten. De nieuwe eigenaar van M7 Group krijgt wel met veranderende omstandigheden in Nederland te maken.
Joyne
Niet alleen het kijkgedrag en mediaconsumptie is veranderd. Ook heeft Nederland met Joyne een tweede satelliettelevisieaanbieder. Het is overigens de vraag of Joyne met de nieuwe ontwikkeling blij moet zijn. De nieuwe eigenaar van Canal Digitaal is kapitaalkrachtiger en heeft daarnaast goede banden met het eveneens Franse satellietbedrijf Eutelsat waarbij Joyne transpondercapaciteit huurt. Ook bestaat onduidelijkheid over de groei van Joyne. De aanbieder doet zelf geen uitspraken over abonneecijfers. Duidelijk is wel dat Joyne zich voornamelijk op de recreatiemarkt richt. Bij aanvang gaven de geldschieters Joyne twee jaar de tijd om zich te bewijzen en een plaats op de Nederlandse tv-markt te verwerven. In augustus is het twee jaar geleden dat Joyne daadwerkelijk met verkoop van abonnementen in Nederland begon. Het evaluatiemoment komt dus dichterbij.
Klanten Canal Digitaal
Wat klanten van Canal Digitaal van de overname van M7 Group door Canal+ gaan merken, kan nog niet gezegd worden. Duidelijk is wel dat Canal Digitaal door de nieuwe eigenaar krachtiger wordt. Het hoofdkantoor van M7 Group blijft in Luxemburg. Het managementteam blijft gelijk. Dus verwacht kan worden dat de nu ingeslagen weg bewandeld blijft worden. Maar dat klanten van Canal Digitaal op termijn met veranderingen te maken krijgen, kan met enige zekerheid wel gezegd worden. Zo krijgt M7 Group na de overname toegang tot alle contentcreatie en zendercapaciteiten van Canal+.
Zenderaanbod
Satellietkijkers die denken dat door de toegang tot de zendercapaciteiten van Canal+ het lineaire satellietaanbod drastisch wordt uitgebreid, hebben het echter mis. Natuurlijk kan verwacht worden dat synergie op termijn gaat leiden tot uitbreiding van het aanbod. Alleen biedt Canal+ vooral zenders via de satelliet aan die vanwege uitzendrechten niet voor de Nederlandse markt beschikbaar zijn. En in sommige gevallen is de zender wel voor de Nederlandse markt beschikbaar, maar biedt Canal+ een afwijkende Franse versie uit die niet in Nederland vanwege uitzendrechten doorgegeven mag worden.