Kies nú voor een abonnement met korting Word abonnee
Abonneer nú met korting Word abonnee
  1. Nieuws

    Consumentenbond vergelijkt appels met peren: 'Dominantie Ziggo en KPN maakt internet duurder'

    De Consumentenbond speelt in op de gevoelens over de hoge prijs van internet bij providers Ziggo en KPN. Maar is het vertelde verhaal wel compleet?
    Jarco Kriek
    5 juli 2024
    comments 3
    Consumentenbond vergelijkt appels met peren: 'Dominantie Ziggo en KPN maakt internet duurder'
    Foto Getty Images

    De consumentenbelangenvereniging ziet ‘tal van aanwijzingen’ van te weinig marktwerking en te hoge prijzen en roept toezichthouder Autoriteit Consument & Markt (ACM) op om in te grijpen. Consumentenbond vergelijkt de prijzen van providers al langere tijd en merkt hierbij op dat de abonnementsprijzen van Ziggo en KPN vrijwel altijd op hetzelfde niveau zijn. Daarnaast is de prijs van internetabonnementen in Europa ook één van de hoogste. Bij deze conclusies slaat Consumentenbond de spijker op de kop. Maar bij enkele van de overige constateringen moeten toch de nodige vraagtekens gezet worden. Odido kan bijvoorbeeld op sommige plekken goedkopere abonnementen aanbieden omdat het hoofdhuurder is van het glasvezelnetwerk van Open Dutch Fiber (ODF). Door een commerciële schakel uit de distributieketen weg te halen, wordt deze keten korter. Dit laatste wordt bij dit door Consumentenbond aangehaald punt vergeten te vermelden.

     

    Toegangskosten

    Al enige jaren klaagt Consumentenbond dat ons land de prijs van internetabonnementen bij alle providers – en dus niet alleen Ziggo en KPN – te hoog is. De belangenorganisatie is van mening dat onder meer toegangsprijzen tot het netwerk van KPN de hoogte van de abonnementsprijs bij concurrenten nadelig beïnvloeden. Het Ziggo kabelnetwerk is tot heden volledig gesloten. Al rammelt YouCa – het bedrijf van Taco Jelgersma – al jarenlang op de deur. Maar is de toegang tot het KPN glasvezelnetwerk te prijzig? De discussie over dat toegang (te) duur is, leggen wij even terzijde. Maar feit is dat geluiden uit het providerlandschap hard en overtuigend laten weten dat bij een keuze tot het aanbieden van diensten via glasvezel van KPN en Delta Fiber voor eerstgenoemde wordt gekozen. De reden: toegang tot glasvezel en de wholesalediensten van Delta Fiber zijn duurder. Sommige providers hanteren hierdoor afwijkende abonnementsprijzen bij het leveren van diensten via deze twee glasvezelnetwerken. Waarom benoemt de Consumentenbond Delta Fiber in de kop over het pleidooi dat internet in Nederland te duur is?

     

    Kwaliteit

    Een vergelijking met abonnementsprijzen in andere landen is moeilijk. Maar de Consumentenbond maakt deze vergelijking op de makkelijke manier: simpelweg één op één. Dat is richting providers niet eerlijk. Een Big Mac bij een bekende hamburgerketen is in Nederland duurder dan in Spanje. Dan is het niet vreemd dat ook internet in Nederland duurder is dan in Spanje. Maar er speelt nog meer. Een maaltijd in een gewoon restaurant kost minder geld dan in een met Michelinsterren bekroond restaurant. Bij de een is het eten beter dan bij de ander. Iets dergelijks speelt bij internetaanbieders. De Nederlandse netwerken kunnen we vergelijken met een sterrenrestaurant. Onafhankelijk onderzoek van onderzoeksbureau Umlaut toont jaar op jaar aan dat de kwaliteit van internet via Nederlandse providers als Ziggo, KPN en Odido uitmuntend is. Dergelijke kwaliteit kan alleen worden bereikt door goede aanleg en onderhoud van netwerken. Daar hangt een prijskaartje aan. De waardering van de kwaliteit van internet in landen zoals Spanje met goedkopere internetabonnementen ligt lager. Minder investeren in de aanleg en kosten van onderhoud zorgt dus voor een lagere prijs maar ook mindere kwaliteit. Ook dit vergeet de Consumentenbond te vermelden.

     

    Overstappen

    En hebben consumenten zelf ook niet deels schuld aan de hogere prijzen? Een andere misvatting in het betoog van de Consumentenbond is dat er te weinig dynamiek is. Consumenten zouden niet snel van de ene naar de andere internetprovider overstappen. Het tegendeel lijkt waar. De Nederlandse internetmarkt in dynamischer dan ooit. Ziggo verliest op dit moment aantoonbaar gemiddeld rond de 10.000 klanten per maand. Het providerhoppen blijkt een nationaal spel te zijn geworden waar meer en meer Nederlandse huisgezinnen aan meedoen. Omdat de markt dynamisch is lokken providers nieuwe klanten met hoge welkomstbonussen. Daarnaast bieden providers bestaande klanten ook kortingen aan als zij klant bij hen blijven en dus het contract voor een bepaalde termijn verlengen. Los van het feit dat de Consumentenbond bij de prijsvergelijking gebruik maakt van de standaardtarieven zonder kortingen, komt de hogere standaardprijs voor een deel op het conto van de providerhoppende consument. Providers zijn commerciële bedrijven. De aangeboden welkomstkortingen en bonussen moet dus terugverdiend worden.

     

    Lees hier de reactie van Ziggo en KPN op de stelling van Consumentenbond.

    ConsumentenbondZiggoVodafoneZiggoKPNinternetabonnementprijsvergelijk

    Reacties