Kies nú voor een abonnement met korting Word abonnee
Abonneer nú met korting Word abonnee
  1. Nieuws

    De echte reden waarom sneller internet bij Ziggo en KPN nodig is

    Glasvezel, DOCSIS 3.1, gigabit…allemaal termen die worden gebruikt om het internet sneller te maken. Maar zit de consument hier wel op te wachten?
    Jarco Kriek
    11 april 2021
    comments 11
    De echte reden waarom sneller internet bij Ziggo en KPN nodig is
    Foto Getty Images

    VodafoneZiggo is bezig met de gefaseerde opwaardering van het bestaande kabelnetwerk naar DOCSIS 3.1. Met deze techniek kan het bedrijfsonderdeel Ziggo een downloadsnelheid van 1000Mbps (1Gbps) aan klanten leveren. Dit kan inmiddels al via 3,5 miljoen aansluitingen binnen het verzorgingsgebied van het kabelbedrijf. Voor dit abonnement moet maandelijks €99,50 per maand overgemaakt worden. Dit is €12,- duurder dan het Alles-in-abonnement MAX waarbij 500Mbps downloadsnelheid wordt geleverd. Bij beide abonnementen wordt wel het meest uitgebreide tv-pakket inclusief bruikleendecoder Mediabox Next geleverd. Maar ook klanten die deze abonnementsvormen met sneller internet niet kopen, hebben belang bij de opwaardering naar de nieuwe techniek DOCSIS 3.1. Het netwerk van het kabelbedrijf krijgt hierdoor meer datacapaciteit. Verder wordt het netwerk stabieler, waardoor het aantal storingen gaan verminderen. En op dit punt kan het vernieuwde kabelnetwerk van Ziggo net zo betrouwbaar en stabiel als de glasvezelnetwerken van KPN (KPN NetwerkNL), T-Mobile, Delta Fiber Nederland en E-Fiber worden.

     

    Glasvezel

    Wat betreft de snelheidsrace doet KPN gedeeltelijk niet mee. Het oudere koperdraadnetwerk van het telecombedrijf is door technische beperkingen niet opgewassen tegen kabel en glasvezel. Het besluit van KPN om de komende jaren de aanleg van glasvezel prioriteit te geven, is dus te begrijpen. In de komende vijf jaar krijgen minimaal 2,5 miljoen woningen en bedrijven een glasvezelaansluiting in de meterkast. Maar ook T-Mobile – gesteund door de investeerders Primevest en KKR – timmert letterlijk en figuurlijk aan de weg om het ‘eigen’ glasvezel richting woningen te dirigeren. Waar KPN en T-Mobile zich op dit moment hoofdzakelijk richten op stedelijke gebieden, leggen Delta Fiber Nederland en E-Fiber vooral in kleinere gemeenten en in buitengebieden – het platteland – glasvezelnetwerken aan. Glasvezelinternet levert een symmetrische internetsnelheid van – op dit moment – 1000Mbps (1Gbps) op. De downloadsnelheid is dus gelijk aan wat Ziggo via de kabel kan leveren. De uploadsnelheid is bij Ziggo echter met 50Mbps veel lager.

     

    Is sneller internet nodig?

    Maar waar bovenstaande bedrijven miljarden euro’s in sneller internet investeren, lijkt de consument terughoudend te zijn. Dat is begrijpelijk. De behoefte aan dit soort hoge internetsnelheden is in het gros van de huishoudens helemaal niet nodig. Een huisgezin zonder kinderen heeft in de meeste gevallen aan een internetsnelheid van 50 tot 100Mbps voldoende. Met thuiswonende kinderen kan met maximaal 200Mbps worden volstaan. Alleen als een gezin uit veel personen bestaat of de internetverbinding met meerdere personen – bijvoorbeeld in een studentenhuis – wordt gedeeld, kan een internetsnelheid van tussen de 200 en 1000Mbps nodig zijn. Voor de uploadsnelheid geldt overigens hetzelfde. De door Ziggo geleverde 50Mbps is natuurlijk veel lager dan de 1000Mbps bij glasvezel. Maar voor het grootste deel van de Nederlanders voldoende. Zeker als Ziggo – naar verwachting – op korte termijn de uploadsnelheid gaat verdubbelen, is het verschil in upload tussen kabel en glasvezel alleen voor cijfergeile consumenten interessant. Op de zakelijke markt is dit natuurlijk een ander verhaal. Voor consumenten is de stabiliteit van de internetverbinding belangrijker dan dit soort hogere internetsnelheden. Het is voor Nederlanders die bij Ziggo internet kopen dan ook belangrijk dat VodafoneZiggo naar DOCSIS 3.1 overstapt. Deze techniek maakt niet alleen het internet sneller, maar vooral stabieler.

     

    Duurder abonnement

    De snelheidsrace van de internetaanbieders kan voor alle klanten wel tot financieel nadelige gevolgen leiden. Investeringen moeten door deze commerciële bedrijven op langere termijn wel terugverdiend worden. Als de investering minder dan verwacht met de verkoop van de snellere, en duurdere, internetabonnementen terugverdiend kan worden, is het niet ondenkbaar dat overige klanten de investering moeten dekken. In dit geval leidt dit tot nieuwe prijsverhogingen van internet- en Alles-in-1-abonnementen.

     

    ARPU

    De achterliggende gedachte van gigabit internet is feitelijk het verhogen van het bedrag dat een abonnee maandelijks voor afgenomen diensten zoals tv en internet aan de aanbieder overmaakt. Dit wordt ook wel ARPU genoemd. Waar voorheen voor aanbieders vooral het aantal abonnees belangrijk was, is nu vooral een hoge ARPU van groot belang. Een hogere ARPU maakt aandelen van een tv- en internetaanbieder interessanter. Bij een eventuele overname van aandelen of zelfs een heel bedrijf zorgt dit voor een hogere verkoopprijs. Zeker nu Liberty Global overweegt een deel of het geheel van zijn vijftig procent belang in VodafoneZiggo te koop aan te bieden en het op overnamegebied onrustig bij KPN is, kan een hogere gemiddelde maandelijkse afdracht per abonnee voor een hogere verkoopprijs per aandeel zorgen.

    ZiggoVodafoneZiggoKPNKPN NetwerkNLinternetinternetsnelheidgigabitGigaNetDOCSIS 3.1glasvezelabonnement

    Reacties

  1. Doe mee en win!

    • *

      Win de dvd We Are Who We Are

      In deze persoonlijke zoektocht vinden de twee Amerikaanse tieners Fraser en Caitlin, die op een militaire basis in Venetië wonen, elkaar en ontstaat er een hechte vriendschap. Totaal TV mag dit broeierige coming-of-age-drama vijf keer op dvd weggeven.

    TV-TIP Dit is Jeangu

    Dit is Jeangu
    NPO 3 om 20:25 uur
    Jeangu Macrooy was klaar voor het Songfestival, totdat corona alles verpeste. Hoe ging de zanger om met deze tegenslag?

    TV-TIP The Age of Adaline

    The Age of Adaline
    RTL 8 om 20:28 uur
    De 29-jarige Adaline Bowman merkt na een bijnadoodervaring dat ze niet meer veroudert. Dit verandert haar hele leven.

    Interview

    • *

      Emma Stone

      Cruella

      Een van ‘s werelds leukste slechteriken heeft een eigen film gekregen. Emma Stone schittert vanaf 28 mei op Disney+ als Cruella de Vil, de kleurrijke modeontwerpster die het behoorlijk bont maakt.
      Reacties0 reactie(s)