1. Nieuws

    Wat is de reden waarom online streamingdiensten als Netflix duurder worden?

    De concurrentie op de mondiale markt van streamingdiensten zorgt ervoor dat abonnementen op termijn niet goedkoper maar juist duurder worden.
    Jarco Kriek
    12 september 2019
    comments 4
    Wat is de reden waarom online streamingdiensten als Netflix duurder worden?
    Foto ANP

    Je zou zeggen dat een grotere concurrentie juist voor een bepaalde prijsdruk bij abonnementen gaat zorgen. En dus dat abonnementen voor online streamingdiensten als Netflix en Amazon Prime Video goedkoper gaan worden. Maar op langere – en mogelijk zelfs korte – termijn blijkt dit niet het geval. Het content bestaande uit voornamelijk films en series wordt versnipperd over meerdere online streamingdiensten. Hierdoor zijn niet alleen meerdere abonnementen nodig om naar hetzelfde content te kunnen kijken. Ook de abonnementen van online streamingdiensten gaan ondanks het versnipperde content duurder worden.

     

    Exclusieve content

    Er zijn twee belangrijke redenen voor het op termijn duurder worden van abonnementen van online streamingdiensten. Als eerst speelt nieuwe Europese regelgeving een rol. Een mondiale streamingdienst dient een bepaald percentage aan Europese producties aan klanten binnen de Europese Unie (EU) aan te bieden. Streamingdiensten moeten hierdoor meer rechten van Europese producties inkopen. Maar de belangrijkste reden is van de concurrent onderscheidend en dus exclusieve content. Films en series die dus speciaal in opdracht van een online streamingdienst worden gemaakt en derhalve alleen door abonnees van de betreffende streamingdienst bekeken kunnen worden.

     

    Disney investeert meest

    Zo gaat Netflix in 2019 rond de 12 miljard dollar aan exclusieve content uitgeven. Geld dat vroeg of laat via de abonnees terugverdiend moet worden. Amazon Prime Video geeft ongeveer 6 miljard dollar aan eigen content uit. Ditzelfde bedrag heeft Apple in 2019 in de eigen nieuwe streamingdienst Apple TV+ geïnvesteerd die op 1 november begint. Disney investeert in 2019 met bijna 24 miljard dollar het meest in exclusieve content. Een miljard dollar van deze investering is naar Disney+ gegaan. Disney+ is op dit moment in Nederland als proef tot en met 11 november gratis beschikbaar. Het overige geld heeft Disney in de online diensten ESPN en Hulu geïnvesteerd. Deze streamingdiensten zijn nog niet in Nederland verkrijgbaar. AT&T – het moederbedrijf van WarnerMedia waarvan HBO onderdeel is – betaalt dit jaar rond de 15 miljard dollar aan exclusieve content van met name HBO. De films en series van HBO zijn de komende jaren in Nederland exclusief bij kabelbedrijf Ziggo te zien.

    NetflixDisneyDisney+HuluAmazonAmazon Prime VideoHBOWarnerMediafilmsseriescontentexclusieve contentabonnementversnipperingprijsverhogingonlineOTTstreamingdienststreamenstreaming

    Reacties

  1. Doe mee en win!

    • *

      3X BOXSET TRUE DETECTIVE

      True Detective is een veelgeprezen HBO-serie. In het derde seizoen speelt Mahershala Ali een gepensioneerde rechercheur, die al 35 jaar door een vermissingszaak gekweld wordt. Totaal TV mag de complete boxset met alle seizoenen drie keer weggeven.

    TV-TIP Prinsjesdag

    Prinsjesdag
    NPO 1 om 12:25 uur
    Landgenoten, stap in de koets bij het koninklijk paar richting de Ridderzaal voor de troonrede. Zwaai naar het balkon van Paleis Noordeinde, gluur mee als het koffertje met de Miljoenennota opengaat en hoor de eerste reacties op de kabinetsplannen.

    TV-TIP NOS Bevrijdingsjournaal september 1944

    NOS Bevrijdingsjournaal september 1944
    NPO 1 om 20:25 uur
    Precies 75 jaar geleden startte Operatie Market Garden, waarmee de geallieerden snel naar het Ruhrgebied probeerden door te stoten. In tien afleveringen brengt Herman van der Zandt het nieuws van toen, met de technieken van nu, tot leven.

    Interview

    • *

      Gerard Joling

      The Masked Singer

      The Masked Singer is níet de zoveelste talentenjacht. Eerder een soort Wie ben ik, maar dan met veren, toeters, bellen, zang én maskers. Gerard Joling zit in het panel.
      Reacties0 reactie(s)