Kies nú voor een abonnement met korting Word abonnee
Abonneer nú met korting Word abonnee
  1. Nieuws

    ‘Door KPN minder snel meer glasvezel in Nederland’

    Het AVROTROS consumentenprogramma Radar stelt naar aanleiding van berichten van concurrenten dat KPN de aanleg van glasvezel frustreert.
    Jarco Kriek
    9 september 2020
    comments 4
    ‘Door KPN minder snel meer glasvezel in Nederland’

    Concurrenten van KPN binnen de glasvezelexploitatie klagen al enige tijd over het frustreren van de aanleg van nieuwe glasvezelnetwerken. Hierbij maakt KPN volgens hen gebruik van de zogenaamde ‘handdoekje leggen’ methode. Hiermee wordt bedoeld dat KPN een bepaald gebied claimt voor de aanleg van een glasvezelnetwerk en met bijvoorbeeld gemeenten hiervoor afspraken maakt, maar dat het begin van de werkzaamheden nog lang op zich laat wachten. Concurrenten van KPN stellen dat hierdoor het niet alleen voor hen moeilijker wordt om nieuwe glasvezelnetwerken aan te leggen maar dat het ook veel langer duurt om het aantal glasvezelaansluitingen in woningen substantieel te verhogen. KPN claimt vooral gebieden in Nederland waar VodafoneZiggo bedrijfsonderdeel Ziggo via het kabelnetwerk diensten als tv en internet levert.

     

    KPN ontkent

    Volgens Joost Steltenpool, algemeen directeur van KPN NetwerkNL, is dit absoluut niet het geval. Dit dochterbedrijf van KPN is verantwoordelijk voor de uitrol en exploitatie van nieuwe glasvezelnetwerken onder de groene vlag van het telecombedrijf. KPN wordt onder meer het ‘handdoekje leggen’ in het Noord-Hollands gebied Hollands Kroon verwijt. Ook in Amstelveen zijn er spanningen over de aanleg van glasvezel. E-Fiber begint als eerste in deze stad onder de rook van Amsterdam een vragenbundeling om te inventariseren of er voldoende behoefte aan glasvezel is om een netwerk economisch rendabel aan te leggen. Plots komt KPN een maand later met de mededeling dat het in Amstelveen een glasvezelnetwerk gaat aanleggen. Ook in Amstelveen is Ziggo eigenaar van het kabelnetwerk. Eerder gebeurde hetzelfde tussen E-Fiber en KPN in enkele andere gemeenten. Autoriteit Consument & Markt (ACM) deed onderzoek maar wilde geen sancties opleggen. Wel zegt de toezichthouder vinger aan de pols te houden.

     

    Ander uitgangspunt

    Over de situatie in Amstelveen stelt Steltenpool namens KPN NetwerkNL dat het al enige tijd achter de schermen met de gemeente Amstelveen in gesprek was voordat E-Fiber met de vraagbundeling begon. “KPN heeft een andere manier van werken. Wij houden geen vraagbundeling. KPN treedt pas naar buiten als er een getekende samenwerkingsovereenkomst ligt tussen KPN een gemeente. Eerder doen wij geen enkele mededeling.”

    KPNKPN NetwerkNLE-FibertvtelevisieinternetglasvezelAmstelveenHollands Kroon

    Reacties

  1. TV-TIP MasterChef Australië: Dessert Masters

    MasterChef Australië: Dessert Masters
    Net5 om 19:30 uur
    De bejubelde Australische MasterChef-franchise wordt uitgebreid met een nieuwe gang. Onder leiding van Melissa Leong en Amaury Guichon kruisen in Dessert Masters tien bekende en minder bekende patissiers de gardes om het beste dessert uit hun bakblik te toveren. Onder hen Reynold Poernomo, de toetjeskoning die het in het zevende seizoen van MasterChef nog tot de vierde plek wist te schoppen. Inmiddels is hij de trotse eigenaar van dessertbar KOI in Sydney.

    TV-TIP Voetbal: Nations League (v): Nederland - België

    Voetbal: Nations League (v): Nederland - België
    NPO 3 om 20:23 uur
    In een groep met regerend Europees kampioen en verliezend WK-finalist Engeland wisten de Nederlandse dames bij de start van de eerste Nations League voor vrouwen al dat ze zich geen enkele misstap konden veroor­loven. Alleen de winnaar van de groep houdt immers kans op een ticket voor de Spelen. Toch ging het al in de eerste wedstrijd tegen België mis. Maar Oranje rechtte haar rug, en schopte het na vier wedstrijden tot de virtuele groepswinst. De laatste horde: die dekselse Red Flames.

    Interview

    • *

      Leo Blokhuis

      Top 2000 Quiz

      Het was het jaar waarin Coldplay definitief doorbrak, het internet ontplofte, maar ook de onzekerheid of er nog wel leven zou zijn na 2000. Het jaar 1999 herinnert fans van NPO Radio 2 echter nog aan iets heel ánders, namelijk aan de start van de Top 2000.
      Reacties0 reactie(s)