Dreigt NPO bewust op journalistieke programma’s te bezuinigen?

Een snellere terugloop van STER reclame-inkomsten dan vooraf verwacht, is de reden dat de publieke omroep het de komende jaren met minder geld moet doen. De overheid weigert het gemis van 62 miljoen euro op jaarbasis aan reclame-inkomsten geheel of gedeeltelijk te compenseren. Mediaminister Arie Slob sluit niet uit dat de overheid in de komende jaren gaat bijspringen maar in eerste instantie moet de NPO de financiële reserves van publieke ledenomroepen aanspreken om het inkomstenverlies op te vangen. De subsidie van de publieke omroep loopt hierdoor in 2019 met 62 miljoen euro terug naar rond de 740 miljoen euro. Het budget van NPO is na de nieuwe bezuiniging vrijwel gelijk dan dat van de commerciële zendergroepen RTL Nederland en Talpa TV (SBS Broadcasting) samen.
Bezuiniging
De afgelopen dagen werd duidelijk bij welke programma’s NPO de kaasschaaf dreigt te halen. Opvallend is dat de voorgestelde bezuiniging vooral journalistieke programma’s zoals Andere tijden treft. De vraag rijst dan ook of dit een bewuste keus is. Belangrijke meerwaarde van de publieke omroep zijn vooral nieuws- en actualiteitenprogramma’s met een specifieke journalistieke achtergrond. Deze programma’s zijn relatief duur om te maken. Het aantal kijkers is minder dan amusementsprogramma’s terwijl het prijskaartje hoger is. Dit is ook de reden dat commerciële zenders deze journalistieke programma’s in veel gevallen links laten liggen. Het is goed mogelijk dat NPO met het dreigen van bezuiniging bij deze programma’s de kijker in opstand wilt brengen. En hierdoor de politiek en overheid onder druk hoopt te zetten.
Amusement en voetbal
NPO heeft namelijk geen bezuiniging op dure amusementsprogramma’s en sportuitzendrechten zoals voetbal aangekondigd. Sterker. NPO en NOS tekende onlangs een nieuwe rechtenovereenkomst voor de samenvattingen van de Eredivisie die naar verluidt dertig procent meer kost dan de nu nog lopende overeenkomst. Van de 740 miljoen euro stort NPO de komende jaren rond de dertig miljoen euro op de bankrekening van Eredivisie Media & Marketing voor de samenvattingen van de Eredivisie. Bezuiniging op amusementsprogramma’s zoals Boer zoekt vrouw kan betekenen dat de commerciële concurrenten RTL en Talpa TV vooraan in rij staan om deze programma’s in te lijven.