1. Nieuws

    Dreigt NPO bewust op journalistieke programma’s te bezuinigen?

    Bij de Nederlandse publieke omroep (NPO) moet de kaasschaaf weer langs de eigen organisatie en programma’s gehaald worden. Journalistieke programma’s dreigen daarvan de dupe te worden.
    Jarco Kriek
    29 juni 2018
    comments 2
    Dreigt NPO bewust op journalistieke programma’s te bezuinigen?
    Nationaal Archief - Anefo

    Een snellere terugloop van STER reclame-inkomsten dan vooraf verwacht, is de reden dat de publieke omroep het de komende jaren met minder geld moet doen. De overheid weigert het gemis van 62 miljoen euro op jaarbasis aan reclame-inkomsten geheel of gedeeltelijk te compenseren. Mediaminister Arie Slob sluit niet uit dat de overheid in de komende jaren gaat bijspringen maar in eerste instantie moet de NPO de financiële reserves van publieke ledenomroepen aanspreken om het inkomstenverlies op te vangen. De subsidie van de publieke omroep loopt hierdoor in 2019 met 62 miljoen euro terug naar rond de 740 miljoen euro. Het budget van NPO is na de nieuwe bezuiniging vrijwel gelijk dan dat van de commerciële zendergroepen RTL Nederland en Talpa TV (SBS Broadcasting) samen.

     

    Bezuiniging

    De afgelopen dagen werd duidelijk bij welke programma’s NPO de kaasschaaf dreigt te halen. Opvallend is dat de voorgestelde bezuiniging vooral journalistieke programma’s zoals Andere tijden treft. De vraag rijst dan ook of dit een bewuste keus is. Belangrijke meerwaarde van de publieke omroep zijn vooral nieuws- en actualiteitenprogramma’s met een specifieke journalistieke achtergrond. Deze programma’s zijn relatief duur om te maken. Het aantal kijkers is minder dan amusementsprogramma’s terwijl het prijskaartje hoger is. Dit is ook de reden dat commerciële zenders deze journalistieke programma’s in veel gevallen links laten liggen. Het is goed mogelijk dat NPO met het dreigen van bezuiniging bij deze programma’s de kijker in opstand wilt brengen. En hierdoor de politiek en overheid onder druk  hoopt te zetten.

     

    Amusement en voetbal

    NPO heeft namelijk geen bezuiniging op dure amusementsprogramma’s en sportuitzendrechten zoals voetbal aangekondigd. Sterker. NPO en NOS tekende onlangs een nieuwe rechtenovereenkomst voor de samenvattingen van de Eredivisie die naar verluidt dertig procent meer kost dan de nu nog lopende overeenkomst. Van de 740 miljoen euro stort NPO de komende jaren rond de dertig miljoen euro op de bankrekening van Eredivisie Media & Marketing voor de samenvattingen van de Eredivisie. Bezuiniging op amusementsprogramma’s zoals Boer zoekt vrouw kan betekenen dat de commerciële concurrenten RTL en Talpa TV vooraan in rij staan om deze programma’s in te lijven.

    NPOpublieke omroepbezuinigingjournalitieknieuwsactualiteitsportamusementuitzendrechtenEredivisievoetbalSTERreclamereclame-inkomsten

    Reacties

  1. TV-TIP The Chronicles of Riddick

    The Chronicles of Riddick
    Veronica om 20:30 uur
    Toen Vin Diesel nog een onbekende spierklomp was, maakte hij de sf-film Pitch Black, waarin met minimale middelen het onderste uit de kan gehaald werd. Voor dit vervolg versierde hij een megabudget. Je moet flink wat geduld hebben met het scenario, maar dan valt er toch nog heel wat plezier te beleven.

    Doe mee en win!

    • *

      5X VIP- PAKKET MISSION: IMPOSSIBLE FALLOUT

      Samen met zijn IMF-team bevindt Ethan Hunt zich in een race tegen de klok nadat een missie verkeerd afloopt. Totaal TV mag vijf keer een VIP-pakket voor deze 3D-actiefilm weggeven, met daarin twee kaartjes, maar ook een phone grip én de dvd van Mission: Impossible - Rogue Nation.

    TV-TIP De kunstdetective

    De kunstdetective
    NPO 2 om 21:15 uur
    Arthur Brand speurt naar gestolen kunstwerken en gaat geen onderwerp uit de weg. Zo zoekt hij in deze eerste aflevering naar de bronzen paarden van Adolf Hitlers favoriete beeldhouwer Josef Thorak. Brand krijgt de beelden aangeboden in het illegale circuit, tegen een vraagprijs van maar liefst acht miljoen euro