1. Nieuws

    Dreigt NPO bewust op journalistieke programma’s te bezuinigen?

    Bij de Nederlandse publieke omroep (NPO) moet de kaasschaaf weer langs de eigen organisatie en programma’s gehaald worden. Journalistieke programma’s dreigen daarvan de dupe te worden.
    Jarco Kriek
    29 juni 2018
    comments 2
    Dreigt NPO bewust op journalistieke programma’s te bezuinigen?
    Nationaal Archief - Anefo

    Een snellere terugloop van STER reclame-inkomsten dan vooraf verwacht, is de reden dat de publieke omroep het de komende jaren met minder geld moet doen. De overheid weigert het gemis van 62 miljoen euro op jaarbasis aan reclame-inkomsten geheel of gedeeltelijk te compenseren. Mediaminister Arie Slob sluit niet uit dat de overheid in de komende jaren gaat bijspringen maar in eerste instantie moet de NPO de financiële reserves van publieke ledenomroepen aanspreken om het inkomstenverlies op te vangen. De subsidie van de publieke omroep loopt hierdoor in 2019 met 62 miljoen euro terug naar rond de 740 miljoen euro. Het budget van NPO is na de nieuwe bezuiniging vrijwel gelijk dan dat van de commerciële zendergroepen RTL Nederland en Talpa TV (SBS Broadcasting) samen.

     

    Bezuiniging

    De afgelopen dagen werd duidelijk bij welke programma’s NPO de kaasschaaf dreigt te halen. Opvallend is dat de voorgestelde bezuiniging vooral journalistieke programma’s zoals Andere tijden treft. De vraag rijst dan ook of dit een bewuste keus is. Belangrijke meerwaarde van de publieke omroep zijn vooral nieuws- en actualiteitenprogramma’s met een specifieke journalistieke achtergrond. Deze programma’s zijn relatief duur om te maken. Het aantal kijkers is minder dan amusementsprogramma’s terwijl het prijskaartje hoger is. Dit is ook de reden dat commerciële zenders deze journalistieke programma’s in veel gevallen links laten liggen. Het is goed mogelijk dat NPO met het dreigen van bezuiniging bij deze programma’s de kijker in opstand wilt brengen. En hierdoor de politiek en overheid onder druk  hoopt te zetten.

     

    Amusement en voetbal

    NPO heeft namelijk geen bezuiniging op dure amusementsprogramma’s en sportuitzendrechten zoals voetbal aangekondigd. Sterker. NPO en NOS tekende onlangs een nieuwe rechtenovereenkomst voor de samenvattingen van de Eredivisie die naar verluidt dertig procent meer kost dan de nu nog lopende overeenkomst. Van de 740 miljoen euro stort NPO de komende jaren rond de dertig miljoen euro op de bankrekening van Eredivisie Media & Marketing voor de samenvattingen van de Eredivisie. Bezuiniging op amusementsprogramma’s zoals Boer zoekt vrouw kan betekenen dat de commerciële concurrenten RTL en Talpa TV vooraan in rij staan om deze programma’s in te lijven.

    NPOpublieke omroepbezuinigingjournalitieknieuwsactualiteitsportamusementuitzendrechtenEredivisievoetbalSTERreclamereclame-inkomsten

    Reacties

  1. Doe mee en win!

    • *

      5X2 KAARTEN DOWNTON ABBEY

      De bekende acteurs uit de populaire televisieserie over de Britse familie Crawley en hun bedienden keren terug voor de film. De succesvolle serie werd bekroond met onder andere drie Golden Globe Awards en vijftien Emmy Awards. Totaal TV mag vijf keer twee bioscoopkaartjes voor deze dramafilm weggeven.

    TV-TIP Mamma Mia!

    Mamma Mia!
    Net5 om 20:30 uur
    Donna, een onafhankelijke, single moeder heeft een hotelletje op een idyllisch Grieks eiland. Ze staat op het punt om Sophie, de pittige dochter die ze alleen heeft grootgebracht, los te laten. Sophie wil echter weten wie haar biologische vader is en heeft drie exen van haar moeder uitgenodigd, om uit te zoeken wie haar vader is.

    TV-TIP The Great British Bake Off

    The Great British Bake Off
    NPO 1 om 20:35 uur
    Je zou vanmiddag al kunnen spieken op een Britse website en vanavond kunnen roepen dat je aanvoelt dat (vul maar in) de finale gaat winnen. Maar je kunt beter zonder voorkennis naar deze zinderende finale kijken, waarin de laatste drie koekenbakkers in de weer gaan met donuts, pitabroodjes en een eetbaar dessertlandschap.

    Interview

    • *

      Bert van Leeuwen

      Mannen in het wild

      Eén op de vier mannen tussen de veertig en zestig heeft last van een midlifecrisis. In Mannen in het wild neemt Bert van Leeuwen zes van hen mee op reis.
      Reacties0 reactie(s)