Kies nú voor een abonnement met korting Word abonnee
Abonneer nú met korting Word abonnee
  1. Nieuws

    Eredivisie-belasting FOX Sports te lage prioriteit voor onderzoek ACM

    Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft ook in hoger beroep besloten om geen onderzoek in te stellen naar de nieuwe distributievoorwaarden van betaalzender FOX Sports. KPN en Caiway hadden hierom gevraagd.
    Jarco Kriek
    15 april 2018
    comments 1
    Eredivisie-belasting FOX Sports te lage prioriteit voor onderzoek ACM
    Foto ANP

    Aanbieders zijn verbolgen over het nieuwe verdienmodel en daaraan gekoppelde distributievergoeding die Eredivisie Media & Marketing (EMM) aan doorgifte van kanalen van betaalzender FOX Sports Eredivisie stelt. Aanbieders stelden eerder tegen Totaal TV dat de nieuwe distributievergoeding voor FOX Sports vergelijkbaar met een soort Eredivisie-belasting is. Zo verhoogde Canal Digitaal bijvoorbeeld naar aanleiding van de nieuwe noodzakelijke overeenkomst de prijs van abonnementen met maar liefst drie euro per maand. Klanten krijgen voor deze prijsverhoging dan wel het hoofdkanaal FOX Sports 1 HD zonder aanvullend abonnement in pakketvormen vanaf Basis HD geleverd.

     

    Ziggo

    Alle aanbieders behoudens Ziggo en Tele2 hebben te maken met de nieuwe distributievoorwaarden van FOX Sports. Tele2 besloot als enige aanbieder de nieuwe voorwaarden niet te accepteren. Het gevolg hiervan is dat Tele2-abonnees niet meer naar FOX Sports kunnen kijken omdat de betaalzender uit het zenderaanbod is gehaald. Ziggo heeft als enige aanbieder een nog doorlopende overeenkomst met EMM voor de doorgifte van FOX Sports. Deze loopt tot medio 2020. De stap naar de rechter van EMM om Ziggo gedeeltelijk te verplichten om klanten in het voormalig verzorgingsgebied van UPC over te laten stappen naar de nieuwe distributievoorwaarden was niet succesvol. Ziggo-abonnees betalen hierdoor meer voor het FOX Sports-abonnement maar het standaard tv-abonnement is niet vanwege de verplichte afdracht voor iedere abonnee – ook al kijkt me FOX Sports niet – in prijs omhoog gegaan.


    Verliesgevend

    Dat Ziggo nog een oude overeenkomst heeft, is een doorn in het oog van KPN en Caiway. Ze stellen dat Ziggo winst maakt bij de verkoop van abonnementen van de betaalzender. En dat terwijl aanbieders met een nieuwe overeenkomst juist verlies hebben met de doorgifte van FOX Sports-kanalen. Oneerlijke concurrentie dus volgens KPN en Caiway. De bedrijven verzochten toezichthouder ACM dan ook de nieuwe distributievoorwaarden te toetsen. Maar ACM heeft nu voor de tweede keer beslist om dit niet te gaan doen.

     

    Prioriteit

    Volgens marktonderzoeker Telecompaper - die het hoger beroep besluit inhoudelijk bestudeerde – is ACM van mening dat een dergelijk onderzoek niet binnen de door ACM zelf opgestelde prioriteitenlijst valt. Het onderzoek kost teveel tijd omdat onder andere KPN te weinig financiële details over de huidige distributiedeal aan de toezichthouder overlegd heeft. Vraag rijst dan natuurlijk of ACM de belangen van de consument met dit besluit goed behartigt. Meer dan drie miljoen abonnees van tv-diensten betalen nu mee aan een betaalzender die wellicht helemaal niet bekeken wordt. Het gaat hier om enkele tientallen euro’s per jaar die via tv-abonnementen wordt afgedragen. Aanbieders stellen dat ze wel akkoord met de nieuwe voorwaarden moesten gaan omdat live Eredivisie voetbal voor hen een zogenaamde must have is.

    Autoriteit Consument & MarktACMEredivisie Media & MarketingEMMFOX Sportsdistributiedistributievoorwaardendistributievergoedinguitzendrechtentvtelevisieabonnementtv-abonnementprijsverhogingprijsverlagingZiggoKPNCaiwayCanal DigitaalTele2

    Reacties

  1. TV-TIP Het Klokhuis

    Het Klokhuis
    NPO 3 om 18:44 uur
    In 2013, tijdens het 25-jarige jubileum van Het klokhuis, maakten bijna 1400 kinderen een tijdscapsule, die ze vervolgens in audiovisueel archief Beeld & Geluid digitaal begroeven. Tien jaar later is het tijd om ze, samen met oud-presentatoren Nienke de la Rive Box, Bart Meijer, Lisa Wade en Dolores Leeuwin, op te duikelen. Waar droomden de ukkies van toen van? Wat wilden ze bewaren voor de toekomst? Wat is er in het afgelopen decennium veranderd? En zijn hun toekomstvoorspellingen allemaal uitgekomen?

    TV-TIP Z Doc: Het Ware Verhaal Tussen Ford en Ferrari

    Z Doc: Het Ware Verhaal Tussen Ford en Ferrari
    RTL Z om 20:30 uur
    Begin jaren 60 staat Ferrari op omvallen. Ford heeft interesse om de boel over te nemen, vooral dankzij het succes van de renstal, Scuderia Ferrari. Wanneer de deal door toedoen van Enzo Ferrari op het laatste moment klapt, zweert Henry Ford II een raceauto te bouwen die Ferrari alle hoeken van het circuit moet laten zien. En wel tijdens de voor Ferrari belangrijkste race van allemaal: de 24 uur van Le Mans.

    Interview

    • *

      Anne-Mar Zwart

      Blauw Bloed

      Anne-Mar Zwart (37) is de nieuwe presentator van Blauw Bloed, het royalty-programma van de EO dat na ruim een jaar afwezigheid, terugkeert op tv.
      Reacties0 reactie(s)