Kies nú voor een abonnement met korting Word abonnee
Abonneer nú met korting Word abonnee
  1. Nieuws

    ‘Film1 is aanvulling op aanbod Netflix’

    SPI International nam in augustus 2019 de merknaam Film1 over van Sony. Met welke reden vroegen velen zich af. Jeroen Bergman, managing director van Film1, geeft uitleg.
    Jarco Kriek
    21 mei 2020
    comments 1
    Waarom kocht SPI International Film1

    De aankondiging van Sony dat Film1 zou verdwijnen kwam vorig jaar voor veel Nederlanders als donderslag bij heldere hemel. Maar uiteindelijk kwam het niet zo ver. SPI International nam de merknaam over en Film1 bleef voor Nederland behouden. Film1 is tijdens de wissel van eigenaar geen dag ‘uit de lucht’ geweest. Wel was het contentaanbod in de eerste weken minder groot. SPI International koos ervoor om alleen de merknaam Film1 van Sony over te nemen. En dus niet gelijktijdig contentovereenkomsten. Inmiddels is dit probleem verholpen.

     

    Verkoop Film1

    Terug naar de laatste dagen van april 2019. Totaal TV kwam als eerste met het nieuws dat Sony distributeurs op de hoogte had gebracht dat Film1 op 1 augustus 2019 zou stoppen. Achter de schermen was Sony echter met meerdere partijen in gesprek over de verkoop van Film1. Eén van de partijen was SPI International. De vraag is natuurlijk waarom SPI International uiteindelijk besloot om alleen de merknaam Film1 van Sony over te nemen. “Sony’s Film1 activiteit had een groot aantal lopende overeenkomsten met allerlei partijen, variërend van studio’s en andere leveranciers van films, tot TV-platforms en technisch facilitaire bedrijven.” Aan het woord is Jeroen Bergman, managing director van Film1. “Om het bedrijf als geheel te verkopen zou de toestemming van een aantal van deze partijen noodzakelijk zijn geweest, wat de verkoop zou hebben vertraagd. Ook de flexibiliteit voor SPI International om een eigen richting aan Film1 te geven zou zijn beperkt. Daarom is er al snel in overleg besloten dat het beter zou zijn als Sony haar activiteit formeel zou sluiten en alleen het Film1 merk en de rechten op de Film1 GO-app zou verkopen.”

     

    In vertrouwde handen

    De keuze van SPI International voor Jeroen Bergman om leiding te geven aan Film1 is begrijpelijk. Voor Sony was Film1 in handen van Liberty Global. Voor dit bedrijf was Bergman bij Film1 betrokken. SPI International besloot om meerdere redenen Film1 over te nemen. “SPI heeft een ruime staat van dienst in de exploitatie van film en andere zenders, in het produceren, licenseren en exploiteren van filmrechten. Het bedrijf groeit met tien tot twintig procent per jaar. Het overnemen van het Film1 merk past dan ook uitstekend in de core business van SPI. En Film1 heeft veel voordeel van synergie met de bestaande activiteiten van SPI”, aldus Bergman.

     

    Focus op films

    De vraag is natuurlijk of er binnen het huidige tv-landschap - waarbij de mediaconsumptie meer van lineair naar online aan het verschuiven is - nog plaats voor een lineair platform als Film1 is, zeker nu streamingdiensten als Netflix, Disney+ en Videoland in de meeste huiskamers aanwezig zijn. Bergman: “De aanpak van Film1 in Nederland is uniek op een aantal belangrijke elementen. Zo is de content focus van Film1 volledig op film in tegenstelling tot Netflix en Videoland die zich veel meer richten op TV-series. We zien Film1 als complementair aan Netflix voor de consument die naast het serie aanbod van Netflix een ruimer aanbod aan films op prijs stelt.” Bij Film1 wordt ook een moeheid onder een groeiende groep Nederlanders vastgesteld. Die zijn bingewatch-moe en zich verplicht voelen alle afleveringen van een serie te moeten bekijken ook al is de animo hiervoor laag. Film1 wil aan deze groep Nederlanders een alternatief bieden.

     

    Maximaal aantal films

    Content en prijs zijn voor het huidig en toekomstig succes van Film1 van groot belang. Kijken we naar content dan heeft Film1 in een korte tijd grote stappen gemaakt. Het contentfundament bestaat uit vier pijlers: exclusieve nieuwe titels, grote successen van de afgelopen vijf tot tien jaar, de eigen favorieten van SPI die soms ook ouder dan tien jaar zijn en films die grote prijzen hebben gewonnen. De filmbibliotheek van Film1 bestaat inmiddels uit meer dan 900 titels waaronder blockbusters als Bohemian Rhapsody, Widows en Long Shot. “Alle titels hebben een specifieke licentieperiode waarin we ze mogen gebruiken, dus we kunnen ze niet allemaal tegelijk aanbieden in video on demand”, legt Bergman uit. Mede hierdoor en om keuzestress te beperken en het overzicht bij tv-platformen van distributeurs als Ziggo en KPN te bewaken. is het Film1 on Demand content tot maximaal 300 titels beperkt.

     

    Prijsverlaging

    En nu het woord distributeurs is gevallen veert Bergman op. Hij hoopt de onderlinge relatie verder te verbeteren. Sony liet distributeurs in de laatste periode dat zij met de Film1-scepter zwaaide vaker aan de zijlijn staan. Bijvoorbeeld door de focus op het eigen en goedkopere OTT-abonnement te leggen. Op dit moment is dit anders. SPI International heeft de inkoopprijs van Film1 voor distributeurs naar beneden bijgesteld. Hierdoor kunnen distributeurs het Film1-abonnement voor rond de tien euro per maand aanbieden. “Maar de distributeur bepaalt zelf de prijs die het voor het Film1-abonnement aan klanten doorberekend”, verduidelijkt Bergman. Met de nieuwe inkoopprijs kan de distributeur in ieder geval het lineaire abonnement tegen een gelijke prijs als het OTT-abonnement aan klanten leveren. Door het stoppen van ondersteunen van dure apps voor Smart TV-internettelevisies en Playstation spelconsole is het OTT-abonnement ook minder aantrekkelijk gemaakt. De lagere inkoopprijs maakt ook het plaatsen van Film1-kanalen in aanvullende tv-pakketten mogelijk. Zo gaat Delta vanaf 1 juli Film1 leveren aan alle klanten die het Interactieve TV 120+ pakket kopen. Mede door de komst van Film1 wordt het abonnement twee euro per maand duurder.

     

    De toekomst

     Op de vraag waar Film1 over twee jaar in het Nederlandse medialandschap staat antwoord Bergman: “Onze eerste doelstellingen bij de overname op 1 augustus was om de negatieve trend in abonnees te stabiliseren en om te buigen. Tegelijk was het doel een bescheiden winst te blijven genereren. Beide doelstellingen zijn ondertussen gehaald. Mijn belangrijkste doelstellingen voor de komende twee jaar zijn het nog verder versterken van de strategische partnerships met distributeurs om samen te bouwen aan Film1. Daarnaast de groei van het aantal abonnees, waarbij een verdubbeling voor ons een belangrijke stip aan de horizon is en zoveel als mogelijk de winst van Film1 herinvesteren in het content aanbod met een focus op de Nederlandse filmdistributeurs om ook de relatie met hen steeds verder uit te bouwen.”

    Film1SPISPI InternationalFilm1 on Demandvideo on demandlineairOTTonlineabonnementuitzendrechtenstreamingdienstNetflixVideoland

    Reacties