‘Glasvezelterreur’: poepende werklui en agressieve verkooptactieken

Na gedegen onderzoek meldt Omroep West diverse misstanden bij de aanleg van glasvezel in Den Haag, Rijswijk, Zoetermeer en Delft . De klachten variëren van werklui die in bosjes bij tuinen poepen tot agressieve verkoopmethoden waarbij de druk wordt opgevoerd om de aangelegde glasvezelkabel actief te gebruiken. In de regio Den Haag is vooral Open Dutch Fiber (ODF) met hoofdhuurder T-Mobile druk bezig met de aanleg van glasvezel. Maar ook KPN-onderdeel KPN NetwerkNL legt glasvezel aan in gemeenten als Den Haag en Delft. In de hele regio levert Ziggo de vaste diensten tv en internet via de kabel. De agressieve verkoopmethoden van concurrenten kunnen vooral Ziggo financiële schade berokkenen door weglopende klanten.
Kabels
Omroep West meldde enkele weken geleden al dat er veel klachten waren over kabels die uit de grond steken. Het gaat hierbij veelal om de roze glasvezelkabels van Open Dutch Fiber/T-Mobile. In tegenstelling tot KPN NetwerkNL brengt Open Dutch Fiber de glasvezelkabel alleen binnen de woning als de huiseigenaar de aansluiting actief gaat gebruiken voor vaste diensten. Als dit niet direct gebeurt, blijft het uiteinde van de glasvezelkabel uit de grond steken, zodat bij een eventueel later besluit zonder veel extra werkzaamheden alsnog een aansluitpunt kan worden gemonteerd in de meterkast. De los uitstekende glasvezelkabels zijn niet alleen ontsierend, maar zorgen ook voor onveilige situaties voor voetgangers. Met de gemeente Den Haag zijn inmiddels afspraken gemaakt om de kabels onder de grond weg te werken.
Meer klachten
Maar er zijn nog meer klachten van bewoners in de regio Haaglanden, waar nu glasvezel wordt aangelegd. Het gaat om een verscheidenheid aan irritaties. Zo is bij een inwoner de grond voor de voordeur inmiddels zes keer opengelegd. Andere inwoners klagen over poepende werklui die in de bosjes hun behoefte doen in plastic tasjes. T-Mobile verwijst in dezen naar aannemer VolkerWessels Telecom, die op zijn beurt dit soort gedrag onacceptabel noemt.
Verkoop abonnementen
Ook de agressieve manier waarop T-Mobile glasvezelaansluitingen probeert te verkopen wordt onprettig gevonden door de bewoners die zijn gehoord door de regionale omroep. Hiervoor is T-Mobile verantwoordelijk. De provider erkent dat ‘soms een klant niet tevreden is over onze verkoopmethoden’ maar stelt als verzachtende omstandigheid dat ‘dagelijks veel abonnementen worden verkocht’. De agressieve manier van verkoop kan uiteindelijk leiden tot een aanvaring met Ziggo. In de regio Haaglanden levert Ziggo van oudsher – eerder onder de naam Casema en deels ook UPC – vaste diensten via het kabelnetwerk. Al langere tijd wordt rond de aanleg van glasvezelnetwerken melding gemaakt van agressieve verkoopmethoden om het percentage actieve aansluitingen op te schroeven. Naast de genoemde klachten zijn er nog meer zaken die bewoners een doorn in het oog zijn.