Kies nú voor een abonnement met korting Word abonnee
Abonneer nú met korting Word abonnee
  1. Nieuws

    Groei gebruik glasvezel: krimp bij Ziggo en KPN DSL

    Nederlanders omarmen glasvezel. Dit is niet wonderbaarlijk, nu in steeds meer woningen een glasvezelaansluitpunt te vinden is.
    Jarco Kriek
    25 juni 2024
    comments 1
    Groei gebruik glasvezel: krimp bij Ziggo en KPN DSL
    Foto Getty Images

    Zelfs de echt trouwe aanhangers van Ziggo kunnen de realiteit niet meer ontkennen nu uit de Telecommonitor van de officiële toezichthouder Autoriteit Consument & Markt (ACM) blijkt dat een blijvend groeiend aantal Nederlanders kiest voor vaste diensten via een glasvezelprovider. Dit komt vooral doordat er in meer woningen een glasvezelaansluiting aanwezig is. In de eerste drie maanden van 2024 steeg het aantal aansluitingen met een kwart miljoen (250.000). Dit zorgde uiteindelijk voor 3,5 procent meer huishoudens die vaste diensten via een glasvezelaansluiting afnemen.

     

    Groeipotentie

    Het goede nieuws voor glasvezelproviders als KPN, Odido, Delta en Freedom Internet is dat er voldoende groeipotentie overblijft. Van de volgens ACM 7,38 miljoen glasvezelaansluitingen worden er op dit moment ‘slechts’ 2,92 miljoen actief gebruikt. Dit betekent dat tweederde van de glasvezelaansluitingen nog niet wordt gebruikt. Ook moet een deel van Nederland nog glasvezel aangelegd worden. Dit is onder meer het geval in delen van Groningen, Noord-Holland, Zuid-Holland, Zeeland en Limburg. In deze gebieden blijft kabel (coax) van in de meeste gevallen Ziggo het dominante netwerk. De groei van gebruik van glasvezel zorgt er tevens voor dat het kopernetwerk (DSL) van KPN minder wordt gebruikt. KPN zet dit kopernetwerk zelf uit in gebieden waar al enige tijd een actief glasvezelnetwerk aanwezig is van de eigen merken NetwerkNL en Glaspoort.

     

    KPN nadert Ziggo

    Het punt dat KPN marktleider Ziggo in de nek gaat ademen nadert. KPN en Ziggo blijven de dominante spelers in de breedbandmarkt, met Ziggo goed voor 40 tot 45 procent marktaandeel en KPN met een marktaandeel van 35 tot 40 procent. Odido heeft 10 tot 15 procent. Het aantal abonnementen voor breedbandinternet via koper daalde met 154.000 naar 1,71 miljoen, terwijl het aantal abonnementen via de kabel met 26.000 verminderde tot 3,30 miljoen.

    ZiggoVodafoneZiggoKPNNetwerkNLGlaspoortOpen Dutch FiberDelta FiberAutoriteit Consument & MarktACMTelecommonitor

    Reacties