Kies nú voor een abonnement met korting Word abonnee
Abonneer nú met korting Word abonnee
  1. Nieuws

    Het kan binnenkort echt: gratis online naar films en series kijken

    Online kijken verdrijft lineaire tv meer en meer. Maar aan online kijken naar films en series hangt ook, een vaak stevig, prijskaartje. Daar gaat wellicht eind 2019 ook in Nederland verandering in komen.
    Jarco Kriek
    19 juni 2019
    comments 3
    Het kan binnenkort echt: gratis online naar films en series kijken
    Foto ANP

    De Amerikaanse gratis streamingdienst IMDb TV wil namelijk voor het einde van dit jaar de vleugels in Europa uitslaan. Het is nog niet bekend in welke landen IMDb TV beschikbaar gaat komen. Maar Nederland is voor veel online streamingdiensten dusdanig belangrijk dat deze in het verleden hun diensten vaak als een van de eerste gingen aanbieden. Gratis naar toptitels films en series kijken, kan dus mogelijk voor het einde van 2019 een feit zijn. En dat betekent concurrentie voor in Nederland veel gebruikte streamingdiensten als Netflix, Videoland en Amazon Prime Video.

     

    Reclame

    IMDb TV is eigendom van Amazon. De naam IMDb is op dit moment in Nederland vooral bekend van de internetsite waar kijkers hun oordeel over films en series kunnen geven. Omdat veel kijkers dit doen, is het cijfer dat IMDb over content geeft betrouwbaar te noemen. In Amerika biedt IMDb ook online gratis films en series aan. Het verdienmodel van IMDb TV is reclameverkoop. Net als bij de huidige lineaire tv worden films en series voor reclameblokken onderbroken. In Amerika is dit bij een film meestal vier keer het geval: een keer voor en drie keer tijdens een film of serie. De reclameblokken zijn wel korter in vergelijking met lineaire zenders in Nederland. Een reclameblok duurt bij IMDb TV niet langer dan twee minuten. Wie reclamevrij naar het content van IMDb TV wil kijken, kan dit in veel gevallen bij Amazon Prime Video vinden.

     

    Contentaanbod

    Onduidelijk is in welke Europese landen IMDb TV verschijnt. Deze onduidelijkheid is er ook voor het aanbod van films en series. Dat dit afwijkend is in vergelijking met het huidige aanbod in Amerika staat wel als een paal boven water. Dit heeft met het systeem van verkoop van uitzendrechten te maken. Deze rechten worden nog steeds per land verkocht. De komst van IMDb TV in Europa maakt het speelveld waarin online streamingdiensten opereren wel dynamischer. Zo komen volgend jaar de betaalde streamingdiensten Disney+ en WarnerMedia wereldwijd, en dus waarschijnlijk ook in Nederland, op de markt. Dit maakt de concurrentie voor lineaire tv nog groter.

    IMDbIMDb TVAmazonAmazon Prime VideoonlineOTTstreamingdienstgratisfilmsseriescontentcontentaanboduitzendrechtenreclamereclamevrij

    Reacties

  1. Interview

    • *

      Leo Blokhuis

      Top 2000 Quiz

      Het was het jaar waarin Coldplay definitief doorbrak, het internet ontplofte, maar ook de onzekerheid of er nog wel leven zou zijn na 2000. Het jaar 1999 herinnert fans van NPO Radio 2 echter nog aan iets heel ánders, namelijk aan de start van de Top 2000.
      Reacties0 reactie(s)