Interview: KPN TV+ bestaat één jaar, ontwikkeling gaat verder
KPN introduceerde als eerste grote landelijke provider een bruikleendecoder die functioneert op het Android TV besturingssysteem. Tot dat moment had alleen Youfone op kleinere schaal een Android TV-decoder ingezet. Een jaar na introductie van KPN TV+ maakt Totaal TV de balans op. Is TV+ het succesverhaal waar KPN op voorhand had gehoopt?
Goede weg
Samen met Cornelis Kalma (manager marketing en products TV & Entertainment) en Jochem de Jong (VP Partnerships & Entertainment) van KPN blikken we terug op 52 weken van innovatie waarin de TV+ App twee keer per maand en de TV+ decoder maandelijks met een update werd verbeterd. Updates die overigens vooralsnog in 2024 in deze cyclus blijven doorgaan. En dit is nodig. Want ondanks dat KPN op de goede weg is, zien gebruikers nog diverse verbeterpunten. Overigens niet alleen de gebruikers; ook KPN wil TV+ verder verbeteren en verder laten uitgroeien tot het beste tv-platform in de markt.
Testtraject
KPN heeft er bij TV+ voor gekozen om al zo vroeg mogelijk in het ontwikkeltraject klanten erbij te betrekken. Alleen al bij het testtraject waren meer dan tienduizend klanten betrokken. “De testende klanten hebben er ook echt voor gezorgd dat voor de marktintroductie al heel wat zaken verbeterd waren. Maar wij wisten ook dat we nog kinderziektes konden verwachten”, aldus Cornelis Kalma, die aan de wieg stond van dit nieuwe tv-platform van KPN.
Veel veranderd
De stap van Interactieve TV – dat overigens nog steeds door een groot deel van de tv-klanten wordt gebruikt – naar TV+ is meer dan alleen de overstap van het besturingssysteem Linux (Interactieve TV) naar Android TV (KPN TV+). Kalma: “Naast een nieuwe interface is er ook aan de achterkant van het product veel vernieuwd. Wij hebben bijvoorbeeld nieuwe encryptiemethodes en nieuwe chipsets bij TV+ gebruikt.”
Luisteren naar klanten
Sommige wensen van klanten en kinderziektes konden door KPN al snel opgelost worden. Denk bijvoorbeeld op ‘HD Glas op 1’. KPN biedt de eerste tien zenders in de zenderlijst in de best mogelijke beeldkwaliteit aan. Dit kunnen ze doen dankzij de uitrol van het glasvezelnetwerk door heen Nederland. Het telecombedrijf is de eerste van de grote landelijke providers die het aanvoersignaal direct en onbewerkt aan klanten doorgeeft. Maar daar tegenover staat dat andere zaken iets meer tijd nodig hebben om verbeterd te worden. Zo zijn problemen met lipsync onlangs grotendeels opgelost. Dit duurde langer omdat deze problemen gerelateerd waren aan de nieuwe chipset die KPN in de TV+ decoder gebruikt. Eerder al verbeterde KPN de beeldkwaliteit en de beeldbeleving van kijkers door automatische HDR te activeren. KPN werkt intensief samen met de leveranciers van de KPN TV+ box. Deze intensieve samenwerking werpt nu de vruchten af. En maakt de weg naar snelle oplossing van de belangrijkste kinderziektes binnen handbereik.
De nieuwe standaard
Dat KPN kiest om alle nieuwe klanten standaard en bestaande klanten die het abonnement vernieuwen de nieuwe TV+ decoder te leveren heeft meerdere redenen. De belangrijkste is zonder twijfel de hybride manier van kijken van een steeds grotere groep Nederland. Waar vroeger alleen lineair werd gekeken, wordt aan lineaire tv nu ook streamingdiensten toegevoegd. De nieuwe TV+ decoder biedt naast het volledige lineaire aanbod van KPN zelf ook toegang tot alle belangrijke streamingdiensten omdat deze apps samen met meer dan 7.000 andere online diensten via de Google Play Store te downloaden zijn. Daarnaast biedt Android TV nog meer voordelen. De TV+ decoder is gelijktijdig een Chromecast 4K streamingapparaat en kan met Google Assistent via spraakcommando’s eenvoudig bediend worden. Mede hierdoor ziet KPN TV+ dan ook als tv-decoder van de toekomst. En krijgen nieuwe klanten dan ook deze meest toekomstzekere decoder direct geleverd.
In betrouwbare handen
“De mensen die Interactieve TV hebben ontwikkeld werken met dezelfde toewijding hard om TV+ verder op te bouwen en continue te verbeteren”, geeft Jochem de Jong aan. Daarbij wordt de waardering van gebruikers regelmatig gepeild en goed in de gaten gehouden. Bovendien wordt een vergelijk gemaakt met het ‘oude’ platform Interactieve TV. KPN TV+ scoort een beter rapportcijfer bij de onderdelen aanbod, functionaliteit en innovativiteit. Minder lovend zijn gebruikers over de stabiliteit en de geluid- en beeldkwaliteit. Maar het rapportcijfer van de nu nog minder goed beoordeelde onderdelen, gaat bij het eerstkomende gebruikersonderzoek zeker omhoog omdat KPN in de afgelopen twee weken op deze punten een behoorlijke kwalitatieve verbeterslag heeft gemaakt.
Keihard werken
Over het uiteindelijke doel zijn Kalma en De Jong eensgezind. “De KPN TV+ decoder moet gewoon de beste kwaliteit en stabiliteit net als de bestaande Interactieve TV decoder. Daar ligt de focus op en werken wij keihard aan dag in, dag uit. De stabiliteit is de basis en die gaan wij op dezelfde hoogte krijgen als het Interactieve TV-platform.” Los van dit heeft KPN nog veel plannen om met TV+ de kijkervaring van klanten te verbeteren. Denk hierbij aan makkelijker zoeken van content, toegang tot de apps en het aanbod van content. “Alles om onze positie als beste aanbieder van entertainment, kracht bij te zetten.”
Geen verplichting
KPN gaat nog niet op eigen initiatief bij bestaande klanten de Interactieve TV decoder omruilen voor de nieuwe TV+ decoder. Dit is ook niet nodig omdat dit tv-platform nog volledig ondersteund blijft. Bestaande klanten kunnen wel overstappen naar een nieuwe TV+ abonnementsvorm.