Is openbreken kabelnetwerk Ziggo eigenlijk wel goed voor de consument?
De vraag is of het openbreken van de Ziggo-kabel op langere termijn wel zo gunstig voor de consument is. Op korte termijn is de consument zeker gebaat bij concurrentie. Het zorgt voor een bepaalde prijsdruk tussen de verschillende aanbieders die diensten via het kabelnetwerk van Ziggo gaan aanbieden. Maar de verwachting van sommige Nederlanders dat abonnementsprijzen met tien euro of meer per maand gaan dalen, zijn minder realistisch. Natuurlijk is dit mogelijk, maar het gaat in dat geval om actieprijzen die slechts tijdelijk aan nieuwe klanten worden doorberekend. Maar hierbij geldt dat kortingen meestal een sigaar uit eigen doos zijn die later in de contractperiode weer terugbetaald worden.
Innovatie netwerk
Op langere termijn is het openstellen van het kabelnetwerk van Ziggo minder gunstig voor de consument. Ziggo is onderdeel van VodafoneZiggo. Dit bedrijf wil de komende jaren fors in het kabelnetwerk van Ziggo investeren. De eerste stap wordt in de periode tot 2020 gezet. Dan wordt het kabelnetwerk naar het nieuwe DOCSIS 3.1 opgewaardeerd. Het openbreken van het netwerk door toezichthouder Autoriteit Consument & Markt (ACM) gaat geen gevolgen voor deze innovatie hebben. Maar wat er daarna gebeurt, is door het besluit van ACM onzeker geworden. Het plan van VodafoneZiggo was om na de invoering van DOCSIS 3.1 deze techniek op het kabelnetwerk nog verder te verbeteren naar de DOCSIS 3.1 Full Duplex-variant. Of dit gaat gebeuren in het tempo dat voorzien was, moet nog worden bezien. De Full Duplex-variant kan er namelijk voor zorgen dat concurrerende aanbieders die van het kabelnetwerk van VodafoneZiggo gebruikmaken, afwijkende eigen abonnementen, diensten en zenderpakketten kunnen aanbieden. Door de investeringen in het netwerk creëert VodafoneZiggo feitelijk een nog sterkere concurrentie. Op dit moment wordt een wholesale-regulering nagestreefd waarbij toetreders tv- en internetdiensten bij VodafoneZiggo moeten inkopen.
Regulering
De vraag is dan ook of regulering van het kabelnetwerk van Ziggo niet te laat komt. Binnen het verzorgingsgebied van Ziggo kunnen de meeste huishoudens kiezen uit meerdere aanbieders – in veel gevallen meer dan tien – voor het leveren van de vaste diensten tv, internet en telefonie. Dit is mogelijk omdat de glasvezel- en koperdraadnetwerken van KPN al langere tijd voor Nederlandse aanbieders zijn opengesteld. De regulering van de netwerken van KPN was in eerste instantie ook gunstig voor de consument. Nu op langere termijn zijn de eerste nadelige gevolgen te zien. KPN investeert veel minder in nieuwe glasvezelnetwerken en waardeert meer en meer het koperdraad naar nieuwere technieken op. Dat laatste is niet alleen goedkoper. Via koperdraad worden door KPN wholesale-diensten aan de concurrerende mediabedrijven geleverd. Via het glasvezelnetwerk kunnen aanbieders – als ze dat willen – eigen apparatuur installeren en afwijkende en meer concurrerende abonnementen aanbieden. T-Mobile heeft deze mogelijkheid omdat het via het glasvezelnetwerk van KPN eigen apparatuur gebruikt. Eigenlijk gelijk als de situatie die ontstaat als VodafoneZiggo in een later stadium de nieuwe DOCSIS 3.1 naar de Full Duplex-standaard gaat opwaarderen.