Kies nú voor een abonnement met korting Word abonnee
Abonneer nú met korting Word abonnee
  1. Nieuws

    Kijker stoort zich: fors betalen om sport met reclame te kijken

    Het abonnement van sportbetaalzenders is prijzig. Ondanks de meer dan honderd euro per jaar die wordt betaald, moet de kijker verplicht reclame kijken.
    Jarco Kriek
    13 augustus 2022
    comments 8
    Kijker stoort zich: fors betalen om sport met reclame te kijken
    Foto Getty Images

    In Nederland zijn ESPN, Ziggo Sport Totaal en sinds kort ook Viaplay de meest bekeken diensten met sportcontent waarvoor kijkers maandelijks extra betalen. Maar ondanks deze betaalplicht worden tussen de programma’s reclames of zelfs complete reclameblokken uitgezonden. Sportbetaalzenders eten dus duidelijk van twee wallen. Kijkers storen zich hier in sommige gevallen mateloos aan.

     

    Iedereen betaalt

    ESPN spant op dit punt de kroon. Het hoofdkanaal wordt bij vrijwel alle providers – waaronder Ziggo, KPN, T-Mobile en Canal Digitaal – in het basispakket aan alle abonnees aangeboden. Zonder extra kosten inderdaad. Dat klinkt geweldig, maar achter de schermen wordt een voor Nederland ongekend grimmig spel gespeeld. ESPN-eigenaar Disney dwingt providers die ESPN-kanalen willen doorgeven namelijk om voor alle abonnees een forse afdracht te doen, ongeacht of de abonnee in deze sportbetaalzender geïnteresseerd is of het geld ervoor over heeft om een abonnement te nemen.

     

    Extra inkomsten

    Omdat het hoofdkanaal van ESPN hierdoor in ruim zes miljoen woningen bereikbaar is, wordt dit kanaal interessant voor adverteerders. ESPN zendt dus niet alleen voor en na de wedstrijd maar ook in de rust minutenlange reclameblokken uit. Ook rond andere programma’s die op dit kanaal worden uitgezonden zijn reclames te zien. Disney verdient dus – ook al lijkt het hoofdkanaal op papier ‘gratis’ te zijn – op twee manieren.

     

    Eigen content

    Ook bij Ziggo Sport Totaal wordt reclame uitgezonden. Het gaat in dit geval hoofdzakelijk om het kanaal Ziggo Sport Select. Dit kanaal is wat betreft inhoud gelijk aan Ziggo Sport. Dit is het kanaal dat bij kabelbedrijf Ziggo via het Kabel TV-zenderaanbod voor alle 3,7 miljoen abonnees beschikbaar is. Eigenlijk geldt hierbij hetzelfde als voor het hoofdkanaal van ESPN. Bij Viaplay ligt het vooralsnog anders. Deze streamingdienst is pas sinds maart in Nederland beschikbaar, maar met meer dan 750.000 abonnees (meetpunt eind juni) kan hij ook interessant worden voor adverteerders. Zeker rond Formule 1-uitzendingen, waar het aantal kijkers tot miljoenen kan oplopen. Op dit moment houdt Viaplay het beperkt tot ‘dit programma wordt u aangeboden’ en reclame maken voor eigen content die eveneens via de streamingdienst te zien is.

    reclamebetaalzenderssportESPNDisneyZiggo SportZiggo Sport TotaalZiggoVodafoneZiggoViaplayViaplay Groupabonnement

    Reacties

  1. TV-TIP 70 jaar na de Watersnoodramp

    70 jaar na de Watersnoodramp
    NPO 1 om 10:30 uur
    In Ouwerkerk, het Zeeuwse dorp waar in 1953 het laatste dijkgat werd gedicht met behulp van caissons, een soort enorme betonnen blokkendozen, herdenkt Nederland de Watersnoodramp. Onder de sprekers zijn een overlevende van de ramp en burgemeester Jack van der Hoek van Schouwen-Duiveland. Winfried Baijens, tevens het gezicht van de serie Het water komt, presenteert.

    TV-TIP Jurassic World

    Jurassic World
    Veronica om 20:30 uur
    Ruim twintig jaar na de problematische opening van Jurassic Park, functioneert Isla Nublar eindelijk als het dinosaurus-themapark dat John Hammond ooit voor ogen had. Om de bezoekersaantallen hoog te houden, creëren de wetenschappers op het eiland een nieuwe attractie: een genetisch gemodificeerde dino. Hiermee brengen ze echter een monster tot leven dat alles en iedereen in het park in groot gevaar brengt.

    Interview

    • *

      Anne-Mar Zwart

      Blauw Bloed

      Anne-Mar Zwart (37) is de nieuwe presentator van Blauw Bloed, het royalty-programma van de EO dat na ruim een jaar afwezigheid, terugkeert op tv.
      Reacties0 reactie(s)