Klanten Ziggo, KPN en Netflix opgelet: internetcriminelen willen geld stelen
Tijdens de huidige coronacrisis hebben criminelen hun werkplek meer naar het internet verplaatst. Dit betekent onder meer dat meer Nederlandse criminelen zich bezighouden met het versturen van phishingmails. Het uiteindelijke doel is geld en bank- en inloggegevens in bezit te krijgen. Omdat meer Nederlandse internetcriminelen actief zijn, worden ook de gebruikte nepmails geloofwaardiger. Kon voorheen vaak aan de grammatica een phishingmail worden herkend, is dit nu veel moeilijker.
Ziggo en KPN
In het geval van Ziggo en KPN worden klanten van deze providers aangespoord om te klikken op een link naar een fictieve site van de betreffende provider. Doet men dit niet dan volgt volgens de internetcrimineel het offline zetten van het e-mailaccount. Wanneer eenmaal op de link in de phishingmail wordt gedrukt, begint het spel van het stelen van inloggegevens. Ook kan malware en ransomware op de computer worden geplaatst waardoor bijvoorbeeld persoonlijke bestanden op slot gezet worden. Alleen na het betalen van losgeld belooft de internetcrimineel de toegang tot de bestanden terug te geven. Iets dat natuurlijk niet in alle gevallen gebeurt.
Netflix
Door de coronacrisis is het gebruik van Netflix toegenomen. Nederlanders willen in de huidige tijd met de avondklok natuurlijk niet de toegang tot Netflix worden ontzegd. Internetcriminelen spelen hierop in door met een phishingmail kenbaar te maken dat de toegang tot de online streamingdienst wordt ontzegd als niet op een link wordt gedrukt om de factuurgegevens opnieuw in te voeren omdat een automatische betaling mislukt is. Eenmaal in bezit van bank- of creditcardgegevens kan het leegplukken van de rekening beginnen.