1. Nieuws

    Komt einde kabeltelevisie bij Ziggo een stap dichterbij?

    De technische ontwikkelingen staan niet stil. Dit brengt veranderingen en de komst van nieuwe verdienmodellen voor spelers op de Nederlandse tv-markt met zich mee.
    Jarco Kriek
    21 july 2019
    comments 16
    Komt einde kabeltelevisie bij Ziggo een stap dichterbij?

    Nu lineaire tv door de opkomst van online streamingdiensten als Netflix, Videoland, Amazon Prime Video, NLziet en toekomstig ook Disney+ en HBO Max ook in Nederland onder druk komt te staan, zoeken marktpartijen die in het segment lineaire tv actief zijn naar nieuwe verdienmodellen. Distributeurs als Ziggo, KPN, T-Mobile en recent zelfs ook de kleine speler Stichting Kabelnet Veendam (SKV) zetten hierbij vooral in op bruikleendecoders die al dan niet gehuurd dienen te worden. De huurprijs is in sommige gevallen een verdienmodel op zich. De achterliggende strategische gedachte ligt echter dieper. Distributeurs willen van de bruikleendecoder een centrale mediabox in de woonkamer maken. Met niet alleen lineaire tv, maar ook met het eigen video on demand-platform met diensten zoals terugkijken vanuit de tv-gids (Replay TV), Begin Gemist en opnemen in de cloud (cloudPVR). De bruikleendecoder moet ook het toegangsportaal worden voor de online streamingdiensten. Waarvoor dan als voorkeur het benodigde abonnement bij de distributeur gekocht kan worden. De verkoop van streamingabonnementen zorgt in dat geval ook voor maandelijkse inkomsten door verkoopprovisie.

     

    Geadresseerde reclame

    De bruikleendecoder wordt vanwege een heel andere reden in de komende jaren nog belangrijker. Het Commissariaat voor de Media (CvdM) heeft KPN en Talpa Network namelijk toestemming gegeven om geadresseerde reclame toe te voegen. Dit zorgt ervoor dat KPN-klanten bij één of meer zenders van Talpa TV – het bedrijf waarbij onder meer de tv-zenders SBS6, Net5 en Veronica behoren – speciaal voor hen geselecteerde reclames in reclameblokken krijgen te zien. Adverteerders kunnen hierdoor nog gerichter op de doelgroep reclame gaan aanbieden. Voor de kijker wordt de reclameonderbreking interessanter omdat meer producten zichtbaar zijn waarvoor interesse is. De distributeur pikt op zijn beurt ook een graantje van geadresseerde reclame mee.

     

    DVB-C bij Ziggo

    Talpa wil natuurlijk niet alleen met KPN een overeenkomst voor geadresseerde reclame. Wellicht stond VodafoneZiggo (Ziggo) hoger op het lijstje bij Talpa TV-eigenaar John de Mol. Ziggo heeft bijna twee keer zoveel tv-klanten als KPN. Maar omdat IPTV de basis voor geadresseerde reclame is, loopt Ziggo tegen de technische beperking van kabeltelevisie via de uitzendnorm DVB-C op. Met de nieuwe Mediabox Next heeft Ziggo een belangrijke stap naar IPTV gezet. De nieuwe mediabox is namelijk hybride en kan DVB-C met IPTV combineren. Zo kijken Ziggo-klanten ongemerkt met Mediabox Next online – IPTV dus – naar het 4K Ultra HD-kanaal Love Nature 4K. Met Mediabox Next kan VodafoneZiggo dus in het nieuwe verdienmodel met het label geadresseerde reclame stappen. Omdat dit niet voor de gehele klantengroep is, zijn onderhandelingen over dit onderwerp met VodafoneZiggo op dit moment minder aantrekkelijk.

     

    Bruikleendecoder

    Het is dus voor VodafoneZiggo een uitdaging om op termijn klanten met zachte hand richting de bruikleendecoder Mediabox Next te duwen. Dit betekent zeker niet dat televisiekijken via DVB-C met of zonder CI+ module in de komende jaren niet meer mogelijk is. Maar op langere termijn – bijvoorbeeld als het nieuwe netwerk van de toekomst in het gehele verzorgingsgebied actief is – moet rekening met een afbouw van DVB-C ten behoeve van IPTV gehouden worden. Alleen op deze manier kan VodafoneZiggo terugloop uit inkomsten van lineaire tv met de nieuwe op online diensten gebaseerde verdienmodellen opvangen.

    KPNTalpaTalpa TVTalpa NetworkZiggoVodafoneZiggoDVB-CIPTVInteractieve TVvideo on demandkabelkabeltelevisieglasvezelkoperdraadVDSLreclamegeadresseerde reclamebruikleendecoderverdienmodellineairtvtelevisieonlinestreamingdienstMediabox Next

    Reacties

  1. Doe mee en win!

    • Le Mans '66

      Win vijf keer een VIP-pakket van Le Mans 66

      Academy Award-winnaars Matt Damon en Christian Bale schitteren in Le Mans ‘66, gebaseerd op het merkwaardige waargebeurde verhaal van Ford tegen Ferarri. Totaal TV mag vijf keer een VIP-pakket van dit actiedrama weggeven, met daarin een steelbook editie van Le Mans ’66, een poster én een Pathé Thuis kijkcode.

    TV-TIP The Voice Kids

    The Voice Kids
    RTL 4 om 20:01 uur
    De finale van The Voice Kids is uitgesteld naar juni, in de hoop dat er publiek bij kan zijn. Om dit voor elkaar te krijgen, zijn de aflevering vanaf vanavond aangepast.

    TV-TIP 10 Cloverfield Lane

    10 Cloverfield Lane
    Spike om 20:30 uur
    Na een ongeluk wordt Michelle in een bunker wakker. Twee mannen in de bunker beweren haar gered te hebben en vertellen dat de mensheid bijna is uitgeroeid na een gifgasaanval. Michelle weet niet of ze de mannen kan vertrouwen en begint steeds meer te twijfelen aan hun verhaal.

    Interview

    • LEGO MASTERS is vanaf 11 april te zien bij RTL 4

      Ruben Nicolai

      Lego Masters

      In LEGO MASTERS worden duo’s uitgedaagd met bijzondere LEGO opdrachten die ze binnen een bepaald aantal uur moeten volbrengen. De presentatie is in handen van Kürt Rogiers en Ruben Nicolai.
      Reacties0 reactie(s)