1. Nieuws

    Komt einde kabeltelevisie bij Ziggo een stap dichterbij?

    De technische ontwikkelingen staan niet stil. Dit brengt veranderingen en de komst van nieuwe verdienmodellen voor spelers op de Nederlandse tv-markt met zich mee.
    Jarco Kriek
    21 juli 2019
    comments 16
    Komt einde kabeltelevisie bij Ziggo een stap dichterbij?

    Nu lineaire tv door de opkomst van online streamingdiensten als Netflix, Videoland, Amazon Prime Video, NLziet en toekomstig ook Disney+ en HBO Max ook in Nederland onder druk komt te staan, zoeken marktpartijen die in het segment lineaire tv actief zijn naar nieuwe verdienmodellen. Distributeurs als Ziggo, KPN, T-Mobile en recent zelfs ook de kleine speler Stichting Kabelnet Veendam (SKV) zetten hierbij vooral in op bruikleendecoders die al dan niet gehuurd dienen te worden. De huurprijs is in sommige gevallen een verdienmodel op zich. De achterliggende strategische gedachte ligt echter dieper. Distributeurs willen van de bruikleendecoder een centrale mediabox in de woonkamer maken. Met niet alleen lineaire tv, maar ook met het eigen video on demand-platform met diensten zoals terugkijken vanuit de tv-gids (Replay TV), Begin Gemist en opnemen in de cloud (cloudPVR). De bruikleendecoder moet ook het toegangsportaal worden voor de online streamingdiensten. Waarvoor dan als voorkeur het benodigde abonnement bij de distributeur gekocht kan worden. De verkoop van streamingabonnementen zorgt in dat geval ook voor maandelijkse inkomsten door verkoopprovisie.

     

    Geadresseerde reclame

    De bruikleendecoder wordt vanwege een heel andere reden in de komende jaren nog belangrijker. Het Commissariaat voor de Media (CvdM) heeft KPN en Talpa Network namelijk toestemming gegeven om geadresseerde reclame toe te voegen. Dit zorgt ervoor dat KPN-klanten bij één of meer zenders van Talpa TV – het bedrijf waarbij onder meer de tv-zenders SBS6, Net5 en Veronica behoren – speciaal voor hen geselecteerde reclames in reclameblokken krijgen te zien. Adverteerders kunnen hierdoor nog gerichter op de doelgroep reclame gaan aanbieden. Voor de kijker wordt de reclameonderbreking interessanter omdat meer producten zichtbaar zijn waarvoor interesse is. De distributeur pikt op zijn beurt ook een graantje van geadresseerde reclame mee.

     

    DVB-C bij Ziggo

    Talpa wil natuurlijk niet alleen met KPN een overeenkomst voor geadresseerde reclame. Wellicht stond VodafoneZiggo (Ziggo) hoger op het lijstje bij Talpa TV-eigenaar John de Mol. Ziggo heeft bijna twee keer zoveel tv-klanten als KPN. Maar omdat IPTV de basis voor geadresseerde reclame is, loopt Ziggo tegen de technische beperking van kabeltelevisie via de uitzendnorm DVB-C op. Met de nieuwe Mediabox Next heeft Ziggo een belangrijke stap naar IPTV gezet. De nieuwe mediabox is namelijk hybride en kan DVB-C met IPTV combineren. Zo kijken Ziggo-klanten ongemerkt met Mediabox Next online – IPTV dus – naar het 4K Ultra HD-kanaal Love Nature 4K. Met Mediabox Next kan VodafoneZiggo dus in het nieuwe verdienmodel met het label geadresseerde reclame stappen. Omdat dit niet voor de gehele klantengroep is, zijn onderhandelingen over dit onderwerp met VodafoneZiggo op dit moment minder aantrekkelijk.

     

    Bruikleendecoder

    Het is dus voor VodafoneZiggo een uitdaging om op termijn klanten met zachte hand richting de bruikleendecoder Mediabox Next te duwen. Dit betekent zeker niet dat televisiekijken via DVB-C met of zonder CI+ module in de komende jaren niet meer mogelijk is. Maar op langere termijn – bijvoorbeeld als het nieuwe netwerk van de toekomst in het gehele verzorgingsgebied actief is – moet rekening met een afbouw van DVB-C ten behoeve van IPTV gehouden worden. Alleen op deze manier kan VodafoneZiggo terugloop uit inkomsten van lineaire tv met de nieuwe op online diensten gebaseerde verdienmodellen opvangen.

    KPNTalpaTalpa TVTalpa NetworkZiggoVodafoneZiggoDVB-CIPTVInteractieve TVvideo on demandkabelkabeltelevisieglasvezelkoperdraadVDSLreclamegeadresseerde reclamebruikleendecoderverdienmodellineairtvtelevisieonlinestreamingdienstMediabox Next

    Reacties

  1. Doe mee en win!

    • *

      5X2 KAARTJES GOOD BOYS

      Wat kan er wel allemaal niet fout gaan op één dag? De makers van Superbad, Bad Neighbours en Sausage Party komen met het originele Good Boys. Als hij wordt uitgenodigd voor zijn eerste feestje raakt de twaalfjarige Max in paniek omdat hij niet weet hoe je moet zoenen. Totaal TV mag vijf keer twee kaartjes voor deze komedie weggeven.

    TV-TIP Make Holland great again

    Make Holland great again
    NPO 3 om 20:15 uur
    YUNG DWDD-reporter Sahil Amar Aïssa had de afgelopen maanden één missie. Een geheime missie nog wel: het land een beetje beter maken. Of nou ja, ten minste een poging doen. Is het leven hier dan om te janken? Ben je mal! Maar toch zien we met z’n allen dagelijks dingen die beter kunnen. En als niemand iets doet, verandert er ook niets, toch?

    TV-TIP Savage builds

    Savage builds
    Discovery Channel om 20:30 uur
    Als kind leer je dat je niet met je eten mag spelen en je mag er al helemaal niet mee gooien. Adam Savage trekt zich daar helemaal niks van aan en heeft een episch voedselgevecht met collega Tory Belleci. De twee bedenken allerlei rare machines om eten naar elkaar te smijten.

    Interview

    • *

      Frans Bauer

      The Voice Senior

      Geer & Goor verlieten met gierende banden hun stoel in The Voice Senior. Enter Frans Bauer als vierde coach naast Marco Borsato, Ilse DeLange en Angela Groothuizen.
      Reacties0 reactie(s)