1. Nieuws

    Komt einde kabeltelevisie bij Ziggo een stap dichterbij?

    De technische ontwikkelingen staan niet stil. Dit brengt veranderingen en de komst van nieuwe verdienmodellen voor spelers op de Nederlandse tv-markt met zich mee.
    Jarco Kriek
    21 july 2019
    comments 16
    Komt einde kabeltelevisie bij Ziggo een stap dichterbij?

    Nu lineaire tv door de opkomst van online streamingdiensten als Netflix, Videoland, Amazon Prime Video, NLziet en toekomstig ook Disney+ en HBO Max ook in Nederland onder druk komt te staan, zoeken marktpartijen die in het segment lineaire tv actief zijn naar nieuwe verdienmodellen. Distributeurs als Ziggo, KPN, T-Mobile en recent zelfs ook de kleine speler Stichting Kabelnet Veendam (SKV) zetten hierbij vooral in op bruikleendecoders die al dan niet gehuurd dienen te worden. De huurprijs is in sommige gevallen een verdienmodel op zich. De achterliggende strategische gedachte ligt echter dieper. Distributeurs willen van de bruikleendecoder een centrale mediabox in de woonkamer maken. Met niet alleen lineaire tv, maar ook met het eigen video on demand-platform met diensten zoals terugkijken vanuit de tv-gids (Replay TV), Begin Gemist en opnemen in de cloud (cloudPVR). De bruikleendecoder moet ook het toegangsportaal worden voor de online streamingdiensten. Waarvoor dan als voorkeur het benodigde abonnement bij de distributeur gekocht kan worden. De verkoop van streamingabonnementen zorgt in dat geval ook voor maandelijkse inkomsten door verkoopprovisie.

     

    Geadresseerde reclame

    De bruikleendecoder wordt vanwege een heel andere reden in de komende jaren nog belangrijker. Het Commissariaat voor de Media (CvdM) heeft KPN en Talpa Network namelijk toestemming gegeven om geadresseerde reclame toe te voegen. Dit zorgt ervoor dat KPN-klanten bij één of meer zenders van Talpa TV – het bedrijf waarbij onder meer de tv-zenders SBS6, Net5 en Veronica behoren – speciaal voor hen geselecteerde reclames in reclameblokken krijgen te zien. Adverteerders kunnen hierdoor nog gerichter op de doelgroep reclame gaan aanbieden. Voor de kijker wordt de reclameonderbreking interessanter omdat meer producten zichtbaar zijn waarvoor interesse is. De distributeur pikt op zijn beurt ook een graantje van geadresseerde reclame mee.

     

    DVB-C bij Ziggo

    Talpa wil natuurlijk niet alleen met KPN een overeenkomst voor geadresseerde reclame. Wellicht stond VodafoneZiggo (Ziggo) hoger op het lijstje bij Talpa TV-eigenaar John de Mol. Ziggo heeft bijna twee keer zoveel tv-klanten als KPN. Maar omdat IPTV de basis voor geadresseerde reclame is, loopt Ziggo tegen de technische beperking van kabeltelevisie via de uitzendnorm DVB-C op. Met de nieuwe Mediabox Next heeft Ziggo een belangrijke stap naar IPTV gezet. De nieuwe mediabox is namelijk hybride en kan DVB-C met IPTV combineren. Zo kijken Ziggo-klanten ongemerkt met Mediabox Next online – IPTV dus – naar het 4K Ultra HD-kanaal Love Nature 4K. Met Mediabox Next kan VodafoneZiggo dus in het nieuwe verdienmodel met het label geadresseerde reclame stappen. Omdat dit niet voor de gehele klantengroep is, zijn onderhandelingen over dit onderwerp met VodafoneZiggo op dit moment minder aantrekkelijk.

     

    Bruikleendecoder

    Het is dus voor VodafoneZiggo een uitdaging om op termijn klanten met zachte hand richting de bruikleendecoder Mediabox Next te duwen. Dit betekent zeker niet dat televisiekijken via DVB-C met of zonder CI+ module in de komende jaren niet meer mogelijk is. Maar op langere termijn – bijvoorbeeld als het nieuwe netwerk van de toekomst in het gehele verzorgingsgebied actief is – moet rekening met een afbouw van DVB-C ten behoeve van IPTV gehouden worden. Alleen op deze manier kan VodafoneZiggo terugloop uit inkomsten van lineaire tv met de nieuwe op online diensten gebaseerde verdienmodellen opvangen.

    KPNTalpaTalpa TVTalpa NetworkZiggoVodafoneZiggoDVB-CIPTVInteractieve TVvideo on demandkabelkabeltelevisieglasvezelkoperdraadVDSLreclamegeadresseerde reclamebruikleendecoderverdienmodellineairtvtelevisieonlinestreamingdienstMediabox Next

    Reacties

  1. Doe mee en win!

    • Before We Die

      Win Before We Die S1&2

      Before We Die is niet alleen een typische misdaadserie, het is ook een hartverscheurend drama over een moeder en zoon, een politierechercheur en een infiltrant. Een serie over morele dilemma’s, verraad en pijnlijke relaties. Totaal TV mag bij lumiereseries.com vijf streamstarts voor het eerste en tweede seizoen van deze Zweedse misdaadserie weggeven.

    TV-TIP Formule 1 Kwalificatie

    Formule 1 Kwalificatie
    om 01:49 uur
    Vanwege het coronavirus reist het Formule 1-circus dit keer niet de wereld rond en wordt er opnieuw gereden in Oostenrijk. Dat is goed nieuws voor Max.

    TV-TIP Power Rangers

    Power Rangers
    RTL 7 om 20:00 uur
    Vijf tieners komen er plotseling achter dat ze over bovennatuurlijke krachten beschikken. Het lot heeft hen uitgekozen om de wereld te beschermen tegen een buitenaardse bedreiging. Maar alleen door hun angsten en onenigheid te overwinnen en een hechte groep te vormen, kunnen ze de Power Rangers worden en de strijd met het kwaad aangaan.

    Interview

    • TV-Toppers met Anita Witzier

      Anita Witzier

      TV-Toppers

      Favoriete tv-fragmenten terugkijken van steeds twee bekende tv-persoonlijkheden uit verschillende generaties. Dat is TV-Toppers. Anita Witzier presenteert deze show zes weken lang op zaterdagavond.
      Reacties0 reactie(s)