Kies nú voor een abonnement met korting Word abonnee
Abonneer nú met korting Word abonnee
  1. Nieuws

    Koopt Viaplay veel rechten om overnameprooi te worden?

    Viaplay timmert flink aan de weg. De uit Zweden afkomstige streamingdienst komt in steeds meer landen beschikbaar en blijft maar uitzendrechten kopen.
    Jarco Kriek
    15 augustus 2022
    comments 4
    Koopt Viaplay veel rechten om overnameprooi te worden?
    Foto Getty Images

    Viaplay is in Nederland sinds maart beschikbaar. Eerder al bracht eigenaar Viaplay Group de streamingdienst in Polen op de markt. Binnenkort volgt het Verenigd Koninkrijk om daarna de stap over de Atlantische Oceaan richting Amerika te maken. De nadruk ligt dus op snelle vergroting van het afzetgebied. Ondanks de uitbreidingsaspiraties blijft de Scandinavische thuismarkt het fundament van Viaplay Group. Buiten de noordelijk Europese landen heeft Viaplay Group ‘slechts’ 1,5 miljoen abonnees, waarvan meer dan de helft in Nederland.

     

    Rechten

    Eigenlijk haalt Viaplay Group in elk land waar men tot nu toe met de streamingdienst is begonnen dezelfde truc uit. Het bedrijf koopt beschikbare uitzendrechten van belangrijke sportevenementen die vrij op de markt komen. En om andere geïnteresseerden - zoals in Nederland VodafoneZiggo (Ziggo Sport) bij Formule 1 en Premier League als voormalig rechtenhouder - te overbieden, wordt een prijs boven de marktwaarde van de uitzendrechten betaald.

     

    Geen exclusiviteit

    Analisten zijn het erover eens dat de meer dan honderd miljoen euro die Viaplay Group heeft betaald om in Nederland Formule 1 uit te zenden niet binnen drie jaar – de duur van de rechtenovereenkomst met FOM – kan worden terugverdiend. Zeker niet omdat het Zweedse bedrijf niet heeft kunnen afdwingen dat de eigen streamingdienst van FOM - F1 TV Pro - in Nederland van de markt werd gehaald. Voor een veel lager bedrag dan bij Viaplay kan de Nederlandse abonnee Formule 1 via F1 TV Pro volgen. Bij darts is er een vergelijkbare situatie. In Nederland heeft Viaplay de exclusieve uitzendrechten van PDC-evenementen, maar via een Belgische u-bocht constructie kan het darts helemaal gratis bekeken worden via de online app van VTM. Even een Belgisch adres – gezocht via Google – gebruiken, daarna een account aanmaken en je kunt veel PDC-toernooien live volgen. Premier League voetbal is in samenvatting te volgen bij de Britse publieke omroep BBC dat in het basispakket van veel providers wordt aangeboden. Satellietkijkers – en dus abonnees van Canal Digitaal – kunnen zelfs gratis naar alle Brits publieke kanalen van BBC kijken.

     

    Klachten

    Daarnaast heeft de expansiedrift van Viaplay enkele nadelige gevolgen. Nu Viaplay bijna een half jaar in Nederland verkrijgbaar is, kan de harde conclusie alleen maar zijn dat de streamingdienst als rapportcijfer een onvoldoende krijgt. Er zijn veel klachten over haperende verbindingen en slechte beeldkwaliteit. Viaplay levert veelal wel in het beloofde Full HD 1080p beeldformaat, maar doet dit met dusdanig lage bandbreedte dat zeker bij het kijken op een grotere televisie het beeld al snel niet aan de verwachting van de abonnee voldoet. Het lineaire kanaal Viaplay Xtra dat bij Ziggo, KPN, T-Mobile, Delta en Caiway beschikbaar is voor abonnees die bij deze providers een Viaplay-abonnement afnemen, zorgt ervoor dat de klachtenstroom niet nog groter wordt. Maar Viaplay Xtra zendt alleen op zaterdag en zondag tijdens Formule 1-weekenden uit en toont bijvoorbeeld geen voetbal of darts. Daarnaast lijkt dit lineaire kanaal aan het einde van het huidige Formule 1-seizoen te gaan verdwijnen. En naast deze problemen is een deel van de abonnees ook nog eens ontevreden over het bij de sportwedstrijden geleverde commentaar en door Viaplay aangestrokken analisten.

     

    Te klein

    Dure uitzendrechten kopen voor het sportaanbod en ook nog eens eigen films en series laten maken voor het entertainmentdeel van de streamingdienst: het geld stroomt er met bakken tegelijk uit bij Viaplay Group. Uitbreiden naar grote en belangrijke markten als het Verenigd Koninkrijk en de VS gaat nog eens veel meer kapitaal kosten, omdat Viaplay daar te maken krijgt met veel grotere mediabedrijven met heel diepe financiële zakken - denk aan Amazon, Apple, The Walt Disney Company, Warner Bros. Discovery en Paramount Global - die meebieden op de sportrechten. Viaplay Group is gewoon te klein om met deze bedrijven welke vorm van concurrentie dan ook aan te gaan.

     

    Overnameprooi

    Wat is het bestaansrecht van Viaplay dan eigenlijk? Niemand kent natuurlijk de interne roadmap van Viaplay, maar het is goed mogelijk dat Viaplay Group zich door de expansie van de eigen streamingdienst Viaplay en het kopen van sportrechten interessant probeert te maken voor grotere streamingdiensten. Nu de rechten van films en series veelal niet meer verkocht worden en door de eigenaren voor de eigen streamingdienst worden achtergehouden, wordt het sportaanbod belangrijk om je als streamingdienst te onderscheiden van anderen. Viaplay kan dus door de sportrechten een interessante overnameprooi zijn voor bijvoorbeeld Prime Video, Disney+ en SkyShowtime. Een dergelijke overname is niet alleen goed nieuws voor de aandeelhouders van Viaplay Group: ook de kijker profiteert. Met de huidige versnippering van film-, serie- en sportcontent is het samenvoegen ook voor hen positief te noemen.

    ViaplayViaplay GroupOTTonlinestreamingdienstfilmsseriessportcontentcontentaanbodFormule 1voetbaldartsPremier LeagueBundesligaovernamefusieversnippering

    Reacties