KPN begint ‘Glas aan, Koper uit’ succesvol
In meer dan drie miljoen woningen en bedrijven is op dit moment een glasvezelaansluiting van KPN-dochterbedrijf KPN NetwerkNL aanwezig. In de komende jaren komt daar ieder jaar minimaal een half miljoen nieuwe aansluitingen bij. In de loop van 2026 is in ieder geval in minimaal tachtig procent van de woningen en bedrijfspanden een toegangspunt tot het glasvezelnetwerk van KPN NetwerkNL gerealiseerd. Om kosten te besparen en het groene milieuvriendelijke karakter van KPN te onderstrepen, zet de provider vanaf 2023 gefaseerd het kopernetwerk uit in gebieden waar glasvezel aanwezig is.
Minder gebouwen
Voor KPN biedt het uitzetten van koper veel financiële voordelen. Zo kunnen grote gebouwen met telefooncentrales ten behoeve van het kopernetwerk afgestoten worden. Een glasvezelcentrale neemt namelijk slechts tien procent van de ruimte in als het met koper wordt vergeleken. In veel gevallen worden de grotere telefooncentrales van KPN gesloopt en krijgen een woonbestemming. De kleinere glasvezelcentrales en het gebruik van glasvezel zorgt daarnaast voor grote energiebesparing. KPN heeft in Nederland honderden telefooncentrales om het kopernetwerk goed te laten functioneren. Per kopercentrale die uitgezet wordt, levert dit een energiebesparing van 120.000 kWh per jaar op. Dit is vergelijkbaar met het gemiddelde jaarlijkse stroomverbruik van 35 gezinnen. Deze energiebezuiniging belast dus het milieu veel minder.
Meer koper in 2023 uit
Onder meer in Amsterdam IJburg en de wijk Stadshagen in Zwolle werd deze week de aftrap gegeven van de campagne ‘Glas aan, Koper uit’. De aftrap lijkt succesvol te zijn verlopen. KPN NetwerkNL gaat nu bij deze campagne toewerken naar 2023. Vanaf dat jaar gaat in Nederland op grotere schaal het kopernetwerk uitgeschakeld worden. Dit gebeurt in gebieden waar al enkele jaren een glasvezelnetwerk operationeel is. KPN denkt rond 2030 in gebieden waar glasvezel van het telecombedrijf in de grond aanwezig is, het kopernetwerk uitgeschakeld te hebben.