Kies nú voor een abonnement met korting Word abonnee
Abonneer nú met korting Word abonnee
  1. Nieuws

    KPN doet het goed bij onderdeel dat Ziggo dicht wil houden

    KPN doet het aan de ene kant goed en aan de andere kant weer minder goed. Onder de streep blijkt het telecombedrijf de juiste weg ingeslagen te zijn.
    Jarco Kriek
    31 januari 2022
    comments 1
    KPN doet het goed bij onderdeel dat Ziggo dicht wil houden
    Foto Getty Images

    Uit de publicatie van de financiële resultaten over het vierde kwartaal – die tevens de jaarcijfers zijn – blijkt dat KPN in de afgelopen jaren de best mogelijke keuzes heeft gemaakt. Ondanks dat regulering van de KPN koper- en glasvezelnetwerken door een uitspraak van het College van Beroep voor het bedrijfsleven (CBb) na een mislukte poging van toezichthouder Autoriteit Consument & Markt (ACM) om het VodafoneZiggo (Ziggo) netwerk te reguleren werd herroepen, besloot KPN op eigen initiatief toch de eigen netwerken voor het leveren van vaste diensten aan consumenten en bedrijven door derden open te houden. Dit in tegenstelling tot het Ziggo-netwerk waar nog steeds geen concurrentie mogelijk is.

     

    Wholesale in de lift

    Uit de vandaag bekengemaakte financiële cijfers blijkt dat KPN bij vaste diensten vooral bij het bedrijfsonderdeel KPN Wholesale goed presteert. Over het gehele jaar 2021 steeg het aantal afgeleverde en dus actieve breedbandinternetaansluitingen met 55.000. In het vierde kwartaal bedroeg de stijging 11.000 waardoor de eindstand van 2021 op 1,101 miljoen uitkwam. Het koper en glasvezel van KPN wordt onder meer door T-Mobile, Online.nl, Youfone en Freedom Internet gebruikt voor het leveren van de vaste diensten tv, internet en telefonie.

     

    Klantverlies

    Tegenover de goede prestaties op de wholesalemarkt staat een verlies van klanten bij de eigen merknamen zoals KPN en XS4All. Het klantverlies in het vierde kwartaal kwam uit op een bescheiden 7.000 waardoor KPN op 31 december 2,784 miljoen breedbandinternetabonnees had. Het klantverlies op de vaste netwerken bleef over het gehele jaar 2021 beperkt tot 8.000. Dit was mede te danken aan een goed tweede kwartaal waarin KPN het aantal breedbandinternetabonnees met 15.000 zag toenemen.

     

    Meer KPN

    Uit de jaarcijfers van KPN blijkt dat het telecombedrijf met het besluit om zelfstandig en zonder drang de eigen vaste netwerken voor derden open te houden de juiste keuze heeft gemaakt. KPN zag het aantal breedbandinternetlijnen in 2021 via de eigen netwerken met 47.000 stijgen. Dit komt mede door de sterke omarming van glasvezel door KPN. Het bedrijf wil voor het einde van 2025 in meer dan tachtig procent van de woningen en bedrijven via glasvezel vaste diensten kunnen leveren.

    KPNXS4AllKPN WholesaleKPN NetwerkNLkoperglasvezeltvtelevisieInteractieve TVinternetkwartaalcijfersjaarcijfers

    Reacties

  1. TV-TIP WK Veldrijden

    WK Veldrijden
    NPO 1 om 15:03 uur
    Hoewel Marianne Vos zich vorig jaar voor de zevende keer de regenboog­trui infietste, is niet de kannibaal uit ’s-Hertogenbosch, maar Fem van Empel de favoriet voor de wereldtitel. Het talent uit Den Dungen reeg de wereldbekerzeges afgelopen tijd aan elkaar, maar kwam tijdens het NK vorig maand verrassend adem tekort. De nationale titel ging naar Puck Pieterse, die in Hoogerheide niet alleen haar Nederlandse concurrentie, maar ook het internationale veld eruit wil peddelen.

    TV-TIP Serengeti

    Serengeti
    NPO 1 om 19:05 uur
    Het leven op de eindeloze grasvlaktes van de Serengeti leek even rustig voort te kabbelen, maar oplaaiende vetes blijken nooit ver weg. Terwijl Tamu, een pasgeboren gazellekalfje, zijn eerste wiebelige stappen zet, wordt hij beloerd door de hongerige jakhalzen Shavu en Shaba. Maar ook zij hebben hun problemen. Hun pups zijn het huis uitgetreiterd door een legertje agressieve mieren en zijn nu onvindbaar. Weten pa en moe hun kroost op te sporen?

    Interview

    • *

      Maarten Remmers

      Keuringsdienst van Waarde

      Verslaggever en researcher Maarten Remmers zoekt in Keuringsdienst van Waarde naar de verhalen achter producten.
      Reacties0 reactie(s)