KPN gaat bij uitrol glasvezel uit van eigen kracht, heel andere strategie dan anderen
Net zoals VodafoneZiggo investeert in het verbeteren in nieuwere DOCSIS technieken om het Ziggo-netwerk te verbeteren, kan de uitrol van glasvezel bij KPN gezien worden. KPN heeft al langere tijd een vrijwel landelijk dekkend kopernetwerk in gebruik. Dit netwerk is niet verouderd, maar verdere verbeteringen zijn moeilijk en prijzig. Daarnaast is het oude kopernetwerk niet duurzaam. Het is vergeleken met glasvezel een energieslurper. Het is dus niet vreemd dat KPN kiest voor het vervangen van koper door glasvezel. Niet omdat koper niet meer kan voldoen aan de internetbehoefte van klanten. Met koper kan KPN in menig woning 200 Mb/s aan internetsnelheid leveren. Ruim voldoende voor het dagelijks gebruik van het overgrote deel van de Nederlanders.
Strategie
De strategie van KPN is dan ook anders dan die van Delta Fiber en Open Dutch Fiber (ODF). De beide concurrenten van KPN zijn in handen van durfinvesteerders die veelal als doel hebben om de activiteiten na een bepaalde periode – liefst met mooi rendement – te verkopen. Deze bedrijven vervangen geen bestaand netwerk, maar leggen extra glasvezel in de grond. Delta Fiber is daarbij wel deels een uitzondering, omdat het in sommige gebieden al actief was met coax van de providers Delta en Caiway die onder Delta Fiber vallen. Delta Fiber en Open Dutch Fiber hebben hierdoor een strategie waarbij de investering in een kortere periode terugverdiend moet worden vergeleken met KPN, dat deze investering over een veel langere termijn kan uitspreiden. Want KPN ‘is here to stay’. Dit blijkt duidelijk als Totaal TV bij KPN informeert over de toekomstvisie met betrekking tot glasvezel.
Belofte
KPN-woordvoerder Hans van Zon maakt duidelijk dat KPN vasthoudt aan een belofte die in 2019 gemaakt is. Toen beloofde KPN dat het voor 2027 met glasvezel toegang tot 80 procent van de Nederlandse huishoudens met eigen glasvezel zou hebben. Van Zon: “De 80 procent voor 2027 is een doelstelling uit de strategie. Het is een ambitieuze doelstelling om 80 procent van Nederland te verglazen. Dit doen wij samen met Glaspoort.” Glaspoort is een joint venture van KPN en pensioenfonds ABP dat vooral in kleinere steden, dorpen, buitengebieden en bedrijventerreinen glasvezel aanlegt. Maar na 2027 houdt het werk voor KPN volgens de woordvoerder niet op “Daarna gaan we rustig door met aanleggen. Het werk is nooit af, denk aan nieuwbouw en onderhoud, reconstructies, schades etc.” En naast KPN ziet het telecombedrijf ook ruimte voor andere glasvezelexploitanten. “KPN verglaast samen met Glaspoort het grootste gedeelte Nederland, maar Delta Fiber en ODF dragen ook hun steentje bij.”
Verdubbelen
Omdat KPN glasvezel als vervanging van koper ziet, kunnen de glasvezelnetwerken van KPN NetwerkNL en Glaspoort uiteindelijk meer dan 80 procent van de adressen bedienen met vaste diensten. Het bereik van het kopernetwerk was namelijk voor het gedeeltelijk uitschakelen van dit netwerk veel hoger dan 80 procent van de adressen. Dus met de huidige strategische doelstellingen van Delta Fiber en Open Dutch Fiber kan het niet anders of er komen op honderdduizenden adressen toegang tot meerdere glasvezelnetwerken.
Altijd geweest
“Dubbele uitrol van glasvezel is niet te voorkomen. Het zal de komende periode vaker voorkomen. Het is dan ook van alle dag. vroeger lag er naast de koperlijn van KPN kabel. Dat geeft de klant keuze en houdt de commerciële partijen scherp”, aldus Van Zon. Maar hoe wordt bij KPN dan gedacht over de visie van Delta Fiber dat hooguit twee netwerken – en dit inclusief het Ziggo-kabelnetwerk dat op veel plekken aanwezig is – economisch rendabel te exploiteren zijn? “Bottom line is dat KPN zijn kopernetwerk vervangt door glasvezel. Dat hebben we onze klanten die nog op koper zitten beloofd en die belofte komen we na. Zou ook raar zijn als we dat niet zouden doen. Je wilt je klanten het beste bieden wat er voorhanden is. KPN heeft daarbij een zeer lange horizon. We zijn er ‘to stay’. We willen die netwerken aanleggen en onderhouden voor de komende tientallen jaren en gaan dus niet voor een exit op de kortere termijn.”
Eigen kracht
En KPN oogt vastberaden om de eigen strategie te blijven volgen. “Wij hebben een plan en dat voeren we uit. Verschil is dat wij een kopernetwerk hebben waar veel klanten op zitten, zowel van KPN als van andere partijen. Die krijgen graag - een meestal - gratis upgrade van KPN naar glasvezel. Wij hebben vertrouwen in onze aanpak.” En KPN gaat bij de uitrol uit van eigen kracht, zo laat Van Zon weten. “We halen de doelstellig primair door zelf uit te rollen. We hebben al circa vier miljoen adressen gedaan. Daarnaast kijken we naar overnames. We hebben in 2020 twee netwerken overgenomen en toegevoegd aan ons netwerk. De overname van de netwerken van Primevest past hier naadloos in.”
Prijs
De overnames die KPN heeft gedaan op de glasvezelmarkt gaan om kleinere partijen. Over een eventuele overname van een grotere exploitant zoals bijvoorbeeld Delta Fiber of Open Dutch Fiber laat KPN niets los. Duidelijk is wel dat KPN van eigen kracht uitgaat. In het verlengde hiervan kan gedacht worden dat KPN alle opties openhoudt, maar niet tegen elke prijs. En juist de prijs is voor durfinvesteerders die eigenaren van Delta Fiber en Open Dutch Fiber het belangrijkste verkoopargument.