KPN leidt pijnlijk klantverlies: kansen voor Ziggo en T-Mobile
Het marktaandeel van KPN op de tv-markt daalde in het eerste kwartaal van 2020 met een procent naar 31 procent. In cijfers betekent dit dat het aantal verkochte tv-abonnementen in drie maanden tijd met 18.000 daalde naar 2,308 miljoen. Waar voorheen het grootste klantverlies bij het tv-product Digitenne werd geleden, is het dit keer anders. Zowel Interactieve TV (2,161 miljoen) als Digitenne (147.000) leverden 9.000 verkochte abonnementen in.
Internet
Bij vast breedband zakte het marktaandeel van KPN ook met een procent naar 38 procent. Dit komt door een daling van het aantal verkochte breedbandinternetabonnementen met 25.000 naar 2,823 miljoen. Een dergelijke daling is pijnlijk voor KPN omdat bij concurrenten Ziggo en T-Mobile in de voorbijgaande kwartalen een trend zichtbaar was dat het aantal verkochte internetabonnementen beduidend steeg. Nu lineaire tv in verdrukking van online streamingdiensten als Netflix, Videoland, Disney+ en Amazon Prime Video is gekomen, is internet binnen het segment vaste diensten belangrijker voor Nederlandse aanbieders geworden.
FMC
Het aantal klanten dat vaste telefonie bij KPN afneemt, daalde met 54.000 tot onder de twee miljoen (1,961 miljoen). Het aantal FMC-klanten – Nederlanders die vaste en mobiele diensten van KPN in een abonnement bundelen – daalde in de eerste drie maanden van dit jaar met 18.000.
Glasvezel
Nu KPN de aanleg van nieuwe glasvezelnetwerken een hogere prioriteit heeft gegeven, is dit terug te zien in het aantal Nederlanders dat vaste diensten van KPN via glasvezel geleverd krijgt. Dit aantal steeg met dertienduizend. Het aantal huishoudens dat KPN in het eerste kwartaal op glasvezel aansloot bedroeg 58.000.