Kies nú voor een abonnement met korting Word abonnee
Abonneer nú met korting Word abonnee
  1. Nieuws

    KPN leidt pijnlijk klantverlies: kansen voor Ziggo en T-Mobile

    KPN heeft in het eerste kwartaal van 2020 op meerdere fronten een pijnlijk klantverlies geleden. Het bedrijf verkocht bijvoorbeeld minder vaste abonnementen.
    Jarco Kriek
    30 april 2020
    comments 4
    KPN leidt pijnlijk klantverlies: kansen voor Ziggo en T-Mobile

    Het marktaandeel van KPN op de tv-markt daalde in het eerste kwartaal van 2020 met een procent naar 31 procent. In cijfers betekent dit dat het aantal verkochte tv-abonnementen in drie maanden tijd met 18.000 daalde naar 2,308 miljoen. Waar voorheen het grootste klantverlies bij het tv-product Digitenne werd geleden, is het dit keer anders. Zowel Interactieve TV (2,161 miljoen) als Digitenne (147.000) leverden 9.000 verkochte abonnementen in.

     

    Internet

    Bij vast breedband zakte het marktaandeel van KPN ook met een procent naar 38 procent. Dit komt door een daling van het aantal verkochte breedbandinternetabonnementen met 25.000 naar 2,823 miljoen. Een dergelijke daling is pijnlijk voor KPN omdat bij concurrenten Ziggo en T-Mobile in de voorbijgaande kwartalen een trend zichtbaar was dat het aantal verkochte internetabonnementen beduidend steeg. Nu lineaire tv in verdrukking van online streamingdiensten als Netflix, Videoland, Disney+ en Amazon Prime Video is gekomen, is internet binnen het segment vaste diensten belangrijker voor Nederlandse aanbieders geworden.

     

    FMC

    Het aantal klanten dat vaste telefonie bij KPN afneemt, daalde met 54.000 tot onder de twee miljoen (1,961 miljoen). Het aantal FMC-klanten – Nederlanders die vaste en mobiele diensten van KPN in een abonnement bundelen – daalde in de eerste drie maanden van dit jaar met 18.000.

     

    Glasvezel

    Nu KPN de aanleg van nieuwe glasvezelnetwerken een hogere prioriteit heeft gegeven, is dit terug te zien in het aantal Nederlanders dat vaste diensten van KPN via glasvezel geleverd krijgt. Dit aantal steeg met dertienduizend. Het aantal huishoudens dat KPN in het eerste kwartaal op glasvezel aansloot bedroeg 58.000.

    KPNXS4AlltvtelevisieInteractieve TVinternettelefoontelefoniebellenglasvezelvastmobielFMCkwartaalcijfers

    Reacties

  1. TV-TIP Kopen of Slopen

    Kopen of Slopen
    RTL 4 om 20:30 uur
    Ahmed en Maaike hebben flink wat woonwensen op hun verlanglijstje staan, maar met twee kinderen en een klap speelgoed is het in de Vianense 23-onder-een-kapper van het stel nu al flink behelpen. Er is niet eens ruimte voor Ahmeds computer, laat staan voor de door Maaike zo gewenste gezinsuitbreiding. Maar ja, de boel verbouwen is ook zo wat. Terwijl Britta tóch haar schetsboek uit de kast pakt, gaat Alex op zoek naar een woning met meer ruimte. Maar vindt hij die ook binnen de negentig dagen?

    TV-TIP Juno

    Juno
    Paramount Network om 20:30 uur
    Terwijl haar klasgenoten zich bezighouden met typische puberdingen, heeft Juno (Elliot Page) iets anders aan haar hoofd: ze is zwanger. Ze besluit haar kind ter adoptie af te staan en gaat op zoek naar geschikte ouders. Die lijkt ze gevonden te hebben in Vanessa en Mark, maar voor Juno de knoop doorhakt, wil ze hen beter leren kennen.

    Interview

    • *

      Leo Blokhuis

      Top 2000 Quiz

      Het was het jaar waarin Coldplay definitief doorbrak, het internet ontplofte, maar ook de onzekerheid of er nog wel leven zou zijn na 2000. Het jaar 1999 herinnert fans van NPO Radio 2 echter nog aan iets heel ánders, namelijk aan de start van de Top 2000.
      Reacties0 reactie(s)