KPN maakt glasvezel dominant
KPN laat weten dat het omslagpunt is bereikt. Dit betekent dat meer KPN-klanten nu vaste diensten zoals tv en internet via glasvezel geleverd krijgen dan via het oudere DSL-kopernetwerk. Dit betekent overigens niet dat KPN abonneegroei op de vaste markt laat zien. Het aantal klanten dat overstapt naar glasvezel is lager dan de uitstroom bij het DSL-kopernetwerk. Onder de streep verliest KPN hierdoor op de vaste markt nog steeds abonnees, al stabiliseert het verlies wel enigszins.
DSL
De huidige ontwikkeling zal zich de komende jaren doorzetten. KPN blijft onder meer met Glaspoort op uitgebreide schaal nieuwe glasvezelnetwerken aanleggen. De komende vijf jaar wil KPN minimaal tachtig procent van de Nederlandse adressen voorzien met een 'groene glasvezelaansluiting'. Ook gaat KPN volgend jaar beginnen met het gefaseerd uitschakelen van DSL-koper in gebieden waar een glasvezelnetwerk operationeel is. Dit zorgt overigens voor kritiek van budgetserviceproviders als Youfone en BudgetNL, die vrezen dat zij door de verplichte overstap naar glasvezel hun abonnementsprijzen moeten verhogen.
Concurrentie
De overstap van DSL-koper naar glasvezel bij KPN is niet alleen nadelig voor budgetserviceproviders. T-Mobile – deels afhankelijk van de KPN-netwerken – klaagt al langere tijd bij toezichthouder Autoriteit Consument & Markt (ACM) over te hoge prijzen voor gebruik van KPN-netwerken en bijbehorende diensten. Voor Ziggo betekent verdere uitrol van glasvezel dat de concurrentie toeneemt. Ziggo heeft hierdoor te maken met aanhoudend abonneeverlies.