KPN mogelijk weer ‘onder curatele’ ACM, Ziggo wellicht niet

Toezichthouder ACM werd in maart vorig jaar teruggefloten inzake een eerder genomen besluit om de netwerken van VodafoneZiggo (Ziggo) en KPN te regulieren. Het was VodafoneZiggo die tegen dit besluit van ACM in beroep ging. Na vele malen uitstellen van het eindoordeel besloot het College van Beroep voor het bedrijfsleven (CBb) VodafoneZiggo in gelijk te stellen. Omdat in het besluit zowel de regulering van het kabelnetwerk van Ziggo en de koper- en glasvezelnetwerken van KPN werd geregeld, betekende dit ook direct het einde van de regulering van de KPN-netwerken. VodafoneZiggo besloot na de uitspraak toegang voor derden op het Ziggo-netwerk per direct te staken. KPN hield de toegang voor serviceproviders wel staande, maar wijzigde enkele tarieven en voorwaarden. Voor de uitspraak in de beroepszaak door het CBb was er al jaren sprake van regulering van alleen de KPN-netwerken.
Onderzoek
ACM onderzoekt nu of de regulering van de vaste telecomnetwerken weer geheel of gedeeltelijk terug moet keren. Daarbij ligt het zwaartepunt bij het koper en glasvezel van KPN-dochterbedrijf KPN NetwerkNL. De toezichthouder gaat onderzoeken op welke manier de toegang tot deze netwerken gereguleerd dient te worden. Aanleiding voor het onderzoek is onder meer de prijsverhoging die deze maand bij zowel Ziggo als KPN zijn doorgevoerd. De toezichthouder gaat onderzoeken of consumenten en bedrijven kunnen profiteren van een goede prijs-kwaliteitverhouding voor hun abonnement met tv, internet en/vast bellen.
Besluit
ACM verwacht in het najaar een ontwerpbesluit te publiceren. Hier kunnen telecombedrijven daarna op reageren. Uiteindelijk volgt dan een definitief besluit van de toezichthouder. Op basis van het onderzoek zegt ACM een risico te zien dat de toegangsvoorwaarden van KPN het voor serviceproviders – dus concurrenten – moeilijker kunnen gaan maken om te concurreren. Dit zou volgens de toezichthouder op termijn kunnen leiden tot hogere prijzen voor consumenten en bedrijven. Dit kan weer leiden tot de afname van het aantal verkochte snelle internetabonnementen.