‘KPN regulering glasvezel door ACM is nodig voor concurrentie’
Toezichthouder Autoriteit Consument & Markt (ACM) kan de vaste netwerken alleen opnieuw gaan reguleren door een nieuwe marktanalyse te maken. ACM is inmiddels met een onderzoek begonnen dat in dit najaar tot een ontwerpbesluit moet leiden. Daarna mogen marktpartijen op dit ontwerpbesluit reageren, waarna het definitieve besluit van de toezichthouder volgt. Naar nu lijkt, richt ACM zich vooral op regulering van de vaste netwerken – zowel koper als glasvezel – van KPN (KPN NetwerkNL). Het Ziggo-kabelnetwerk van VodafoneZiggo lijkt buiten schot te vallen. Dit heeft te maken met een eerdere uitspraak van het College van Beroep voor het bedrijfsleven (CBb) die vrijwel alle gronden die ACM als onderbouwing gaf voor regulering het Ziggo-netwerk van tafel schoof. Omdat in het laatste WFA-besluit van oktober 2018 zowel regulering van Ziggo als KPN werd geregeld, betekende de positieve uitspraak van CBb voor VodafoneZiggo ook direct het einde van de regulering van de KPN-netwerken.
Wholesale
VodafoneZiggo stopte na de CBb-uitspraak direct met het traject dat tot het openstellen van het Ziggo-kabelnetwerk voor concurrenten moest leiden. KPN ging door met wholesale toegang tot de koper- en glasvezelnetwerken maar dan wel onder eigen nieuwe toegangsvoorwaarden. En juist in deze voorwaarden ziet ACM aanleiding om nieuwe regulering te onderzoeken. Op termijn kan dit volgens de toezichthouder leiden tot kwalitatief mindere concurrenten en hierdoor duurdere abonnementsprijzen voor consumenten en bedrijven. ACM voorziet zelfs dat de toegankelijkheid voor Nederlanders tot supersnel internet in het geding kan komen. KPN ontkent dit en stelt in een reactie tegen Telecompaper verrast te zijn over de aankondiging van ACM.
T-Mobile
T-Mobile is echter verheugd dat ACM nieuwe regulering van KPN-netwerken overweegt. Zeker nu KPN heeft aangekondigd het kopernetwerk op termijn te willen uitzetten, is regulering van de glasvezelnetwerken van KPN volgens T-Mobile hoognodig. Daarbij wijst T-Mobile op de overstap van point-to-point naar PON door KPN bij de aanleg van nieuwe glasvezelnetwerken. Bij point-to-point is het voor serviceproviders die van KPN glasvezel gebruikmaken mogelijk eigen apparatuur in de wijkkasten te plaatsen. Hierdoor kunnen eigen en geheel van KPN afwijkende diensten aangeboden worden. Dit is beter voor de concurrentie. Bij PON is dit niet mogelijk en dienen serviceproviders alle diensten bij KPN in te kopen. Overigens stelt KPN dat het aantal diensten die wholesale worden aangeboden zo uitgebreid is dat serviceproviders alsnog van KPN afwijkende en concurrerende diensten via de PON-netwerken kunnen leveren.
Verkoop met verlies
T-Mobile wijst in een reactie tegen Telecompaper er verder op dat de prijs die KPN berekent voor toegang tot het glasvezelnetwerk van KPN NetwerkNL hoger is dan de prijs die T-Mobile bij de ‘eigen glasvezelnetwerken’ – feitelijk de netwerken van Primevest en Open Dutch Fiber – doorberekent aan serviceproviders. Om voor iedere klant gelijke prijzen te hanteren ongeacht via welk netwerk de diensten worden aangeboden, verkoopt T-Mobile een deel van de abonnementen met minder rendement of zelfs een verlies.