1. Nieuws

    KPN verliest klanten

    KPN heeft in het derde kwartaal minder tv- en internetabonnementen verkocht. Het telecombedrijf verloor vorig kwartaal al internetklanten. Nu verliest het ook tv-klanten.
    Jarco Kriek
    24 october 2018
    comments 5
    KPN verliest klanten

    Na vele jaren van stijgende verkoop van vaste diensten lijkt voor KPN nu een mindere periode begonnen. Dit komt vooral door de toenemende concurrentie op de markt van vaste diensten in Nederland. KPN heeft dan wel het voordeel dat veel concurrenten van de koperdraad- en glasvezelnetwerken van het telecombedrijf gebruikmaken om diensten als tv en internet bij de consument in de woning te brengen. KPN verdient dus via een omweg geld aan de stijgende verkoop bij concurrenten via het bedrijfsonderdeel KPN Wholesale. KPN krijgt overigens volgend jaar op de Nederlandse wholesale-markt voor vaste diensten concurrentie als het kabelnetwerk van Ziggo – bedrijfsonderdeel van VodafoneZiggo – voor concurrenten toegankelijk is.

     

    TV bij KPN onder druk

    Het is voor het eerst sinds lange tijd dat KPN minder tv-abonnementen verkoopt. Het aantal verkochte abonnementen van Interactieve TV steeg in het derde kwartaal dan wel met 10.000 naar 2,146 miljoen. Daar staat een daling  van abonnementen van andere tv-producten van KPN – vooral Digitenne – van 12.000 tegenover. Effectief verkoopt KPN hierdoor aan 2,367 miljoen Nederlanders een tv-abonnement. Dit is 2.000 minder dan aan het einde van het tweede kwartaal. Ondanks het klantverlies steeg de omzet van verkochte tv-abonnementen. Dit komt mede doordat klanten met Interactieve TV meer geld aan het abonnement uitgeven. Verder voerde het telecombedrijf op 1 juli een prijsverhoging van Internet- en TV-abonnementen door.

     

    Internet

    Nu internet in steeds meer huishoudens een prominentere rol speelt – mede omdat meer online en minder lineair naar tv- en videocontent gekeken wordt – is het zorgelijk dat KPN voor het tweede kwartaal op rij minder internetabonnementen verkoopt. In het derde kwartaal kwam het verlies op 8.000 internetklanten uit. Omdat ook het aantal abonnementen voor vaste telefonie daalde, kwam het verlies van totaal verkochte abonnementen voor vaste diensten op 69.000 uit en daalde naar 7,625 miljoen.

    KPNkwartaalcifersabonnementabonnementenvasttvtelevisieinternettelefoontelefonieprijsstijgingklantverliesInteractieve TVDigitenneKPN WholesalewholesalereguleringconcurrentieZiggoVodafoneZiggo

    Reacties

  1. Doe mee en win!

    • Le Mans '66

      Win vijf keer een VIP-pakket van Le Mans 66

      Academy Award-winnaars Matt Damon en Christian Bale schitteren in Le Mans ‘66, gebaseerd op het merkwaardige waargebeurde verhaal van Ford tegen Ferarri. Totaal TV mag vijf keer een VIP-pakket van dit actiedrama weggeven, met daarin een steelbook editie van Le Mans ’66, een poster én een Pathé Thuis kijkcode.

    TV-TIP 2Doc: De slag om het vrouwenhart

    2Doc: De slag om het vrouwenhart
    NPO 2 om 20:25 uur
    In 2016 ontdekte Helle de Jonge dat ze hartproblemen had, tot die tijd waren haar lichamelijke klachten steeds verkeerd geïnterpreteerd. Ze maakte daar deze documentaire over.

    TV-TIP Chateau Meiland

    Chateau Meiland
    SBS6 om 20:30 uur
    Op Chateau Marillaux is alles zo goed als klaar voor het nieuwe vakantieseizoen. Zelfs het bijgebouw lijkt op tijd af te komen. Nu de meubels nog. Gelukkig is shoppen de grootste hobby van de familie.

    Interview

    • LEGO MASTERS is vanaf 11 april te zien bij RTL 4

      Ruben Nicolai

      Lego Masters

      In LEGO MASTERS worden duo’s uitgedaagd met bijzondere LEGO opdrachten die ze binnen een bepaald aantal uur moeten volbrengen. De presentatie is in handen van Kürt Rogiers en Ruben Nicolai.
      Reacties0 reactie(s)