1. Nieuws

    KPN verliest klanten

    KPN heeft in het derde kwartaal minder tv- en internetabonnementen verkocht. Het telecombedrijf verloor vorig kwartaal al internetklanten. Nu verliest het ook tv-klanten.
    Jarco Kriek
    24 oktober 2018
    comments 5
    KPN verliest klanten

    Na vele jaren van stijgende verkoop van vaste diensten lijkt voor KPN nu een mindere periode begonnen. Dit komt vooral door de toenemende concurrentie op de markt van vaste diensten in Nederland. KPN heeft dan wel het voordeel dat veel concurrenten van de koperdraad- en glasvezelnetwerken van het telecombedrijf gebruikmaken om diensten als tv en internet bij de consument in de woning te brengen. KPN verdient dus via een omweg geld aan de stijgende verkoop bij concurrenten via het bedrijfsonderdeel KPN Wholesale. KPN krijgt overigens volgend jaar op de Nederlandse wholesale-markt voor vaste diensten concurrentie als het kabelnetwerk van Ziggo – bedrijfsonderdeel van VodafoneZiggo – voor concurrenten toegankelijk is.

     

    TV bij KPN onder druk

    Het is voor het eerst sinds lange tijd dat KPN minder tv-abonnementen verkoopt. Het aantal verkochte abonnementen van Interactieve TV steeg in het derde kwartaal dan wel met 10.000 naar 2,146 miljoen. Daar staat een daling  van abonnementen van andere tv-producten van KPN – vooral Digitenne – van 12.000 tegenover. Effectief verkoopt KPN hierdoor aan 2,367 miljoen Nederlanders een tv-abonnement. Dit is 2.000 minder dan aan het einde van het tweede kwartaal. Ondanks het klantverlies steeg de omzet van verkochte tv-abonnementen. Dit komt mede doordat klanten met Interactieve TV meer geld aan het abonnement uitgeven. Verder voerde het telecombedrijf op 1 juli een prijsverhoging van Internet- en TV-abonnementen door.

     

    Internet

    Nu internet in steeds meer huishoudens een prominentere rol speelt – mede omdat meer online en minder lineair naar tv- en videocontent gekeken wordt – is het zorgelijk dat KPN voor het tweede kwartaal op rij minder internetabonnementen verkoopt. In het derde kwartaal kwam het verlies op 8.000 internetklanten uit. Omdat ook het aantal abonnementen voor vaste telefonie daalde, kwam het verlies van totaal verkochte abonnementen voor vaste diensten op 69.000 uit en daalde naar 7,625 miljoen.

    KPNkwartaalcifersabonnementabonnementenvasttvtelevisieinternettelefoontelefonieprijsstijgingklantverliesInteractieve TVDigitenneKPN WholesalewholesalereguleringconcurrentieZiggoVodafoneZiggo

    Reacties

  1. Doe mee en win!

    • *

      1X THE FLYING DOCTORS COMPLEET

      In de legendarische tv-serie The Flying Doctors leven we mee met het lief en leed van de artsen, verpleegsters en piloten van de Royal Flying Doctor Service. De boxset van de laatste vijf seizoenen is vanaf nu verkrijgbaar: Totaal TV mag deze boxset én de boxset van de eerste vier seizoenen weggeven.

    TV-TIP Opium op Oerol

    Opium op Oerol
    NPO 2 om 19:20 uur
    Cornald Maas heeft een turbulente tijd achter de rug. Eerst was er de uitbundige heisa van het Eurovisie Songfestival, vlak erna overleed zijn vader. Wat zal hij blij zijn dat Oerol er is. Weer even wat anders, met Eva Jinek, Twan Huys, Jochem Myjer en Alexander Pechtold.

    TV-TIP 2Doc: Max, een leven in TBS

    2Doc: Max, een leven in TBS
    NPO 2 om 20:30 uur
    Daar zal je Max hebben, vrij als een vogel. Of nou ja, na veertien jaar vastgezeten te hebben voor een zedenmisdrijf op zijn zeventiende, is hij op vrije voeten met PTSS (posttraumatisch stresssyndroom) in zijn rugzak. Een documentaire over een tegendraadse jongen die zijn misdrijf altijd ontkend heeft en elke behandeling geweigerd. Pijnlijke vragen over het tbs-systeem worden beantwoord.

    Interview

    • *

      Jan Pol

      In de Voetsporen van Dr Pol

      De wereldberoemde dierenarts Dr. Pol zoekt een opvolger. Drie Nederlandse dierenartsen gaan in Michigan de strijd met elkaar aan.
      Reacties0 reactie(s)