KPN verliest klanten
Na vele jaren van stijgende verkoop van vaste diensten lijkt voor KPN nu een mindere periode begonnen. Dit komt vooral door de toenemende concurrentie op de markt van vaste diensten in Nederland. KPN heeft dan wel het voordeel dat veel concurrenten van de koperdraad- en glasvezelnetwerken van het telecombedrijf gebruikmaken om diensten als tv en internet bij de consument in de woning te brengen. KPN verdient dus via een omweg geld aan de stijgende verkoop bij concurrenten via het bedrijfsonderdeel KPN Wholesale. KPN krijgt overigens volgend jaar op de Nederlandse wholesale-markt voor vaste diensten concurrentie als het kabelnetwerk van Ziggo – bedrijfsonderdeel van VodafoneZiggo – voor concurrenten toegankelijk is.
TV bij KPN onder druk
Het is voor het eerst sinds lange tijd dat KPN minder tv-abonnementen verkoopt. Het aantal verkochte abonnementen van Interactieve TV steeg in het derde kwartaal dan wel met 10.000 naar 2,146 miljoen. Daar staat een daling van abonnementen van andere tv-producten van KPN – vooral Digitenne – van 12.000 tegenover. Effectief verkoopt KPN hierdoor aan 2,367 miljoen Nederlanders een tv-abonnement. Dit is 2.000 minder dan aan het einde van het tweede kwartaal. Ondanks het klantverlies steeg de omzet van verkochte tv-abonnementen. Dit komt mede doordat klanten met Interactieve TV meer geld aan het abonnement uitgeven. Verder voerde het telecombedrijf op 1 juli een prijsverhoging van Internet- en TV-abonnementen door.
Internet
Nu internet in steeds meer huishoudens een prominentere rol speelt – mede omdat meer online en minder lineair naar tv- en videocontent gekeken wordt – is het zorgelijk dat KPN voor het tweede kwartaal op rij minder internetabonnementen verkoopt. In het derde kwartaal kwam het verlies op 8.000 internetklanten uit. Omdat ook het aantal abonnementen voor vaste telefonie daalde, kwam het verlies van totaal verkochte abonnementen voor vaste diensten op 69.000 uit en daalde naar 7,625 miljoen.