Krijgen Ziggo en KPN last van goedkoop abonnementhoppen?
Een abonnement voor tv en internet is in Nederland duurder dan in de meeste andere Europese landen. De gemiddelde prijs voor een internet-only abonnement ligt in Nederland meer dan vijftien euro hoger dan in landen als Frankrijk en Spanje. Dit komt onder meer door de hoge welkomstkortingen die vooral Ziggo, KPN en T-Mobile aan nieuwe klanten geven. Bestaande klanten betalen links- of rechtsom mee aan de financiële cadeautjes voor nieuwe klanten. Het is daarom financieel aantrekkelijk om jaarlijks te wisselen van aanbieder van de vaste diensten tv en internet.
Last
Nu in veel huishoudens de broekriem moet worden aangehaald om de hogere energierekening en duurdere boodschappen te kunnen betalen, wordt er kritisch naar overige maandelijkse lasten gekeken. Omdat de prijzen voor tv en internet in Nederland hoog zijn, wordt ook bij de inkoop van deze diensten vaker op de kleintjes gelet. Vooral de duurdere aanbieders zoals Ziggo en KPN lijken last te hebben of gaan krijgen van de financiële malaise in veel huishoudens. Deze aanbieders proberen nieuwe klanten te werven met hoge kortingen, vaak gedurende de hele vaste contractperiode van twaalf maanden. De vicieuze cirkel wordt weer rond gemaakt doordat bestaande klanten deze kortingen voor een groot deel meefinancieren door het betalen van een hogere abonnementsprijs of de levering van minder uitgebreide diensten voor dezelfde maandprijs.
Regelmatig overstappen
Het jaarlijks overstappen – abonnementhoppen – loont door de huidige ontwikkelingen steeds meer. Dit hoppen wordt ook nog eens makkelijker omdat in steeds meer woningen een glasvezelaansluiting in de meterkast te vinden is. Hierdoor kan door gebruik te blijven maken van kabels in de eigen woning makkelijker naar een andere leverancier van tv en internet overgestapt worden. Alleen de internetmodem moet worden vervangen. Bij een overstap van kabel (Ziggo) naar glasvezel (onder meer KPN en T-Mobile) of andersom moet niet alleen de modem maar in het geval van lineaire televisie ook de bekabeling in de woning deels aangepast worden.
Prijs
Ziggo kan het meeste last krijgen van abonnementhoppen. De prijzen van de verschillende internetabonnementen van het kabelbedrijf zijn hoger dan die van vergelijkbare abonnementen bij aanbieders via glasvezel. Wie nu overstapt, kan al voor tussen de 40 en 50 euro per maand een gigabit internetabonnement krijgen met een symmetrische internetsnelheid van 1Gbps. Bij Ziggo ligt de prijs van een gigabit internetabonnement soms wel tot 20 euro per maand hoger. Ziggo levert bij een internetabonnement wel standaard een ongecodeerd tv-pakket dat bestaat uit meer dan honderd tv- en radiozenders. Een tv-pakket moet bij glasvezelaanbieders altijd apart gekocht worden en kost tussen de tien en vijftien euro per maand.
Vervanging
Het voordeel van het standaard door Ziggo geleverde tv-pakket neemt wel af, omdat steeds meer Nederlanders lineaire tv inruilen voor online kijken. Een NLZIET-abonnement met de belangrijkste Nederlandse tv-zenders - zowel lineair live als een jaar lang reclamevrij terug te kijken - is één van de vervangingsopties. Een NLZIET-abonnement is voor €7,95 per maand verkrijgbaar. Een andere optie is het OTT-abonnement van Canal Digitaal. Dit is met €14,95 per maand wel duurder en biedt geen mogelijkheid voor langer en reclamevrij terugkijken. Maar in dit abonnement worden wel meer zenders geleverd, waaronder alle kanalen van betaalzender ESPN en binnenkort ook Film1.
Budgetaanbieders
Om meer kosten te besparen, kan ook de overstap worden overwogen van een ‘dure aanbieder’ als Ziggo en KPN naar een budgetaanbieder als Budget, Youfone of Online.nl. Goedkoop betekent in dit geval wel met enkele nadelen. Zo is de klantenservice minder uitgebreid en soms ook wat minder technisch bekwaam. Dit kan leiden tot langere wachttijden bij telefonisch contact en kwalitatief mindere ondersteuning bij technische problemen. Wie dus geen verstand van de techniek achter internet heeft, moet deze mogelijke nadelen dan ook meenemen bij de keuze voor een nieuwe leverancier voor tv en internet .
Voordeel
De grote vraag is natuurlijk wat het financiële voordeel is als naar een andere aanbieder wordt overgestapt. Met de huidige kortingen bij vooral Ziggo en KPN kan de korting oplopen tot enkele honderden euro per jaar. Zelfs met de iets duurdere abonnementen van deze aanbieders kan een overstap lonen en op jaarbasis goedkoper zijn dan de overstap naar een budgetaanbieder. Met abonnementhoppen kan op korte termijn maandelijks tientallen euro per maand in het huishoudboekje bespaard worden.