Kies nú voor een abonnement met korting Word abonnee
Abonneer nú met korting Word abonnee
  1. Nieuws

    Krijgt Digitenne met Full HD zenderaanbod een tweede leven?

    Digitenne wordt in Nederland de eerste aanbieder die klanten het zenderaanbod in Full HD 1080P beeldresolutie gaat aanbieden. Zorgt dit voor een nieuwe impuls voor digitale ethertelevisie in Nederland?
    Jarco Kriek
    30 september 2018
    comments 9
    Krijgt Digitenne met Full HD zenderaanbod een tweede leven?
    Foto ANP

    Digitenne is een tv-product van KPN. Iets meer dan vijf jaar geleden had Digitenne bijna een miljoen abonnees. Inmiddels is dit aantal tot rond de 200.000 teruggelopen. Dit komt vooral door KPN zelf. Digitenne biedt namelijk een klein zenderaanbod met alleen de belangrijkste zenders van Nederland in een mindere beeldkwaliteit dan andere tv-aanbieders. Dat veel Nederlanders hiermee genoegen namen, kwam door de gunstige prijsstelling. KPN schroefde echter stapsgewijs de prijs van het Digitenne-abonnement op. Voor veel abonnees de reden om het abonnement op te zeggen of om volgens de strategie van KPN voor een duurder abonnement te kiezen. Op dit moment moet €15,50 per maand voor Digitenne betaald worden. Dat is bijna tien euro per maand duurder dan in de hoogtijdagen.

     

    Alle zenders in HD

    KPN is bezig Digitenne van de verouderde uitzendstandaard DVB-T naar DVB-T2 in combinatie met HEVC (H.265) op te waarderen. Dit zorgt voor een kwalitatieve impuls. Het volledige zenderaanbod wordt naar Full HD 1080P opgewaardeerd. Mocht KPN van contentleveranciers de tv-zenders in deze beeldresolutie aangeleverd krijgen, wordt het ook in deze kwaliteit via de ether verspreid. Als de zender in een mindere beeldresolutie wordt aangeleverd dan waardeert KPN het beeld naar Full HD 1080P op. Digitenne wordt de eerste aanbieder in Nederland die het gehele aanbod in Full HD 1080P gaat leveren. Ziggo en KPN Interactieve TV hebben al aangegeven HD-zenders in 1080i te blijven doorgeven.

     

    Meer abonnees

    KPN heeft dus een belangrijke troef in handen om Digitenne een tweede leven te geven. Of het telecombedrijf hier grote inspanning voor wil leveren, is overigens de vraag. KPN heeft tot nu toe alle reclamecampagnes volledig op het belangrijkste tv-product Interactieve TV gericht. Of deze strategie wijzigt als Digitenne in april 2019 in heel Nederland in DVB-T2/HEVC te ontvangen is – en dus landelijk een Full HD 1080P zenderaanbod heeft – moet nog blijken. Feit is wel dat voor menig Nederlander Digitenne een meer volwaardige tv-aanbieder wordt. Het aantal abonnees kan hierdoor stijgen. Grijpt KPN de kans om Digitenne een tweede leven te geven niet, dan wordt de toekomst van Digitenne minder rooskleurig. KPN moet namelijk veel geld investeren om Digitenne naar DVB-T2/HEVC op te waarderen. Deze investering kan alleen terugverdiend worden als een gestage groei van Digitenne het gevolg van de vernieuwing is. Blijft dit achterwege dan is de kans groot dat Digitenne vroeg of laat door KPN in de etalage geplaatst wordt. In dat geval wordt de toekomst van digitale ethertelevisie minder stabiel dan nu het geval is.

    KPNDigitenneInteractieve TVFull HDHD1080PabonneesabonnementDVB-TDVB-T2HEVCH.265

    Reacties

  1. TV-TIP Het Klokhuis

    Het Klokhuis
    NPO 3 om 18:44 uur
    In 2013, tijdens het 25-jarige jubileum van Het klokhuis, maakten bijna 1400 kinderen een tijdscapsule, die ze vervolgens in audiovisueel archief Beeld & Geluid digitaal begroeven. Tien jaar later is het tijd om ze, samen met oud-presentatoren Nienke de la Rive Box, Bart Meijer, Lisa Wade en Dolores Leeuwin, op te duikelen. Waar droomden de ukkies van toen van? Wat wilden ze bewaren voor de toekomst? Wat is er in het afgelopen decennium veranderd? En zijn hun toekomstvoorspellingen allemaal uitgekomen?

    TV-TIP Z Doc: Het Ware Verhaal Tussen Ford en Ferrari

    Z Doc: Het Ware Verhaal Tussen Ford en Ferrari
    RTL Z om 20:30 uur
    Begin jaren 60 staat Ferrari op omvallen. Ford heeft interesse om de boel over te nemen, vooral dankzij het succes van de renstal, Scuderia Ferrari. Wanneer de deal door toedoen van Enzo Ferrari op het laatste moment klapt, zweert Henry Ford II een raceauto te bouwen die Ferrari alle hoeken van het circuit moet laten zien. En wel tijdens de voor Ferrari belangrijkste race van allemaal: de 24 uur van Le Mans.

    Interview

    • *

      Anne-Mar Zwart

      Blauw Bloed

      Anne-Mar Zwart (37) is de nieuwe presentator van Blauw Bloed, het royalty-programma van de EO dat na ruim een jaar afwezigheid, terugkeert op tv.
      Reacties0 reactie(s)