Meer providers gebruiken deurverkopers: moet dit verboden worden?
Ziggo, KPN, T-Mobile, Delta en Caiway. Allemaal gebruiken ze deurverkoop als manier om nieuwe abonnementen aan de man te brengen. Daarbij wordt in sommige gevallen onjuiste informatie gebruikt of informatie die slechts deels waar is. Een suggestie dat het kopernetwerk van KPN binnenkort wordt uitgezet en dat hierdoor toch moeten worden overstapt naar een andere aanbieder. Of dat Ziggo ook diensten via glasvezel levert en dus gewoon de overstap naar Ziggo gemaakt kan worden zonder verlies van internetsnelheid. Het zijn slechts twee voorbeelden die deurverkopers gebruiken als onjuiste of deels juiste argumenten.
Niet kopen
In veel gevallen zetten internetaanbieders medewerkers van externe bedrijven in om aan de deur nieuwe abonnementen te verkopen. Hoe meer abonnementen worden verkocht, hoe meer inkomsten voor deze externe bedrijven. Er is dus een gezonde motivatie om meer abonnementen te verkopen, maar soms slaat dit om naar ongezonde drang. En worden zaken voorgesteld waarbij vraagtekens gezet kunnen worden. Wees dus zeker van de hele zaak voordat je aan de deur een abonnement voor diensten zoals tv en internet afsluit.
Energiemarkt
Er is een parallel te maken met de situatie op de energiemarkt. Deurverkopers die namens energiemaatschappijen diensten proberen te slijten, zijn al enige jaren gespreksstof. Ook hierbij worden soms dingen voorgesteld die in werkelijkheid geheel of deels anders zijn. Reden voor een meerderheid van de volksvertegenwoordigers in de Tweede Kamer om harde maatregelen voor te stellen. Zo wordt het kabinet opgeroepen om verkoop van energiecontracten niet alleen aan de deur maar ook telefonisch te verbieden. De Tweede Kamer kwam in actie na een waarschuwing van toezichthouder Autoriteit Consument & Markt (ACM). Dezelfde instantie voert ook toezicht uit op de telecommarkt, en dus ook op de deurverkoop van internetaanbieders.