Minder distributievergoeding Ziggo en KPN: Mogelijk meer zenders die stoppen
Het is nog niet zover dat kleinere zenders aan kijkers de melding doen dat ze op een bepaalde datum stoppen. Maar de noodklokken zijn in enkele gevallen wel beginnen met luiden. Voor kleinere zenders is distributie bij Ziggo en KPN van levensbelang. Deze aanbieders leveren gezamenlijk in meer dan zes miljoen huishoudens in Nederland het tv-signaal. Daarnaast kopen tientallen serviceproviders bij KPN Wholesale tv-diensten in. Daarbij zijn distributieovereenkomsten die KPN heeft gesloten in veel gevallen leidend. Deze feitelijke duopolie zorgt ervoor dat kleinere tv-zenders in een financieel benarde positie worden gedrukt.
Enkel eurocenten
Gerard Ardesch is samen met Jur Bron eigenaar van de Muziekkiosk-zenders. Binnen dit zenderpakket vallen de muziekzenders TV Oranje, Schlager TV en Nashville TV. Ardesch zegt tegen Totaal TV dat de distributievergoeding van zijn zenders in de afgelopen jaren flink is teruggelopen. Betaalde Ziggo en KPN enkele jaren geleden nog een vergoeding van meer dan tien cent per maand per abonnee, is dat op dit moment tot slechts enkele eurocenten teruggelopen. Ardesch is duidelijk: de bodem is in zicht. Worden de distributievergoedingen nog lager dan is de kans heel groot dat de stekker uit de zenders wordt getrokken. "Voor het gehele Muziekkiosk-aanbod krijgen we nu net zoveel geld als we voorheen voor één zender kregen", aldus Ardesch.
Kosten content
Muziekzenders als Muziekkiosk en 192TV hebben een voordeel omdat het content – bestaande uit videoclips – slechts eenmaal gekocht hoeft te worden. Maar ook 192TV-directeur Bert van Breda ziet de huidige ontwikkelingen op de Nederlandse tv-markt met lede ogen aan. Ook zijn zender zag de inkomsten uit distributie bij aanbieders flink dalen. "Ook de kabelaars zouden zich moeten beseffen dat ze hun klanten een groot plezier doen met Nederlandse zenders. Er zijn er al gesneuveld maar als er geen Nederlandse initiatieven meer op de kabel te zien zouden zijn, zijn zowel de kijkers in Nederland als de kabelaars overgeleverd aan de grillen van de grote buitenlandse contentaanbieders. Neem van mij aan, daar zit echt niemand op te wachten", aldus Van Breda. Overigens hebben niet alleen Nederlandse muziekzenders met dalende distributievergoedingen te maken. Ook zenders als OUT TV moeten het met minder geld van de aanbieders doen.
Abonnement
De verhalen van de kleine Nederlandse zenders staan haaks op de prijsverhoging van abonnementen die abonnees van tv-aanbieders jaarlijks voor de kiezen krijgen. Daarbij wordt vaak de stijgende kosten van content als oorzaak voor de prijsverhoging genoemd. Ziggo en KPN doen geen inhoudelijke mededelingen over lopende contracten. Maar liegen dat bepaald content gestegen is, doen ze niet. Zo moeten aanbieders nu de hoofdprijs betalen voor de doorgifte van de kanalen van betaalzender FOX Sports. Sommige aanbieders noemen deze vergoeding Eredivisie-belasting. Maar ook publieke omroep NPO heeft de distributievergoeding voor aanbieders flink opgeschroefd om overheidsbezuinigingen te compenseren. Deze mediagroepen hebben een groot voordeel in vergelijking met de kleinere zenders. Ziggo en KPN verliezen klanten als ze zenders van FOX Sports of Discovery Benelux niet doorgeven. In het geval NPO zijn ze zelfs krachtens de Mediawet verplicht om de zenders door te geven. Mocht het prijskaartje hiervoor te duur zijn, kan wel bij Autoriteit Consument & Markt (ACM) aan de bel getrokken worden. Tot nu toe deed alleen de nieuwe Nederlandse aanbieder Joyne dit.