Kies nú voor een abonnement met korting Word abonnee
Abonneer nú met korting Word abonnee
  1. Nieuws

    Moet KPN meer samenwerken: Op steeds meer plekken dubbel glasvezel

    KPN NetwerkNL – het vroegere Reggefiber – heeft in Nederland de meeste glasvezelnetwerken aangelegd. Maar ook andere partijen zijn met glasvezel bezig.
    Jarco Kriek
    24 juni 2019
    comments 5
    Moet KPN meer samenwerken: Op steeds meer plekken dubbel glasvezel
    Foto ANP

    Het gebeurt dan ook vaker dat op dezelfde plek in Nederland niet één maar twee glasvezelnetwerken worden aangelegd. En dat is op zich best vreemd. In grote delen van Nederland is geen glasvezelnetwerk beschikbaar terwijl de vraag groot is. En in steeds meer woningen is niet één maar zijn twee aansluitpunten in de meterkast te vinden. Je vraagt je dan ook af: kunnen die marktpartijen niet met elkaar samenwerken? Dat samenwerken wordt overigens wel gedaan maar erg beperkt. Als de straten worden opgebroken voor de aanleg van glasvezel, proberen beide partijen de werkzaamheden gelijktijdig uit te voeren.

     

    ACM

    De aanleg van twee technisch vergelijkbare netwerken waarmee vaste diensten als tv en internet aan zaken en consumenten geleverd kunnen worden: de ultieme droom van toezichthouder Autoriteit Consument & Markt (ACM) lijkt realiteit te worden. De toezichthouder streeft ernaar om concurrentie te bevorderen. Deze dynamische markt moet voor de afnemers van diensten – veelal de consument dus – tot lagere abonnementsprijzen gaan leiden. Maar in dit geval is de grote vraag of dit ook opgaat voor de aanleg van meerdere glasvezelnetwerken in hetzelfde gebied.

     

    Investering

    Het aanleggen van een glasvezelnetwerk vergt een forse investering. Omdat vrijwel alle grotere bedrijven die deze netwerken exploiteren een commercieel karakter hebben, moet deze investering op een langere termijn met het nodige investeringsrendament terugverdiend worden. Dit wordt moeilijker als in een bepaald gebied twee glasvezelnetwerken zijn aangelegd. Beide partijen moeten de investering terugverdienen. Het aantal potentiële afnemers van diensten blijft gelijk. En dus komt er een strijd om de klant. Op kortere termijn kan dit inderdaad tot een prijzenslag gaan leiden. Op langere termijn moet de investering linksom of rechtsom toch terugverdiend worden. En dus zullen abonnementsprijzen in welke vorm dan ook weer stijgen.

     

    Open glasvezel

    De aanleg van één glasvezelnetwerk in een gebied is daarom wellicht de beste oplossing. Een glasvezelnetwerk met een open karakter dat voor iedere aanbieders makkelijk toegankelijk is. Investeringen in nieuw glasvezel kunnen in dat geval over heel Nederland uitgesmeerd worden. Het eindresultaat is dat in meer Nederlandse woningen binnen een kortere termijn een glasvezelaansluiting aanwezig is. De huidige situatie lijkt koren op de molen voor VodafoneZiggo dat eigenaar van het vrijwel landelijk dekkende kabelnetwerk van Ziggo is. Zolang bedrijven als KPN, T-Mobile, Delta Fiber NL en E-Fiber elkaar met de aanleg van glasvezel in hetzelfde gebied in de wielen rijden, is de aandacht meer op de glasvezelstrijd dan op VodafoneZiggo gericht. En juist ACM wil dat de concurrentie op de vaste markt op een bredere basis gaat plaatsvinden.

    KPNKPN NetwerkNLReggefiberT-MobileL2FiberEurofiberE-FiberDelta FiberDelta Fiber NederlandglasvezelACMAutoriteit Consument & MarktconcurrentietvtelevisieinternetinvesteringVodafoneZiggoZiggokabel

    Reacties