1. Nieuws

    Nederland kiest voor HbbTV 1.5

    Nederlandse marktpartijen hebben onder leiding van het HbbTV Forum Nederland gekozen voor de versie 1.5 van de interactieve dienst HbbTV. Het volgt hiermee andere Europese landen.
    Jarco Kriek
    30 march 2013
    comments 0
    Nederland kiest voor HbbTV 1.5

    Nederlandse marktpartijen hebben onder leiding van het HbbTV Forum Nederland gekozen voor de versie 1.5 van de interactieve dienst HbbTV. Het volgt hiermee andere Europese landen.

    HbbTV 1.5 wordt nu al in landen als Frankrijk en Spanje als officiële HbbTV standaard gebruikt. De keuze voor HbbTV 1.5 zorgt er volgens het Nederlandse forum – waarin veel marktpartijen zitting genomen hebben – voor dat er in Nederland sneller meer HbbTV geschikte televisietoestellen in de huiskamer staan.

    Wat is HbbTV?

    HbbTV is een nieuwe dienst die het tv-signaal met het internet verbindt en kijkers in staat stelt om bij tv-programma’s allerlei extra informatie op te roepen. HbbTV is in Nederland al beschikbaar via digitale ether, satelliet en bij kleinere kabelaars. HbbTV-diensten kunnen worden geconsumeerd op geschikte televisietoestellen en set top boxen die aangesloten zijn op het internet. HbbTV diensten zijn op geschikte apparatuur via de rode knop op de afstandsbediening beschikbaar. Naast informatiediensten kan men via HbbTV ook uitgesteld kijken-diensten zichtbaar maken. De Nederlandse publieke omroep biedt via HbbTV op dit moment al haar uitgesteld kijken-dienst Uitzending Gemist aan. De grote kabelbedrijven UPC en Ziggo ondersteunen de doorgifte van HbbTV via hun kabelnetwerken niet. Beide kabelbedrijven hebben zich ook niet bij het HbbTV Forum Nederland aangesloten.

    HbbTV toekomstgericht

    De drie belangrijkste zendergroepen van Nederland – NPO, RTL Nederland en SBS Broadcasting – ziet het nut van HbbTV wel in. Egon Verharen, Manager R&D NPO: "NPO ziet HbbTV als DE uniforme manier om op internettelevisies het publiek te gidsen door haar aanbod, het aanbod te duiden door middel van extra kanaal- en programma-informatie en de betrokkenheid te vergroten met interactieve mogelijkheden en extra toegangsdiensten." Edwin Valent - Creatief Directeur SBS Broadcasting – vult aan: "De HbbTV standaard past perfect in de filosofie van onze Full Media Format strategie; zorgen dat onze content aangeboden wordt en interactie plaatsvindt waar, wanneer en op welk device onze gebruiker dat wenst." Ook Arno Otto - Managing Director Digital Media RTL Nederland – ziet HbbTV als toegevoegde waarde: "RTL Nederland streeft naar een open distributie van content: daar aanwezig zijn waar de consument zich bevindt. De HbbTV standaard voor smart TV stimuleert die ontwikkeling. Het draagt bij aan het sneller en breder kunnen verspreiden van onze content over meerdere devices."

    HbbTVinteractiefinternettelevisieconnected tvrode knopZiggoUPCCanalDigitaalDigitenneKPNkabelNPOpublieke omroepRTL NederlandSBS Broadcasting

    Reacties

  1. Doe mee en win!

    • Bloodshot

      Win een VIP-pakket van Bloodshot

      Bloodshot is op de comic van de Valiant Comics-franchise gebaseerd: soldaat Angelo Mortalli komt te overlijden, maar hij wordt door het bedrijf Project Rising Spirit met nanotechnologie tot leven gewekt. Totaal TV geeft vijf keer een VIP-pakket van deze actiefilm weg, met daarin een hoodie en twee bioscoopkaartjes.

    TV-TIP De slechtste chauffeur van Nederland

    De slechtste chauffeur van Nederland
    RTL 5 om 20:30 uur
    Dit is de wedstrijd die niemand wil winnen en de deelnemers moeten hun best doen om zo min mogelijk brokken te maken om deze finale te verliezen.

    TV-TIP The 5th Wave

    The 5th Wave
    Net5 om 20:30 uur
    Vier golven van steeds dodelijkere aanvallen hebben het grootste deel van de mensheid weggevaagd. Te midden van angst en wantrouwen is Cassie op de vlucht en probeert ze wanhopig haar jongere broer te redden. Terwijl ze zich voorbereidt op de onvermijdelijke en dodelijke vijfde golf, werkt Cassie samen met een jonge man die haar laatste hoop is.

    Interview

    • Frits Sissing bij Tussen Kunst en Kitsch

      Frits Sissing

      Tussen Kunst en Kitsch

      Elk seizoen trekt het 36 jaar oude programma weer kijkersaantallen met zeven cijfers. En dat zal dit jaar niet anders zijn. Frits Sissing over het succes van Tussen Kunst en Kitsch.
      Reacties0 reactie(s)