Kies nú voor een abonnement met korting Word abonnee
Abonneer nú met korting Word abonnee
  1. Nieuws

    Nederland streamt erop los maar groot deel betaalt niet

    Steeds meer Nederlanders kijken online naar een film of bingewatchen een serie. Maar uit onderzoek van Pricewise blijkt dat niet iedereen zelf een abonnement koopt.
    Jarco Kriek
    24 october 2020
    comments 5
    Nederland streamt erop los maar groot deel betaalt niet

    Zeker in een tijd van sociale terughoudendheid vanwege de coronacrisis zijn streamingdiensten als Netflix, Videoland, Disney+, Amazon Prime Video en NLziet populair en veelgebruikt. Wie echter denkt dat iedere gebruiker een abonnement voor gebruikte streamingdienst koopt, komt echter bedrogen uit. Dit blijkt uit een onderzoek van prijsvergelijker Pricewise onder duizend Nederlanders.

     

    Minder lineair, meer online

    Uit het onderzoek blijkt dat 56 procent van de ondervraagden gebruikmaakt van een streamingdienst om online naar een film of serie te kijken. Maar niet iedereen die een streamingdienst actief gebruikt, koopt zelf een abonnement van de gebruikte streamingdienst. Zo blijkt 28 procent van de ondervraagden één of meer streamingdiensten samen met huisgenoten een abonnement te kopen. Deze groep Nederlanders kijkt vooral met een abonnement van een ander – bijvoorbeeld familie en vrienden – naar de betreffende streamingdienst. Dit wordt ook wel accountsharing genoemd. Het gaat in veel gevallen om wederzijds delen van accountgegevens. Zo koopt bijvoorbeeld de ene persoon een Netflix-abonnement en deelt dit met een ander persoon. Deze koopt op zijn beurt een Disney+ abonnement en deelt deze terug.

     

    Accountsharing

    Eigenaren van streamingdiensten zijn om meerdere redenen niet blij met accountsharing. Als eerste betekent accountsharing inkomstenderving. Maar ook contenteigenaren eisen dat streamingdiensten tegen het delen van abonnementen optreden. Netflix en Disney+ kondigden eerder dit jaar aan te werken aan plannen om accountsharing te bemoeilijken. Dit blijkt echter in de praktijk erg moeilijk. Van de kant van de consument is accountsharing begrijpelijk. Nog nooit was het beschikbare content verdeeld over zoveel verschillende streamingdiensten. Om anno 2020 alle films en series die je wilt bekijken te kunnen zien, zijn meer abonnementen van streamingdiensten nodig dan een paar jaar geleden.

     

    Exclusieve content

    Ook exclusieve content wakkert het delen van abonnementen aan. Zo kun je in Nederland alleen maar legaal naar films en series van het Amerikaanse filmbedrijf HBO kijken als je een tv- en internetabonnement bij Ziggo koopt. Steeds vaker gebruiken Nederlanders die deze diensten bij bijvoorbeeld KPN of T-Mobile kopen de inloggegevens van Ziggo GO van een familielid of vriend die wel tv en internet bij Ziggo koopt.

    NetflixVideolandDisney+AmazonPrime VideoAmazon Prime VideoOTTonlinestreamenstreamingstreamingdienstcontentcontentaanbodfilmsseriesbingewatchenaccountsharingabonnementabonnement delenexclusieve content

    Reacties

  1. Doe mee en win!

    • *

      Win de dvd van Mare of Easttown

      Dit paradepaardje uit de HBO-stal vertelt het verhaal van detective Mare Sheehan, briljant vertolkt door Oscarwinnares Kate Winslet. Tijdens het onderzoek naar een moord op een lokale tiener moet zij ook met haar eigen persoonlijke demonen afrekenen. Totaal TV mag vijf keer de dvd weggeven.

    TV-TIP The Wedding Planner

    The Wedding Planner
    om 01:00 uur
    Mary Fiore is een succesvolle huwelijksplanner. Ze organiseert een belangrijke bruiloft, maar wordt verliefd op de bruidegom.

    TV-TIP Chantals beauty camper

    Chantals beauty camper
    RTL 4 om 15:30 uur
    Chantal parkeert haar camper in Rotterdam, waar Fred en Leco politieagent Natalie en single vader Dennis onder handen nemen.

    Interview

    • *

      Freek Vonk

      Freeks Jungle School

      In Freeks Jungle School geeft prof. dr. Freek Vonk vanuit ‘zijn hutje in de rimboe’ op geheel eigen wijze biologielessen aan het hele gezin.
      Reacties0 reactie(s)