Kies nú voor een abonnement met korting Word abonnee
Abonneer nú met korting Word abonnee
  1. Nieuws

    Nederland streamt erop los maar groot deel betaalt niet

    Steeds meer Nederlanders kijken online naar een film of bingewatchen een serie. Maar uit onderzoek van Pricewise blijkt dat niet iedereen zelf een abonnement koopt.
    Jarco Kriek
    24 october 2020
    comments 5
    Nederland streamt erop los maar groot deel betaalt niet

    Zeker in een tijd van sociale terughoudendheid vanwege de coronacrisis zijn streamingdiensten als Netflix, Videoland, Disney+, Amazon Prime Video en NLziet populair en veelgebruikt. Wie echter denkt dat iedere gebruiker een abonnement voor gebruikte streamingdienst koopt, komt echter bedrogen uit. Dit blijkt uit een onderzoek van prijsvergelijker Pricewise onder duizend Nederlanders.

     

    Minder lineair, meer online

    Uit het onderzoek blijkt dat 56 procent van de ondervraagden gebruikmaakt van een streamingdienst om online naar een film of serie te kijken. Maar niet iedereen die een streamingdienst actief gebruikt, koopt zelf een abonnement van de gebruikte streamingdienst. Zo blijkt 28 procent van de ondervraagden één of meer streamingdiensten samen met huisgenoten een abonnement te kopen. Deze groep Nederlanders kijkt vooral met een abonnement van een ander – bijvoorbeeld familie en vrienden – naar de betreffende streamingdienst. Dit wordt ook wel accountsharing genoemd. Het gaat in veel gevallen om wederzijds delen van accountgegevens. Zo koopt bijvoorbeeld de ene persoon een Netflix-abonnement en deelt dit met een ander persoon. Deze koopt op zijn beurt een Disney+ abonnement en deelt deze terug.

     

    Accountsharing

    Eigenaren van streamingdiensten zijn om meerdere redenen niet blij met accountsharing. Als eerste betekent accountsharing inkomstenderving. Maar ook contenteigenaren eisen dat streamingdiensten tegen het delen van abonnementen optreden. Netflix en Disney+ kondigden eerder dit jaar aan te werken aan plannen om accountsharing te bemoeilijken. Dit blijkt echter in de praktijk erg moeilijk. Van de kant van de consument is accountsharing begrijpelijk. Nog nooit was het beschikbare content verdeeld over zoveel verschillende streamingdiensten. Om anno 2020 alle films en series die je wilt bekijken te kunnen zien, zijn meer abonnementen van streamingdiensten nodig dan een paar jaar geleden.

     

    Exclusieve content

    Ook exclusieve content wakkert het delen van abonnementen aan. Zo kun je in Nederland alleen maar legaal naar films en series van het Amerikaanse filmbedrijf HBO kijken als je een tv- en internetabonnement bij Ziggo koopt. Steeds vaker gebruiken Nederlanders die deze diensten bij bijvoorbeeld KPN of T-Mobile kopen de inloggegevens van Ziggo GO van een familielid of vriend die wel tv en internet bij Ziggo koopt.

    NetflixVideolandDisney+AmazonPrime VideoAmazon Prime VideoOTTonlinestreamenstreamingstreamingdienstcontentcontentaanbodfilmsseriesbingewatchenaccountsharingabonnementabonnement delenexclusieve content

    Reacties

  1. Doe mee en win!

    • Westworld season three

      Win de dvd Westworld

      Hoe vergaat het de mensheid wanneer de zelfbewuste robots uit het futuristisch western-pretpark ontsnappen? Onder leiding van Dolores zoekt de groep in de straten van het toekomstige Los Angeles vergelding. Totaal TV mag dit derde seizoen vijf keer op dvd weggeven.

    TV-TIP Camp to go

    Camp to go
    RTL 4 om 17:00 uur
    Sander Janson trakteert elke week drie families vol kampeermaagden op een weekendje camping.

    TV-TIP Helden van hier: MUG

    Helden van hier: MUG
    RTL 5 om 20:00 uur
    De Spoedeisende Hulp-afdeling van het Antwerpse ZNA Stuivenberg is een van de drukste van heel België.

    Interview

    • Rudolph van Veen 24Kitchen kerst

      Rudolph van Veen

      24Kitchen Feestdagen met Rudolph

      Rudolph van Veen staat vanwege de feestdagen klaar in de 24Kitchen-keuken om ons met de lekkerste gerechten te helpen. Van kerstontbijt tot en met de oud & nieuw-borrel en alles daartussen.
      Reacties0 reactie(s)