Netflix en lineaire zenders stimuleren verkoop 4K Ultra HD-televisies
De verkoop van 4K-televisies is in de voorbijgaande periode flink aangetrokken. Vooral Netflix is als video on demand-dienst een belangrijke aanleiding voor consumenten om de aanschaf van een 4K Ultra HD-televisie te overwegen. Netflix heeft een redelijk groot aanbod titels van films en series die in 4K te bekijken zijn. Om bij Netflix in deze beeldkwaliteit te kijken, is wel het duurste abonnement nodig. Ook Amazon Prime Video heeft vaker titels in 4K voor abonnees beschikbaar. De Nederlandse streamingdienst Videoland loopt met Ultra HD nog ver achter. Alleen op de nieuwste modellen televisies van fabrikant Samsung kan een zeer beperkt aantal titels in 4K bekeken worden. In praktijk werkt deze mogelijkheid vrijwel nooit omdat de melding in beeld komt dat geen internetverbinding voorhanden is. Dit staat bij Videoland gelijk met capaciteitsproblemen.
Lineair UHD
TPVision verwacht dat ook lineaire UHD-zenders in de toekomst tot meer verkoop van UHD-televisies gaat leiden. Er komen steeds meer UHD-zenders voor consumenten beschikbaar. Die zijn vaker niet alleen via satelliet te ontvangen. In Nederland bieden de aanbieders KPN en Stichting Kabel Veendam (SKV) op dit moment al een pakket met 4K-zenders aan. Ziggo test op dit moment samen met een beperkte groep klanten de nieuwe Horizon EOS 4 Mediabox. De verwachting is dat Ziggo binnen enkele maanden de nieuwe 4K Mediabox aan klanten gaat leveren. Mogelijk dat sport in 4K Ultra HD in de vorm van Formule 1 en buitenlands voetbal op Ziggo Sport hierbij een belangrijke rol gaat spelen. TPVision verwacht dat de eerstkomende Olympische Spelen volgend jaar in Japan voor de echte doorbraak van de 4K Ultra HD-televisie in de Nederlandse huiskamer gaat zorgen.