Nieuwe verdienmodellen Ziggo en KPN maken tv-kijken duurder
Maar of dit nu echt goed nieuws voor de consument is, moet echt betwijfeld worden. Wie hoort dat doorgiftevergoedingen lager worden en op termijn zelfs gaan verdwijnen, denkt dat het tv-abonnement – en dus het tv-kijken – goedkoper wordt. Totaal TV dook wat dieper in de plannen van distributeurs als Ziggo en KPN. De uitkomst: het is nog maar zeer de vraag of Nederlanders minder voor tv gaan betalen. Sterker, de kans op een prijsstijging is vele malen hoger dan prijsdaling.
TV-kijken verandert
Het behoeft geen discussie dat de mediawereld in Nederland aan het veranderen is. Dit is niet alleen bij tv, maar ook bij andere mediavormen zoals kranten het geval. Door de opkomst van online komen meer spelers op de markt. Het te verdelen reclamebudget blijft gelijk. En dat moet dus over meer spelers onderling verdeeld worden. Voor tv-zenders is op dit moment de combinatie van reclame-inkomsten en inkomsten uit doorgiftevergoedingen die door distributeurs betaald worden de belangrijkste inkomstenbron. Als inkomsten uit reclames minder worden, moet dit met het huidige verdienmodel gecompenseerd worden met een hogere doorgiftevergoeding.
Distributeurs
En dat zien distributeurs – begrijpelijk – niet als goede oplossing. Hun tv-pakketten staan eveneens onder druk door opkomst van online streamingdiensten als Netflix, Videoland, NLZIET en binnenkort ook Disney+. Een hogere prijs voor deze pakketten betekent een terugloop van het aantal klanten. En dat terwijl die klanten juist nodig zijn om investeringen in netwerkstructuur te dekken. Die investeringen zijn nodig om het explosief stijgende dataverbruik door – ja daar zijn ze weer – online streamingdiensten te dekken.
Verdienmodel
Het nieuwe verdienmodel dat aan de kant van distributeurs speelt, is het gefaseerd terugbrengen van doorgiftevergoedingen van zenders naar nul euro. Bij onderhandelingen over nieuwe distributiecontracten wordt dan ook op een lagere vergoeding ingezet. Uiteindelijk moet dit leiden tot het aanbieden van nichezenders – minder bekeken maar wel goed gewaardeerde zenders – via online apps op de tv-decoder van distributeurs. Om naar deze zenders te kijken, is een apart abonnement nodig. De distributeur geeft een deel van de opbrengst van dit abonnement aan de betreffende zender of zenders. Het andere deel geldt als winst voor de distributeur. Het voordeel voor hen is dat een zender niet betaald krijgt voor elke abonnee die een abonnement koopt waarin de zender is vertegenwoordigd maar voor iedere abonnee die daadwerkelijk een abonnement voor de online app koopt. Nadeel voor de consument is dat het abonnement voor deze online app duur is. En uiteindelijk tv-kijken dus ook veel duurder gaat kosten. Overigens biedt Ziggo via Mediabox XL en Mediabox Next op dit moment – nu nog gratis – twee apps met Franse en Italiaanse zenders.
TV5 Monde
André Vroegindeweij van Pratensis Media is sceptisch over de plannen van distributeurs. Zijn bedrijf vertegenwoordigt de nichezenders TV5MONDE, TVE en RAI in Nederland. "Op zich staan we met TVE en RAI hier niet onwelwillend tegenover. Alleen is de vraag of het zin heeft om dit op de lange termijn met de distributeur te exploiteren. Hoe zou de verdiensleutel er moeten uitzien?" Vroegindeweij ziet wellicht meer in een NLZIET-achtige app van Spaanse en/of Italiaanse zenders die zonder distributeurs rechtstreeks via een app op televisie en mobiele apparaten de huiskamer wordt ingebracht. Mogelijk dat het verdienmodel voor de zenders dan beter uitvalt. En de consument minder voor dit abonnement moet betalen.
192TV
Muziekzender 192TV heeft inmiddels de transitie naar online gemaakt. De app in eigen beheer is verkrijgbaar voor Samsung Smart TV. Het maandelijkse abonnement kost 7 euro per maand. Dit lijkt veel, maar met dit soort bedragen voor nichezenders moet wel rekening gehouden worden.